Hallo allen,
Twee weken een nieuwe carbon fiets gekocht en wat denk je...onderuit geschoven omdat iemand niet aan het opletten was. Ik maakte een zijwaartse val dus mijn lichaam zat nog tussen het frame en het asfalt. Gek genoeg was er geen krasje te zien; zowel niet op het frame als op het stuur.
Wel was mijn achterwiel kromgetrokken en was er wat lakschade op de twee brackets en onder mijn achterrem, waarschijnlijk vanwege de kracht die het wiel tegen de rem gaf.
Mijn vraag is of ik dit frame nu gelijk moet afschrijven na één valpartij, of dat je prima nog kan doorrijden op een carbon frame als je ermee bent gevallen en de schade lijkt mee te vallen. Hebben jullie ervaring met valpartijen op een carbon frame?
Dank bij voorbaat voor jullie antwoorden
Gevallen carbon frame
Karton is, in tegenstelling tot wat velen denken, geen snijkoek; het kan best wel wat hebben. Hangt wel een beetje af van het soort frame natuurlijk; een Spin van 800 gram kan minder hebben dan een Chinees van 1500 gram. Karton is in principe net zo kwestbaar als alu, enige verschil is dat je schade niet altijd kunt zien.
Dagelijks vallen er profs nogal hard met hun kartonnen frame. Die worden echt niet altijd vervangen. Er wordt bijna zonder uitzondering op doorgereden; na de etappe volgt hooguit een visuele inspectie.
Of je ermee door kunt rijden? Waarschijnlijk wel, maar het is moeilijk beoordelen van achter een beeldscherm. Ik heb geen glazen bol hier. Als je echt twijfelt dan kun je evt. een röntgenscan laten maken via een specialist.
Dagelijks vallen er profs nogal hard met hun kartonnen frame. Die worden echt niet altijd vervangen. Er wordt bijna zonder uitzondering op doorgereden; na de etappe volgt hooguit een visuele inspectie.
Of je ermee door kunt rijden? Waarschijnlijk wel, maar het is moeilijk beoordelen van achter een beeldscherm. Ik heb geen glazen bol hier. Als je echt twijfelt dan kun je evt. een röntgenscan laten maken via een specialist.
+1, ze schijnen ook mountainbikes van carbon te maken, daar wordt toch net wat regelmatiger mee gevallen lijkt me (al moet ik mezelf daarvoor misschien niet als maatstaf nemen).
Carbon kan heel erg slecht tegen impact belasting (op een scherpe stoeprand vallen bijvoorbeeld), nog wel iets slechter dan alu dacht ik. Maar naar wat ik uit je verhaal kan opmaken is er niet zoveel aan de hand.
Carbon kan heel erg slecht tegen impact belasting (op een scherpe stoeprand vallen bijvoorbeeld), nog wel iets slechter dan alu dacht ik. Maar naar wat ik uit je verhaal kan opmaken is er niet zoveel aan de hand.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Welkom op dit forum, jammer dat een val de aanleiding is.
Omdat de fiets nieuw is zou ik er in elk geval door de fietsenmaker naar laten kijken, maar voorlopig niet van het ergste uitgaan, ook carbon kan wat hebben, als het niet kraakt en je ziet geen scheuren of barsten, gewoon rijden, eerst voorzichtig aan en proberen te "voelen" of alles goed voelt.
Vallen is altijd vervelend, maakt niet uit wie "schuld" is.
Scces.
Omdat de fiets nieuw is zou ik er in elk geval door de fietsenmaker naar laten kijken, maar voorlopig niet van het ergste uitgaan, ook carbon kan wat hebben, als het niet kraakt en je ziet geen scheuren of barsten, gewoon rijden, eerst voorzichtig aan en proberen te "voelen" of alles goed voelt.
Vallen is altijd vervelend, maakt niet uit wie "schuld" is.
Scces.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
'Karton'?havana schreef:Karton...


60 x Ventoux
http://www.youtube.com/watch?v=PS1x62NjlL4 Als u fan bent van Scott kunt u dit als schokkend ervaren.
"Everything will be allright in the end, if everything is not allright it's not the end"
persoonlijk vind ik deze nog wat indrukwekkender. http://www.youtube.com/watch?v=xreZdUBqpJs
Campagnolo Ultra Dork
^^ valt dus ook wel mee, met hoe slecht Carbon tegen impact belasting kan 

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Zelf 2 jaar geleden ook ooit is een schuiver gemaakt met een carbon frame. Niks te zien op frame maar wel op mijn knieën en armen. Stuur(lint), shifters en zadel was wel geraakt. Fiets was verzekerd en daarom volledig onderzocht. Ik kon zelf vooraf niks vinden en ook de carbon frame bouwer die het onderzoek deed vond niks. En rij dus nu al weer 2 jaar vrolijk rond op het frame.
Zolang je geen rechtsstreeks impact schade ziet of kan vinden op het frame is het redelijk veilig aan te nemen dat het frame oke is.
Zit er ook maar een kras of deuk in. Of weet je dat er impact is geweest dan helaas maar pindakaas en is het frame wat mij betreft afgeschreven.
Zolang je geen rechtsstreeks impact schade ziet of kan vinden op het frame is het redelijk veilig aan te nemen dat het frame oke is.
Zit er ook maar een kras of deuk in. Of weet je dat er impact is geweest dan helaas maar pindakaas en is het frame wat mij betreft afgeschreven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Een van de voordelen van carbon is dat het juist heel veel kan hebben, is meteen ook een nadeel t.o.v. aluminium aangezien je daar bij serieuze schade meteen deuken/barsten ziet.
Denk dat je bij jezelf na moet gaan wat het frame te verduren heeft gehad. Dus optisch perfect na een zijdelingse schuiver zal het meestal bij het uitwisselen van een stuur/zadel blijven.
Was de klap bij een redelijke snelheid frontaal (zeker als de vork krom /gebroken is) zou voor mij altijd einde frame zijn (hoe mooi het frame nog is). Wantrouw dus ook altijd gebruikte fietsen die af fabriek met een in kleur gelakte vork worden geleverd met een andere vork die je voor weinig op marktplaats voorbij ziet komen.
Denk dat je bij jezelf na moet gaan wat het frame te verduren heeft gehad. Dus optisch perfect na een zijdelingse schuiver zal het meestal bij het uitwisselen van een stuur/zadel blijven.
Was de klap bij een redelijke snelheid frontaal (zeker als de vork krom /gebroken is) zou voor mij altijd einde frame zijn (hoe mooi het frame nog is). Wantrouw dus ook altijd gebruikte fietsen die af fabriek met een in kleur gelakte vork worden geleverd met een andere vork die je voor weinig op marktplaats voorbij ziet komen.