Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

conti sportcontact slick`s 26inch

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 29 aug 2013 21:22

Vandaag m`n Trek 8000 opgehaald en aangezien ik altijd over de weg rij moeten er dus slicks op.
Nu keek ik bij mantel bikes en zag ik de conti sportcontact en vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft.

Eerst gedachte waren kojak preformance maar die kosten bijna het dubbele.
Het is niet dat ik er 100km ritten ofzo mee maak maar meer de korte ritjes naar ouders of als ik me verveel en geen zin heb om me om te kleden dus laten we zeggen een ritje van 30km max.

M`n dagelijks trainings vervoer is een racefiets en een 26inch slick zal toch nooit in de buurt komen van een racefiets :mrgreen:
uiteraard zal ik wel voor de 1.25 breedte gaan bij de conti`s als ik die pak
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7952
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 aug 2013 22:39

Die smalle draadbandjes rijden knoeperhard en lopen uiteraard zwaarder dan dikke banden. Maar voor hen die in de mythe van dunne bandjes willen blijven geloven: die sportcontacts van 32-559 zijn ternauwernood 28mm breed in werkelijkheid. Jij je zin. :?

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 29 aug 2013 22:45

Najah ik heb een rondje gereden op de noppenbanden wat erop zitten maar die lopen toch echt 10x slechter dan de slicks van m`n vorige MTB dat waren WTB`s 1,50 breed

En ik geloof niet in mythes maar wel in logica en hoe meer wrijving hoe zwaarder lopen ik heb niet veel geleerd op school maar das toch logica of zie ik het fout?
Anders zouden ze op een racefiets toch ook dikke banden doen dat scheelt een hoop ellende met lek rijden :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 29 aug 2013 22:58

peter1981 schreef:
En ik geloof niet in mythes maar wel in logica en hoe meer wrijving hoe zwaarder lopen ik heb niet veel geleerd op school maar das toch logica of zie ik het fout?
Anders zouden ze op een racefiets toch ook dikke banden doen dat scheelt een hoop ellende met lek rijden
Edit vet

Ja, want brede banden is niet definititie meer wrijving. Ga jij eens met 10Bar 23mm bandjes rijden en afgezien van het comfort dat je niet zult hebben is de rolweerstand gewoon groter.

We leven niet in een ideale wereld waarbij de weg glad is als een biljartlaken en hard als graniet.
Profs op de weg rijden vaak (maar lang niet altijd anders krijg ik daar weer gezeik over) over mooie wegen dus dan kan smal en hard. Ik denk echter niet dat er maar 1 prof is die het in zijn hoofd haalt om Paris-Roubaix met 23mm en 8 Bar te gaan rijden. Afgezien van het niet comfortabel zijn rolt dat niet, het stuitert en heeft dus een grotere 'wrijving'
Vaak wordt er ook gereden op 25mm met lagere druk of zoals in Paris-Roubaix, 28mm en iets van 4-5 Bar.

23mm bandjes kun je niet met b.v. 2 Bar rijden (probeer het eens en zie de Snake Bites) en 2.25 wel.

Nu kun je een 2.25 band niet op een 14C velg leggen (wellicht technisch wel maar dan gaat de band te veel bollen ipv een vlak oppervlak met de grond te houden) en dus heb je een bredere velg nodig (19C) en dat is zwaarder hetgeen profs niet willen.

Nu valt het met die grotere luchtweerstand wel mee hoor.

Wat ik tevens niet begrijp als ik je post zie in het Mountain Bike Forum is dat je zegt: 'gelukig 26inch wielen' en dat terwijl je hier zegt alleen maar over de weg te gaan rijden met die Trek 8000? Juist grotere wielen (29 maar eigenlijk 28) zijn beter geschikt op de weg aangezien ze beter snelheid vasthouden maar itt 26 iets moeilijker op gang te krijgen


Wil je toch iets van (semi) slicks kijk dan eens naar Schwalbe Big Apples 2.0 inch of Sammy Slick Dual Compound 2.10 Inch
Laatst gewijzigd door Zorro op 29 aug 2013 23:35, 4 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7952
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 aug 2013 23:09

peter1981 schreef: En ik geloof niet in mythes maar wel in logica en hoe meer wrijving hoe zwaarder lopen ik heb niet veel geleerd op school maar das toch logica of zie ik het fout?
Brede banden lopen lichter dan smalle, omdat ze een korter en iets breder contactvlak hebben. Is gewoon natuurkunde. Korter betekent kortere hefboom, hefboom is kracht nodig om te vervormen.Dat is wel heel snel uitgelegd. Informeer je bij de deskundigen, indien je wilt. Beetje flauw om slicks met noppen te vergelijken. Ja, je ziet het fout. Brede banden zijn zwaarder en hebben meer luchtweerstand, daarom zie je ze niet op racefietsen. Mythes zijn heel taai.

