11/28 cassette op de mtb
-
- Forum-lid
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Beste Mountainbikers,
Ik heb vorige week weer een mtb (650b) aangeschaft en inmiddels wat ritjes gedaan, langste rit tot nu toe 50km.
Wil de fiets ook nog in de zomer gaan gebruiken voor wat langere ritten (100km) over verschillend ondergronden, dus ook behoorlijke afstanden over de weg.
Met de 11/36 die er nu opzit kan ik niet echt een lekker verzet vinden voor de stukken op de weg, en wil er dus een race cassette opzetten.
Nu ben ik alleen benieuwd of ik met een 11/28 in het bos nog wel mee kan komen.
Op de racefiets kom ik met 39 en een 11/28 de meeste klimmen wel op, maar die klimmen zijn meestal niet zo venijnig als die rulle zand klimmetjes in het bos.
Graag wat tips van ervaringsdeskundigen.
Ik heb vorige week weer een mtb (650b) aangeschaft en inmiddels wat ritjes gedaan, langste rit tot nu toe 50km.
Wil de fiets ook nog in de zomer gaan gebruiken voor wat langere ritten (100km) over verschillend ondergronden, dus ook behoorlijke afstanden over de weg.
Met de 11/36 die er nu opzit kan ik niet echt een lekker verzet vinden voor de stukken op de weg, en wil er dus een race cassette opzetten.
Nu ben ik alleen benieuwd of ik met een 11/28 in het bos nog wel mee kan komen.
Op de racefiets kom ik met 39 en een 11/28 de meeste klimmen wel op, maar die klimmen zijn meestal niet zo venijnig als die rulle zand klimmetjes in het bos.
Graag wat tips van ervaringsdeskundigen.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
hangt een beetje van de voorbladen af. Ben n zelf erg content met 12-25 cassette op de atb (29/44 voorbladen). Tot enkele jaren terug had ik achter 12-32, maar de grote stappen vond ik op termijn toch hinderlijk hier in relatief vlakke NL.
-
- Forum-lid
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 03 okt 2013 17:49
Ik heb XT40/30/22 voor zitten, ik vind inderdaad de grote stappen ook erg vervelend.kxlight schreef:hangt een beetje van de voorbladen af. Ben n zelf erg content met 12-25 cassette op de atb (29/44 voorbladen). Tot enkele jaren terug had ik achter 12-32, maar de grote stappen vond ik op termijn toch hinderlijk hier in relatief vlakke NL.
Fiets normaal op de racefiets altijd in kleine verzetten op souplesse, op de mtb is het souplesse fietsen wat moeilijker voor me, waarschijnlijk door de rolweerstand van de banden dat er toch wel met wat meer macht gefietst moet worden om de snelheid er in te houden.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Dat is geen probleem, ik heb ook een triple voor en een racecassette 12/27 achter. Het voordeel is idd de kleine stapjes die een wegcassette maakt.
Wanneer er geklommen moet worden, de razob bij Nuenen, gaat dat makkelijk met die cassette.
Wanneer er geklommen moet worden, de razob bij Nuenen, gaat dat makkelijk met die cassette.
-
- Forum-lid
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Op mijn 26" fiets heb ik voor 42/32/22 bladen en rijd ik al jaren met 12-27 cassette.
Mijn 29" er heeft voor 36/26 bladen en daar heb ik wel een 12-34 cassette liggen. Met deze cassette kan ik alles op het 36 blad rijden en met de grote wielen vind ik de wat grotere stappen in de cassette minder hinderlijk als met de 26".
Uiteraard ook allemaal afhankelijk van waar je rijdt. Ik rijd alleen in NL en daar is dit voor mij perfect.
Mijn 29" er heeft voor 36/26 bladen en daar heb ik wel een 12-34 cassette liggen. Met deze cassette kan ik alles op het 36 blad rijden en met de grote wielen vind ik de wat grotere stappen in de cassette minder hinderlijk als met de 26".
