Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietskar, advies gevraagd

drpaul
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jul 2013 18:29

drpaul 23 jul 2013 18:49

Hallo,

Mijn vrouw en ik zijn op zoek naar een fietskar voor kinderen voor achter de racefiets (mij een Cube GTC Agree Pro, mn vrouw een Trek Lexa). Er staat wel wat over op dit forum, maar de meest recente topic is al weer een jaar of 2 oud.
Dus daarom de vraag: wie heeft er ervaring mee, en vooral, welke types zijn aan te raden (budget is niet onbeperkt, dus geen karren van over de €700 aub) om achter de racefiets te hangen.
Bij de plaatselijke fietsenwinkel kregen we te horen dat dit niet aan de achteras kan, maar aan het frame. Hier lezen we dat het wel aan de achteras kan, al dan niet mbv een koppeling.

Graag advies!

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 23 jul 2013 19:48

Racefietsen zijn niet gebouwd en berekend op fietskarren en al helemaal niet voor ook nog eens kinderen.

honza
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2008 17:39

honza 23 jul 2013 20:38

@GoldenRatio: spreek je uit ervaring?

Ik rij nu al ruim een jaar met een Chariot Cougar 1. Echt een auperkar. Hij hangt gewoon aan de (carbon) racefiets en dat gaat prima. Je kunt hem aan de achteras bevestigen door een speciale snelsluiter te bevestigen. Dit jaar ook wat beklimmingen gereden in de Ardeche en dat ging erg goed. Het rijdt allemaal wat zwaarder natuurlijk, maar je kunt er goed mee fietsen. En m'n zoontje vind het ook erg leuk.

Het voordeel van de Chariot Cougar is dat het zwaartepunt erg laag ligt, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat hij kantelt. Ik kan de bochten gewoon op snelheid nemen. Wel moet je in het begin wennen aan de breedte van de kar. En hij hangt scheef achter de fiets (dat hoor zo), waardor hij links wat meer uitsteekt dan rechts. Maar daar ben je zo aan gewend.

Nadeel is dat de Cougar best duur is (vooral de accesoires maken hem duur), maar op marktplaats zijn compleet ze te vinden voor 350 - 400 euro.

drpaul
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jul 2013 18:29

drpaul 23 jul 2013 20:40

GoldenRatio schreef:Racefietsen zijn niet gebouwd en berekend op fietskarren en al helemaal niet voor ook nog eens kinderen.

Dank je wel voor je goed onderbouwde en vanzelfsprekend zeer gewenste mening. Ik zal dit zeker meenemen in de beslissing voor een fietskar :roll:

Honza: Dank je, om dit soort adviezen had ik gevraagd.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 jul 2013 21:07

Ik heb de Chariot Cheetah 1 fietskar en dezelfde ervaring als Honza. Aan de carbon MTB en de racer gehangen en dat gaat perfect.
Mijn Cheetah 1 gaat de deur uit dus bij interesse Pb me maar.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 23 jul 2013 22:59

honza schreef:@GoldenRatio: spreek je uit ervaring? .
Intrigerende vraag . . . Wat wil je bereiken met die vraag?
In mijn wereld is een individuele ervaring niet bepalend en ook zeer zeker geen goede referentie. Een ervaring maakt nog geen kennis.

;)

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 23 jul 2013 23:06

drpaul schreef:
GoldenRatio schreef:Racefietsen zijn niet gebouwd en berekend op fietskarren en al helemaal niet voor ook nog eens kinderen.

Dank je wel voor je goed onderbouwde en vanzelfsprekend zeer gewenste mening. Ik zal dit zeker meenemen in de beslissing voor een fietskar :roll:

Honza: Dank je, om dit soort adviezen had ik gevraagd.
Je wilt niet echt advies geloof ik maar hebt al besloten om een karretje aan te schaffen.



Een karretje achter een moderne racefiets +/- 11 kg + een kind (wat weegt dat totaal?) maakt dat er makkelijk overbelasting kan ontstaan.

Carbon frames kunnen licht gebouwd worden omdat de constructeur met het materiaal kan spelen.
Carbon buizen en verbindingen kunnen bijv zo gevormd worden dat ze veel draagvermogen hebben maar daar de constructeur gewicht wil besparen reduceert hij het materiaal op andere plaatsen. (bijv waar de buis te maken krijgt met de impact van zijdelingse krachten) Dat kan alleen maar omdat bij normaal gebruik daar dan ook op die plaatsen geen behoefte is aan een hoge kracht verwerking.

In bepaalde opzichten is een carbon frame sterk. Sterk voor bepaalde inwerkende krachten.
In andere opzichten is een carbon frame helemaal niet sterk. Daar waar men reductie van materiaal heeft toegepast kunnen te hoog inwerkende krachten destructief zijn en of de constructie labiel maken wat vroeg of laat beslist een keer tot uiting komt. Misschien wel spontaan afbreken op een kritiek moment.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 23 jul 2013 23:39

Ik kan me wel vinden in de mening van GoldenRatio dat je voorzichtig moet zijn met het aankoppelen van een fietskar aan een racefiets van carbon. Maar ook bij andere materialen zou ik voorzichtig zijn.

