Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Winterbanden?

ErikDignum
Forum-lid
Contact

ErikDignum 30 nov 2013 10:49

Ik heb geen topic hierover kunnen vinden, en anders verneem ik graag het linkje ernaar? Dan kan dit topic gesloten ;)

Wikken en wegen, bij Dirk Visbeek Bikeshops informatie ingewonnen over banden, er is een 4-seasons bandtype, eigenlijk van een type die men ook op stadsfietsen ziet, en een echte winterband, maar die is wel heel fors (37"). Die laatste, hoewel uiteraard geschikt voor in de herfst/winter rijden, maar door zijn forse maat vind ik 'm niet passen bij mijn toch wat fragiele fietsje (Koga Roadchamp). Wat doen de racefietsers hier qua banden in de herfst/winter? Andere banden op de fiets? Of gewoon voorzichtiger fietsen?

Alvast bedankt voor de reacties!

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 30 nov 2013 11:02

Slaat de door de commercie opgeklopte gekte rond winterbanden nu ook al over naar het fietsen...

elefantino
Forum-lid

elefantino 30 nov 2013 11:55

Voorzichtiger fietsen. Ik rijd het hele jaar door met Conti GP 4000S en Vredestein Fortezza Tricomp.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 30 nov 2013 12:59

Bedoel je 37mm in plaats van 37 inch? Past dat Überhaupt in jouw racefiets?
Ik rij in de winter vaker met mijn slechtweerfiets, en daar zitten Vittoria Rubino of Michelin Orium rond, in de 'normale' 23mm maat. Er zijn prima banden van 24-25mm (Conti 4season, Vittoria Pavé) die bedoeld zijn voor het meer winterse terrein (nat, veel vuil op de weg) en dus ook voor het Vlaamse voorjaar (kasseien).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

arend71
Forum-lid

arend71 30 nov 2013 13:32

Omdat ik altijd alleen rijd kan ik het me veroorloven in de winter langzamer te fietsen. Mijn voorkeur gaat uit naar goedkopen banden, halfords-achtige dingen. Loodzwaar maar erg lekbestendig en je doet er eeuwen mee.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 30 nov 2013 13:57

Het gaat om het compound van de band.
p.s de oppervlakte van de band wat contact maakt met het wegdek is minimaal.
Dus een harde band zal eerder gaan schuiven als een band met een zachter compound.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

tim106gti
Forum-lid

tim106gti 30 nov 2013 13:59

37 mm gaat niet in je racer passen........

Ik rij op de woon-werk crosser al jaren met Schwalbe marathon. Voor 42 mm en achter 37 mm. Deze combi past maar net tussen de voor- en achtervork. Met een raceframe gaat dit absoluut niet lukken.

Op de racer rij ik in de winter sobieso niet. Dan ga ik op de crosser. In het voorjaar heb ik op de racer een 25 mm Schwalbe marathon vóór. Dit past net. Achter past dit niet en rij ik met een dikke Rubino. Weinig comfort, veel weerstand maar alles beter dan lekke banden in dit jaargetijde. Bijkomend voordeel is dat het weer heerlijk licht rijdt als ik de Fortezza's weer monteer.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 nov 2013 14:00

arend71 schreef:Omdat ik altijd alleen rijd kan ik het me veroorloven in de winter langzamer te fietsen. Mijn voorkeur gaat uit naar goedkopen banden, halfords-achtige dingen. Loodzwaar maar erg lekbestendig en je doet er eeuwen mee.
De oplossing, Schwalbe durano 28mm banden. Die voldoen zo'n beetje aan al je eisen. Gaan lang nee, iets breder, niet lek te krijgen. Het is alleen geen halfords prijs.
Live fast; die young. mijn blog

Devoronian
Forum-lid

Devoronian 30 nov 2013 14:01

Schwalbe Durano is ook een goede optie. Niet lek te krijgen en lopen niet eens heel zwaar.
Gaan wel vierkant door de bocht(heb er eens een criterium mee gereden :mrgreen: )
Maar dat is niet zo belangrijk in de winter

pee
Forum-lid

pee 30 nov 2013 14:57

Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo zeker door de bochten ben gegaan als op de Vredestein Fortezza Tricomp. Hoe ze zich in de winter houden weet ik niet, maar deze herfst voldoen ze in ieder geval meer dan prima. Bij Mantel redelijk voordelig te krijgen (23,95, maar ik krijg het idee dat je liever voor een tientje geholpen bent :) ) .

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 30 nov 2013 16:20

Als je bij een beetje vorst onderuit wil gaan moet je zeker voor de halfordsachtige banden gaan. ik heb het heel lang met de conti sportcontact gedaan op zich prima. Ik stap nu met vorst op de MTB. Lekker breed rubber en ook sneeuw is dan geen probleem meer.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

ErikDignum
Forum-lid
Contact

ErikDignum 30 nov 2013 17:01

De keuze is inmiddels gemaakt, maar hartelijk bedankt voor de goede reacties! Ik heb de Continental GP 4000S 25 gehaald vanmiddag, binnenkort op de fiets zetten en weer gaan. Ben benieuwd naar de rijervaring met de nieuwe bandjes, in het huidige en aankomende seizoen/weer. In de lente 2014 weer naar de Vredestein Fortezza Tricomp. Die bevielen afgelopen tijd idd prima!
pee schreef: maar ik krijg het idee dat je liever voor een tientje geholpen bent :)
Ik krijg geen enkel idee hoe jij dat idee gekregen hebt. :P De genoemde banden in het starttopic, de 4-seasons en de 37" kwamen bij betreffende winkel qua prijs boven de € 60,00.

Plaats reactie