Fiets december 2013
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Leuke test van luxe middenklassers voor 2014, maar in het stukje tekst over de Canyon wordt iets gezegd over de Mavic wielen. Deze hebben een remrand van exalith, en dat is aluminium, maar er wordt de indruk gewekt dat het full carbon wielen zijn.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Je kan het ook andersom beredeneren. Canyon kan bij Mavic en andere toeleveranciers hele goede prijzen bedingen waardoor Canyon een super goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Losse onderdelen zijn bijna altijd duurder dan op een fiets gemonteerd.
Losse onderdelen zijn bijna altijd duurder dan op een fiets gemonteerd.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Mooie, leesbare letters! Goed gedaan van de vormgever.
Fatbikes, een slechte Oakley (eindelijk), een stalen Ritchey met een eerlijke Van Bon ('vind hem helemaal niets'), lampjes en een origineel artikel over je fiets een tweede leven geven. Ik ben helemaal tevreden deze maand. De Lightweight kledinghanger maakt het natuurlijk helemaal af. Volgende keer als centrefold
Leuk geschreven trouwens, het reisverhaal met de fatbikes. Er zit een verhaal in; dat leest fijn. Soms gaat het bij reisverhalen van-weggetje-naar-colletje-naar-dorpje... Dat verveelt na een paar kolommen een beetje.
Ik wil die fat-tyres onder mijn Red Bull Carbon SL. Zou het passen?
Fatbikes, een slechte Oakley (eindelijk), een stalen Ritchey met een eerlijke Van Bon ('vind hem helemaal niets'), lampjes en een origineel artikel over je fiets een tweede leven geven. Ik ben helemaal tevreden deze maand. De Lightweight kledinghanger maakt het natuurlijk helemaal af. Volgende keer als centrefold
Leuk geschreven trouwens, het reisverhaal met de fatbikes. Er zit een verhaal in; dat leest fijn. Soms gaat het bij reisverhalen van-weggetje-naar-colletje-naar-dorpje... Dat verveelt na een paar kolommen een beetje.
Ik wil die fat-tyres onder mijn Red Bull Carbon SL. Zou het passen?
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
De vormgeving van het blad is inderdaad een enorme verbetering ten opzichte van voorheen. Prima!
Ik vind Van Bon als testrijder nog niet overtuigend genoeg, maar wellicht wordt het nog wat beter. Ik vind de artikelen van Van Bon wel leuk om te lezen, maar als test vind ik het net te mager. Van een ex-prof of prof verwacht je net even wat meer details en gevoel te horen waarom een fiets is wat hij is. Als je de tests ziet van Sandor van Es bij autoweek, begrijp je wat ik bedoel. Van Bon mag dan wel prof zijn geweest, zijn kennis over de techniek, materialen en (toonaangevende) merken mag wel wat beter. Ook mag zijn mening over bepaalde onderdelen van een fiets wel wat sterker naar voren komen. Dit is z'n tweede test en opnieuw geeft hij weinig informatie over de wielen terwijl juist carbon wielen (clinchers) hot zijn. De velgen van de Ritchey carbon clinchers komen, naar ik meen, van Reynolds en laat dit merk de laatste jaren kwalitatief op wielen gebied enorm in opkomst zijn. Juist informatie over hoe de wielen rijden, remmen, accelereren, geluid bij het remmen, remmen in de regen enz. is interessant voor de lezers. Wielen bepalen enorm het uiterlijk en rij-eigenschappen van een fiets dus ik denk dat wielen belangrijk zijn. Wat ik wel goed vond deze keer is dat hij duidelijker aangeeft voor wie de Ritchey fiets is bedoeld en waarom.
