Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Schaatsen?

derek
Forum-lid

derek 05 okt 2010 20:29

Aangezien ik niet de hele winter op de fiets zal zitten, maar wel mijn kracht/conditie op peil wil houden, overweeg ik om te gaan schaatsen. Dit lijkt mij een training die goed kan aansluiten op een nieuw fietsseizoen.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die plannen hebben om de komende tijd te gaan schaatsen. Of misschien iets heel anders?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 okt 2010 20:37

Schaatsen werkt wel, maar dan minimaal een uur.
Anders is het gewoon te kort.
Less is bore

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 05 okt 2010 21:05

Je krijgt van schaatsen veel kracht in de benen. Je souplesse raak je wel kwijt. Je moet er dus bij blijven fietsen om dit op peil te houden

wolfgram
Forum-lid

wolfgram 05 okt 2010 21:07

Schaatsers fietsen juist om hun conditie op peil te houden......

race-niek
Forum-lid

race-niek 05 okt 2010 21:08

en is spinning niks voor je?
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

steven250
Forum-lid

Gebruikersavatar steven250 05 okt 2010 22:30

Ik ga zeker schaatsen. Ik heb vorig jaar een heel seizoen schaatsles gehad en vond dat zeker leuk. Dit was in De Scheg (Deventer) en duurde ongeveer 1 uurtje.
Daarnaast ging ik dan nog 1 keer min. 1 uur doordeweeks zelf schaatsen en nog een avondje op de tacx. In het weekend dan nog een duurtraining. op de fiets. Met 4x sporten p/week kwam ik de winter wel goed door ;).
De baan is 10 minuten fietsen van mijn huis dus ik kon zo tussendoor ook nog even gaan.

Schaatsles vond ik heel positief, het is toch echt een technische sport en het is zeker niet duur. Voor een normale seizoenskaart betaal je €145, maar als je les neemt betaal je totaal €195, dus dan heb je eigenlijk voor 50 euro 14 lessen van 50 min a 1 uur.
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

paulvandeven
Forum-lid

paulvandeven 05 okt 2010 22:59

Ik ben zelf schaatser en fiets erbij voor de conditie. Schaatsen werkt heel goed voor je kracht maar is wel veel belastender voor je benen. ik ervaar het als een makkie om 3 uur te fietsen maar probeer maar eens 3 uur te schaatsen. 's Winters fiets ik alleen met droog weer. Slecht weer? dan is schaatsen een uitkomst.

Ik zou zeggen, ga vooral schaatsen maar blijf erbij fietsen.

gerardo
Forum-lid
Contact

gerardo 12 nov 2010 23:07

In de winter is het goed om ook eens wat andere spiergroepen te trainnen. Krachttraining in de sportschool is een goed alternatief aals je ook blijft fietsen. Lenigheidoefeningen en eventuele looptraining is ook goed omdat je in de winter dan in conditie blijft met mindertrainingsuren. Blijf bij het hardlopen wel fietsen eventueel op de hometriner of roller.
schaatsen is natuurlijk een fantastische sport qua techniek en krachttraining.
Ik scaahts zelf ook veel, maar ik fietsa nog altijd 2 to 3 keer per week omdat je met schaatsen aan conditie inlevert als je er niet bij fietst of hardloopt.
Vroeger kwam ik uit de zomer via veel skeeleren en fietsen op de ijsbaan. In oktober en november vloog ik over de baan, maar in december was ik de topconditie al kwijt. Dus alleen schaatsen in de winter is te beperkt.
Gerardo

polly
Forum-lid

polly 13 nov 2010 00:31

Wat zou ik nu doen :)

Vanaf oktober schaats ik 2 a 3 x per week. Is het een keer zondags heel mooi weer dan fiets ik maximaal 70 km. Vanaf januari fiets ik minimaal 1x per week, of zondag met mooi weer of s ávonds op de tacx. Vanaf maart 2 x s avonds op de tacx en of zaterdag of zondag op de fiets. (Werk nog steeds 5 dagen in de week)
Ik ben wel een toerfietser, maar kan zo in april al tochten van 100 km fietsen zonder af te zien. In mei kan ik dan fietsen wat ik leuk vind. Zal wellicht iets gerichter in 2011 moeten gaan trainen voor de elfstedentocht op 2e pinksterdag. 240 km nog nooit gefietst.
Fietsen,schaatsen en skeeleren. Als je maar buiten bent.

arepol
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar arepol 18 nov 2010 13:07

[quote="Paul van de Ven"]Ik ben zelf schaatser en fiets erbij voor de conditie. Schaatsen werkt heel goed voor je kracht maar is wel veel belastender voor je benen. ik ervaar het als een makkie om 3 uur te fietsen maar probeer maar eens 3 uur te schaatsen. 's Winters fiets ik alleen met droog weer. Slecht weer? dan is schaatsen een uitkomst.

Ik zou zeggen, ga vooral schaatsen maar blijf erbij fietsen. [/quote]

+1

Plaats reactie