Zelf opbouwen vs. kant & klaar vs. 2e hands
Nu ik zo'n 2 jaar op een beginnersfiets (Giant OCR 3.0 met Sora/Tiagra mix) heb gereden wil ik graag een wat betere fiets. Ik rijd, afhankelijk van het weer, 150 tot 300km per week met een gemiddeld van 80km per rit. Af en toe een tourrit maar voornamelijk met wat vrienden of alleen.
Mijn budget ligt op zo'n 800 euro en voor dat geld heb ik een groot aantal opties. Mijn wens is minstens een 105 groep in combinatie met een fraai en degelijk frame. Nu vraag ik mij af waar ik verstandig aan doe en wat de voor en nadelen zijn van iedere optie? Op basis van jullie reacties zal ik de startpost aanvullen om zo tot een weloverwogen besluit te komen. Mogelijk bied dit ook interessante inzichten voor anderen.
Optie 1: Zelf een fiets opbouwen met een 2e hands frameset, complete groep nieuw kopen en een set wielen eveneens 2e hands op de kop zien te tikken.
+ Zekerheid over kwaliteit en meest recente groep
+ Mogelijkheid t.z.t. de wielen/frame nog eens te verwisselen
+ Met een beetje zoeken een goedkope optie (+/- €650)
- Werken met 2e hands spullen
Optie 2: Een kant & klare fiets kopen. Bijvoorbeeld een Bulls Harrier 1 met 105 afmontage
+ In een keer klaar
+ Meer variatie in maat en geometrie
+ Garantie en service van dealer
- Duurste optie
- Enkele zwakkere/budget onderdelen (meestal velgen/remmen/mix-groep)
Optie 3: Een 2e hands racefiets aanschaffen en evt. geld overhouden voor onderhoud/upgrades.
+ Goedkoper dan kant & klaar
+ Weinig afschrijving
- Veelal ouder/gedateerd materiaal
- Zoeken naar maat/geometrie
- Kans op onderhoudskosten
Mijn budget ligt op zo'n 800 euro en voor dat geld heb ik een groot aantal opties. Mijn wens is minstens een 105 groep in combinatie met een fraai en degelijk frame. Nu vraag ik mij af waar ik verstandig aan doe en wat de voor en nadelen zijn van iedere optie? Op basis van jullie reacties zal ik de startpost aanvullen om zo tot een weloverwogen besluit te komen. Mogelijk bied dit ook interessante inzichten voor anderen.
Optie 1: Zelf een fiets opbouwen met een 2e hands frameset, complete groep nieuw kopen en een set wielen eveneens 2e hands op de kop zien te tikken.
+ Zekerheid over kwaliteit en meest recente groep
+ Mogelijkheid t.z.t. de wielen/frame nog eens te verwisselen
+ Met een beetje zoeken een goedkope optie (+/- €650)
- Werken met 2e hands spullen
Optie 2: Een kant & klare fiets kopen. Bijvoorbeeld een Bulls Harrier 1 met 105 afmontage
+ In een keer klaar
+ Meer variatie in maat en geometrie
+ Garantie en service van dealer
- Duurste optie
- Enkele zwakkere/budget onderdelen (meestal velgen/remmen/mix-groep)
Optie 3: Een 2e hands racefiets aanschaffen en evt. geld overhouden voor onderhoud/upgrades.
+ Goedkoper dan kant & klaar
+ Weinig afschrijving
- Veelal ouder/gedateerd materiaal
- Zoeken naar maat/geometrie
- Kans op onderhoudskosten
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Optie 2 zou ik voor kiezen met jouw budget. Keuze in de maat, garantie, voor een tijd geen omkijken naar versleten onderdelen en ondertussen sparen voor weer een betere fiets.
Wielset is altijd een budgetsetje in die klasse, voor een lichte persoon geen probleem, voor zwaardere personen(+90kg) proberen te upgraden bij aankoop van de fiets.
Wielset is altijd een budgetsetje in die klasse, voor een lichte persoon geen probleem, voor zwaardere personen(+90kg) proberen te upgraden bij aankoop van de fiets.
Is het idee om je huidige frame (mits in orde én passend) te upgraden met een nieuwe groep én wielen ook nog een optie? Ik ken de kwaliteit van deze giant frames overigens niet.....
Als je dat zelf doet kun je binnen de 800 euro mooi slagen.
(Shimano 105 voor 420, fulcrum Quattro voor 235, nog wat klein spul en klaar)
Als je dat zelf doet kun je binnen de 800 euro mooi slagen.