Ik vind Van Bon als testrijder nog niet overtuigend genoeg, maar wellicht wordt het nog wat beter. Ik vind de artikelen van Van Bon wel leuk om te lezen, maar als test vind ik het net te mager. Van een ex-prof of prof verwacht je net even wat meer details en gevoel te horen waarom een fiets is wat hij is. Als je de tests ziet van Sandor van Es bij autoweek, begrijp je wat ik bedoel. Van Bon mag dan wel prof zijn geweest, zijn kennis over de techniek, materialen en (toonaangevende) merken mag wel wat beter. Ook mag zijn mening over bepaalde onderdelen van een fiets wel wat sterker naar voren komen. Dit is z'n tweede test en opnieuw geeft hij weinig informatie over de wielen terwijl juist carbon wielen (clinchers) hot zijn. De velgen van de Ritchey carbon clinchers komen, naar ik meen, van Reynolds en laat dit merk de laatste jaren kwalitatief op wielen gebied enorm in opkomst zijn. Juist informatie over hoe de wielen rijden, remmen, accelereren, geluid bij het remmen, remmen in de regen enz. is interessant voor de lezers. Wielen bepalen enorm het uiterlijk en rij-eigenschappen van een fiets dus ik denk dat wielen belangrijk zijn. Wat ik wel goed vond deze keer is dat hij duidelijker aangeeft voor wie de Ritchey fiets is bedoeld en waarom.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40476
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik vond het een beetje saaie editie. Oude atb's boeien mij persoonlijk totaal niet, en om een of andere reden nodigt de nieuwe layout mij totaal niet uit om een artikel te lezen. Kan alleen niet concreet onder woorden brengen waarom niet. Bij het verhaal over de 3 fietsontwerpers zijn het vooral de illustraties denk ik (voor mij!!) die er voor zorgen dat ik niet direct erheen wordt getrokken.
Vorige editie vloog ik ook al met zo'n sneltreinvaart doorheen de 1e x, terwijl ik dat heel lang niet heb gehad. Voor mij geen verbetering dus.
Van Bon vind ik trouwens een leuke toevoeging!
Vorige editie vloog ik ook al met zo'n sneltreinvaart doorheen de 1e x, terwijl ik dat heel lang niet heb gehad. Voor mij geen verbetering dus.
Van Bon vind ik trouwens een leuke toevoeging!
Less is bore
@boswielrenner: Ben het wel met je eens m.b.t. Van Bon. Als prof zijn die hoge carbonvelgen zo normaal dat je er wellicht niet meer bij stilstaat hoe ze eigenlijk rijden. Hij geeft goed aan hoe de fiets in zijn algemeenheid op de weg ligt, maar laat de details een beetje weg. Maar goed dat hij de vrijheid heeft/neemt om te schrijven dat de fiets hem niet zo aanspreekt.
@Daniel: De graphics bij het fietsontwerpers-artikel vielen mij ook op. Mooi.
@Daniel: De graphics bij het fietsontwerpers-artikel vielen mij ook op. Mooi.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40476
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zo zie je maar dat smaken verschillen: de layout van dat artikel stootte mij eerder af dan dat het uitnodigde om te gaan lezen.
Less is bore
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ieder zijn meug natuurlijk, maar ik vind een drie-kwart broek ideaal. Het zit veel lekkerder dan kniestukken. Kniestukken gebruik ik alleen als ik zeker weet dat de temperatuur zal oplopen. Onder de 15 graden rij ik sowieso niet meer met korte broek. De foto op de cover vind ik dan ook een mooie foto. Eén van de betere van deze jaargang Fiets.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Laten we hem even het voordeel van de twijfel geven en nog een paar tests laten doen.boswielrenner schreef:Ik vind Van Bon als testrijder nog niet overtuigend genoeg, maar wellicht wordt het nog wat beter. Ik vind de artikelen van Van Bon wel leuk om te lezen, maar als test vind ik het net te mager. Van een ex-prof of prof verwacht je net even wat meer details en gevoel te horen waarom een fiets is wat hij is. Als je de tests ziet van Sandor van Es bij autoweek, begrijp je wat ik bedoel. Van Bon mag dan wel prof zijn geweest, zijn kennis over de techniek, materialen en (toonaangevende) merken mag wel wat beter.
Verschil met een wielrenner en een autocoureur is, dat een autocoureur iig kennis van techniek moet hebben om een auto af te stellen en een wielrenner niet.
(De testen van sandor van Es zijn ook wel de enige goede in de autoweek, maar dat weer volledig off-topic )
De meeste wielrenners zijn nog al conservatief wat betreft ontwikkelingen, kijk bv naar de schrijfrem discussie en de UCI werkt daar ook vrolijk aan mee.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
+1, maar juist een prof kan een fiets op de limiet rijden en echt voelen wat het verschil tussen twee topfietsen is.
Dus graag iets meer "het waarom" benoemen en alle onderdelen op de fiets de revue laten passeren. Bijv. Passen de wielen bij het frame en is de opbouw van de fiets zinvol voor het doel dat is beoogd en waarom wel of waarom niet.
Dus graag iets meer "het waarom" benoemen en alle onderdelen op de fiets de revue laten passeren. Bijv. Passen de wielen bij het frame en is de opbouw van de fiets zinvol voor het doel dat is beoogd en waarom wel of waarom niet.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29