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 30 aug 2013 00:20

Ik heb ervaring met de Sportcontact, in 26 en 28 inch. Ik vind het fijne en mooie banden. Ze rijden goed en ik heb bijna nooit lek gehad. De Vredestein City Slicks zijn vergelijkbaar goed in mijn beleving.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 30 aug 2013 09:50

@zorro
De MTB rijd als die op de weg zit ook op mooie vlakke wegen en niet op hobbelwegen daar heb ik spike`s voor en de noppenbanden :P
Anyway dat gelukkig 26inch is omdat ik nog 2 sets wielen heb staan wat beide 26inch zijn en vandaar dat ik perse 26inch wielen wou in de MTB en als je naar de 2014 modellen kijkt dan zijn er nog maar bizar weinig 26inch
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 30 aug 2013 12:29

Waarom zou je van die iele (kleine diameter) bandjes op je 26" wielen monteren... Mijn ervaring is dat ik met 26" 2.3 bandjes niet zo heel veel langzamer ben dan op de racefiets. Dat komt meer door mijn houding en dat ik meestal op de racefiets gemiddeld niet boven de 33km/u kom op mijn solo rondjes...

Tot 30km/u valt er prima op brede Geax Tattoo Lights (niet duur) of Schwalbe Super Moto's te rijden op de weg. Daarmee kun je bij mooi weer zelfs nog het bos in op routes als Schoorl of de Drunense Duinen... ;)

Ik gebruik mijn Geax Tattoo Lights voor het strand op mijn strandfiets, maar op de weg (met iets meer druk) hebben ze mij ook erg verrast... Een grotere diameter loopt toch lekkerder, ook op de weg (en bij snelheden onder 40km/u) maakt die breedte echt niet zoveel uit... Zo'n dikke band staat ook nog een lekkerder.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 aug 2013 12:44

klimmer schreef: Brede banden lopen lichter dan smalle, omdat ze een korter en iets breder contactvlak hebben.
Je moet de het denk ik zo zien:

De grootte van het contactoppervlak tussen band en weg wordt niet zozeer bepaald door de breedte van de band, maar door de bandenspanning!

Even makkelijk rekenen: 5 bar = 5 kg per vierkante centimeter.

Stel je hebt 50 kg aan gewicht per wiel en een bandenspanning van 5 bar, dan heb je dus per definitie een contactoppervlak band-weg van 10 cm^2 per band.

Stel dat het contactoppervlak maar 1 cm^2 was, dan zou er aan de buitenkant van de band een druk van 50 km/cm^2 op worden uitgeoefend en aan de binnenkant van 5 kg/cm^2. Deze situatie kan dus nooit lang bestaan: de band zal verder gaan indeuken.


Aangezien een band 'rond' is moet de band altijd een beetje vervormen om tot dat contactoppervlak van 10 cm^2 te komen.

En dat vervormen kost bij een soepele band minder energie dan bij een stugge band (omdat het materiaal soepeler is), en bij een brede band minder energie dan bij een smalle band (omdat het oppervlak van de brede band toch al vlakker is en het materiaal dus minder ver hoeft te buigen).

Neem je een brede band en verlaag je de druk, dan zal het contactoppervlak groter worden (meer grip), maar de rolweerstand ook weer toenemen, omdat de band dan weer verder moet vervormen.

Maar om terug te komen op de vraag van TS:
-Waarom een mtb als je op de weg gaat rijden?
-Neem lekker Big Apples of Super Moto's, dat ziet er veel beter uit :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 30 aug 2013 19:58

De MTB heb ik meer om eens een keer naar ouders te rijden en als het hartje winter is om op de sneeuw toch de kunnen blijven rijden.
Dan gooi ik de wielen erin met spikes en heb je gewoon idioot veel pret.
En ook zal ik in de winter wel eens af en toe een toertochtje meepakken maar niet vaak.

Het is dus meer om te kunnen blijven bewegen op het moment dat de racefiets niet geschikt meer is of om eens een korte kilometer af te leggen naar ouders of iets anders.
M`n vorige MTB legde dan ook maar 350km per jaar gemiddeld af dus m`n Trek met XT en fox voorvork is eigenlijk overdone maar ach als je een dure racefiets hebt en een racefiets voor de winter die niet echt goedkoop is mag de MTB ook wel wat kosten :P
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 30 aug 2013 20:00

En een iets bredere band ala Super moto`s ziet idd wel een stukbeter uit op een MTB want die smalle slicks krijg je gelijk z`n vreemde indruk op de MTB :P

En iemand een adresje voor goedkope banden?

Geax tattoo lights
Schwalbe super moto

of iets vergelijkbaars?
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 30 aug 2013 22:46

peter1981 schreef:En een iets bredere band ala Super moto`s ziet idd wel een stukbeter uit op een MTB want die smalle slicks krijg je gelijk z`n vreemde indruk op de MTB :P

En iemand een adresje voor goedkope banden?

Geax tattoo lights
Schwalbe super moto

of iets vergelijkbaars?
Ik heb mijn Geax Tattoo Light bij Beukers in Petten gekocht. Zie wel dat ze 2,- euro duurder zijn geworden met 2 jaar terug... (2e hands)

Overigens is de Tattoo Light een draadband en de Super Moto een vouwband. Toch rijd ik m'n Tattoo Lights tubeless, zijn ze lichter en goedkoper dan de Super Moto's... Super Moto's zijn meestal duurder, maar ze worden geregeld 2e hands aangeboden in 26" omdat met een 29er aanschaft als strandfiets...

Plaats reactie