Er zijn koppelingen die gebruik maken van de snelspanner, dat is misschien nog wel te doen.
De meerderheid van de koppelingen worden tussen liggende en staande achtervork ingeklemd.
Bij de raceframes kan dat leiden tot vervorming van de achterbrug en dat kan allerlei gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid van de constructie.

Hou er ook rekening mee dat je remmen berekent moeten zijn op het extra gewicht en dat dit extra gewicht invloed heeft op het weggedrag van de fiets. Fietskarren kunnen behoorlijk doorduwen bij het afremmen en daarmee de stuureigenschappen behoorlijk (negatief) beïnvloeden. met raceremmetjes glij je gewoon door.

Zelf heb ik jaren geleden met een fietskar (Burley) gereden achter aan randonneur. Nadeel van die dingen vond ik dat je geen contact heb met je kids en het voor hun daarom een stuk minder leuk is.

Reden voor ons toen om een bakfiets te kopen (ver voor de hype). voordeel, je hebt je kinderen voor je neus waardoor je veel meer contact met ze hebt en je ook nog eens meer bagage mee kunt nemen.
Op marktplaats staan gebruikte bakfietsen voor 4 a 5 honderd euro.

thmarten
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 nov 2009 14:15

thmarten 23 jul 2013 23:59

Nicosch schreef:Ik kan me wel vinden in de mening van GoldenRatio dat je voorzichtig moet zijn met het aankoppelen van een fietskar aan een racefiets van carbon. Maar ook bij andere materialen zou ik voorzichtig zijn.
+1

Bij mijn Scott carbon frame wordt er zelfs uitdrukkelijk vermeld dat de garantieaanspraken komen te vervallen. M.a.w. Niet geschikt voor een kar. Alu frames kunnen dit wel hebben en heb dit met plezier al toegepast met Cougar. Duur maar wel goed.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 jul 2013 08:25

De Chariot kar maakt gebruik van de koppeling aan de snelspanner, zelfs aan m'n Scott Scale 30 (carbon) vaak gebruikt. Wel altijd de fiets goed geinspecteerd en deze heeft geen krimp gegeven.
De Scale rijdt nog steeds rond bij mij in de buurt met een zeer tevreden gebruiker. ;)
Ik begrijp echter de scepsis wel omtrend carbon en een fietskar.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 24 jul 2013 08:52

Ik rij inmiddels alweer een jaar 1 a 2x in de week met een karretje achter mijn alu racefiets om de kleine man naar en van de opvang te halen (ca 8km enkele reis) . daarna rij ikzelf op de fiets door naar werk.
De fietskar is een Chariot Cougar 2 waar, op dit moment, een peuter inzit van 2,5 jaar (ca 15 kilo). De tweede komt ergens in oktober ;)

Chariot werkt met een steekas koppeling en dit gaat probleemloos. Ik heb geen problemen met het frame maar ik heb wel de indruk dat het achterwiel wel wat meer te lijden heeft. Gelukkig zit er een cheap-ass wiel in dat ik met name in de winterperiodes gebruikte maar nu dus ook met de fietskar. Af en toe een beetje inspecteren en afstellen.
Ik had geen betere keuze kunnen maken :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

honza
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2008 17:39

honza 24 jul 2013 22:07

Hoeveel belasting er op je frame komt hangt ook sterk van je eigen gewicht af. Ik weeg zelf zo'n 72 kg, dus met het gewicht van de kar en m'n zoontje erbij heb ik een totaalgewicht dat m'n remmen prima aankunnen. En natuurlijk rij je wat langzamer (en wat behoudender) met een kar, dat lijkt me logisch.

Een aparte bevestiging aan je frame zou ik inderdaad nooit doen, maar de askoppeling werkt prima. Er komt nauwelijks extra kracht op je frame zelf. En waarom het problemen zou opleveren met je achterwiel snap ik niet. Die merkt er volgens mij niks van.

Ik zou zeggen: als je het niet prettig vindt, dan moet je het zeker niet doen. Maar als je lekker met je kindje achter de racefiets wil rijden, dan kan ik het je zeker aanraden. Voorop de fiets (kinderzitje) vind ik ook gezelliger, maar op de racefiets naar een mooie picknicplek rijden is ook erg gezellig. Het is gewoon een persoonlijk keuze.

En waarschuwing mbt garantie lees ik nooit (waarschuwingsstickers op wielen ook niet), want ik hoef niet te weten waartegen de fabrikant zich allemaal wil indekken, wil gewoon lekker kunnen fietsen :)

Plaats reactie