Uiteraard ook allemaal afhankelijk van waar je rijdt. Ik rijd alleen in NL en daar is dit voor mij perfect.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14015
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je de (29) triple hebt zou ik een 12/ 27 monteren.
de 11 zal je niet veel nodig hebben op de 40, met de 12 heb je de 16 erbij en hebt je pas van 17 naar 19 twee tanden verschil.
probeer het gewoon cassette is het geld niet kost 40 euro
de 11 zal je niet veel nodig hebben op de 40, met de 12 heb je de 16 erbij en hebt je pas van 17 naar 19 twee tanden verschil.
probeer het gewoon cassette is het geld niet kost 40 euro
op echte steile offroad hellingen (20% en meer) ga je toch blij zijn met een 32 achteraan (of meer) , in tegenstelling tot de racefiets kun je niet altijd al je kracht kwijt op het achterwiel en is op souplesse naar boven rijden nodig, betere tractiecontrole, zeker dan nog eens op technische stukken (boomwortels, stenen, rotsen, ...) . zeker als je al een aantal km'ers en hoogtemeters in de benen hebt.
ik heb op men ene mtb ook een racecassette zitten, die wordt immers meest gebruikt voor min of meer vlakke ritten, hou er wel rekening mee dat die racecassettes sneller slijten, de coating is anders dan die van mtb cassettes, minder hard (en dus minder bestand tegen schurend vuil) .
ik heb op men ene mtb ook een racecassette zitten, die wordt immers meest gebruikt voor min of meer vlakke ritten, hou er wel rekening mee dat die racecassettes sneller slijten, de coating is anders dan die van mtb cassettes, minder hard (en dus minder bestand tegen schurend vuil) .
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
op mijn 29er zit er een 10 speed 11-36 cassette in combinatie met een dubbel cranckstel (24/38) , dan nog is men kleinste verzet iets groter dan op de 26" mtb (22x32) maar het bereik is voor mijn part voldoende. Bovendien heb ik het gevoel dat het iets grotere verzet gecompenseerd wordt door extra grip. er zijn steile technische klimmetjes in men buurt (vlaamse ardennen) die ik goed ken, die makkelijker op te rijden zijn met de 29er dan met de 26", desondanks die laatste een kleiner verzet heeft.amclassic-fan schreef:Wat zegt het hebben van een 32 of meer nu op een MTB met alle verschillende crankstellen en wielmaten?
dat de sprongen tussen de verschillende versnellingen groot zijn is een feit, vooral als je met je mtb op de weg fietst kan je soms niet direct het juiste verzet vinden, soms vervelend echter over het algemeen geen last van, je wordt het gewoon en je moet dan maar eens wat groter trappen en eens wat kleiner trappen. Liever dat dan bv in de ardennen of andere steile technische hellingen te moeten afstappen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16573
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik gebruik mijn 29er MTB voornamelijk op de weg en sporadisch voor een veldtoertocht bij ons in de burt.
Heb vooraan 24 - 32 - 42 en achteraan een 9-speed 11 - 23 cassette.
Werkt perfect voor mij.
En als het echt te steil is dan stap ik die ene keer per jaar wel af.
Heb vooraan 24 - 32 - 42 en achteraan een 9-speed 11 - 23 cassette.
Werkt perfect voor mij.
En als het echt te steil is dan stap ik die ene keer per jaar wel af.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Dat is nieuw voor mij. Heb je daar meer informatie over?remirom schreef: hou er wel rekening mee dat die racecassettes sneller slijten, de coating is anders dan die van mtb cassettes, minder hard (en dus minder bestand tegen schurend vuil) .
Ik rijd al jaren met 12-26 op mijn 26" ATB, met een triple voor. Mijn vrouw rijd met 11-32 en 26-36 voor, en dat bevalt uitstekend, wellicht dat ik dat volgend jaar ook eens ga proberen.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works