(Shimano 105 voor 420, fulcrum Quattro voor 235, nog wat klein spul en klaar)
Frameset kan je wel 2e hands op de kop tikken zeker omdat je budgetmatig niet in de categorie (gevoelige en garantieafhankelijke) carbonframes komt. Echter zou ik eerder voor een 2e hands groep gaan en een nieuwe wielset. Voor die paar tientjes die je op een 2e hands wielset kan besparen..2e hands groep bespaar je gewoon meer op, mits deze in redelijke staat is. Risico spaakbreuk, risico slag (hoogte/breedte) lagers versleten/droog.. Op 'de markt' zijn er voldoende setjes verkrijgbaar tegen een relatief goede prijs.Optie 1: Zelf een fiets opbouwen met een 2e hands frameset, complete groep nieuw kopen en een set wielen eveneens 2e hands op de kop zien te tikken.
Addict R1
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Optie 3 zou mijn keus zijn. Heb ik ook zo gedaan toen ik mijn huidige fiets kocht. Later upgraden met een nieuwe(re) groep en je hebt een geweldige fiets.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
- Forum-lid
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 15 feb 2007 19:45
- Locatie: Bergschenhoek
- Contact
Optie 3 mits in goed staat. Voor 800 euro moet je een leuke 2e hands kunnen scoren met een fatsoelijke wielset en afmontage. Is de 800 euro overigens in of excl. de verkoopopbrengst van de Giant?
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets
Ik heb geen goede ervaringen met 2dehands fietsen. Zoektocht kan ook lang duren.
Ik heb onlangs een nieuwe Rose Pro gekocht (105 én degelijke wielen en afwerking) voor minder dan 900 €. Deze fiets doet niet veel onder voor mijn veel duurdere carbonracer.
Volgende link is een soortgelijke.
http://www.bike-discount.de/shop/a78688 ... n=NL130602
Ik heb onlangs een nieuwe Rose Pro gekocht (105 én degelijke wielen en afwerking) voor minder dan 900 €. Deze fiets doet niet veel onder voor mijn veel duurdere carbonracer.
Volgende link is een soortgelijke.
http://www.bike-discount.de/shop/a78688 ... n=NL130602
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Je schrijft dat je nu een beginnersfiets hebt en nu wat beters wilt kopen.
Dan heb je hiervoor een budget van 800 euro.
Ik wil de pret niet drukken maar als je echt iets beters wilt moet je meer dan 800 euro investeren. Het enige juiste advies is om nog een seizoen met je oude fiets te doen en ondertussen flink door te sparen, dan kun je volgend jaar wél een echte upgrade bewerkstelligen.
Dan heb je hiervoor een budget van 800 euro.
Ik wil de pret niet drukken maar als je echt iets beters wilt moet je meer dan 800 euro investeren. Het enige juiste advies is om nog een seizoen met je oude fiets te doen en ondertussen flink door te sparen, dan kun je volgend jaar wél een echte upgrade bewerkstelligen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 10 mar 2012 21:26
Even off-topic:
@Gene dit is nu echt al de 4e keer dat ik deze link van jou ergens in een forum zie staan.
Had je deze zelf toch liever gehad ipv de Rose die je nu hebt?
On Topic ben ik het eens met GoldenRatio.
Met 800 euro als totaal budget koop je alsnog weer een instapmodel fiets, frame, wielen of groep.
Als 800 echt je max is zou ik voor het idee van Hanz gaan.
@Gene dit is nu echt al de 4e keer dat ik deze link van jou ergens in een forum zie staan.
Had je deze zelf toch liever gehad ipv de Rose die je nu hebt?
On Topic ben ik het eens met GoldenRatio.
Met 800 euro als totaal budget koop je alsnog weer een instapmodel fiets, frame, wielen of groep.
Als 800 echt je max is zou ik voor het idee van Hanz gaan.
Klopt, ik heb deze link al een paar keer geplaatst. (maar nog geen 4 keer) Nee, ik zou niet willen ruilen met mijn Rose Pro. (jammer genoeg is deze fiets bij Rose uitverkocht) Ik wil alleen aantonen dat je beter een nieuwe fiets koopt dan een 2dehands. Voor minder dan 900 € is het perfect mogelijk een degelijk alu frame én wielen met een volledige 105 groep te vinden en dat is toch wat TS zoekt.rutiefrutie schreef:Even off-topic:
@Gene dit is nu echt al de 4e keer dat ik deze link van jou ergens in een forum zie staan.
Had je deze zelf toch liever gehad ipv de Rose die je nu hebt?
On Topic ben ik het eens met GoldenRatio.
Met 800 euro als totaal budget koop je alsnog weer een instapmodel fiets, frame, wielen of groep.
Als 800 echt je max is zou ik voor het idee van Hanz gaan.
Ik doe altijd altijd optie 1. Webwinkels, marktplaats, fietsforum enz. Nieuw frame en de rest overal vandaan halen. Bouw je de meest mooie fietsen op voor ronde de €900 euro. Ben je een beetje handig, dan ie er niets leukers dan om het zo te doen.