Fietsen in de Auvergne
Even een vraagje,
Ik ga dit jaar op vakantie in de Auvergne in Frankrijk.
Weet één van jullie of het de moeite is om de fiets mee te nemen?
Is het daar mooi fietsen, en welke col's zijn daar?
Ik hoop dat iemand ervaring heeft om daar te fietsen.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
De Auvergne is een (heel) groot gebied hoor. De administratieve regio beslaat de departementen Allier, Cantal, Haut-Loire en Puy-de-Dôme. Nagenoeg de hele streek is bijzonder fraai en geschikt om te fietsen. Maar vooral het oosten en zuiden van de Auvergne zijn 'fietsgeniek'. Forum-lid margriet woont in Le Mont-Dore (ten ZW van Clermont-Ferrand) en heeft regelmatig info gegeven over het fietsen daar, dus even de zoek-functie gebruiken. Zelf ben ik ook in die buurt (La Bourboule en le Mont-Dore) op vakantie geweest, uiteraard met de racefiets. Schitterende fietsomgeving! Een paar cols uit die streek: Col de la Croix St.-Robert (1451), Col de la Croix Morand (1401), Col de Guéry (1268), Col de la Geneste (1372). Je kunt ook klimmen naar Super Besse (bekend uit de Tour de France van een paar jaar terug) of richting Puy de Sancy. Maar, zoals gezegd, dit is slechts één hoekje van de Auvergne. Je fiets thuis laten, daar krijg je denk ik spijt van...
60 x Ventoux
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Ik ben enkele jaren geleden in "Le Mont Dore" geweest.
Erg mooie fietsomgeving met redelijk wat hoogtemeters.
Ik kan legrimpeur enkel bijtreden.
Neem je fiets maar mee.
Erg mooie fietsomgeving met redelijk wat hoogtemeters.
Ik kan legrimpeur enkel bijtreden.
Neem je fiets maar mee.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- margriet
- Forum-lid
- Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
- Contact
Zoals legrimpeur al schrijft woon ik inderdaad in Le Mont-Dore. Locatie gekozen vanwege de uitermate goede fietsmogelijkheden (racefiets en MTB). Wat ik vooral een voordeel vind, is dat het een dunbevolkte streek is maar wel met een zeer uitgebreid wegennetwerk. Rustige wegen en eenvoudig korte en langere routes fietsen zonder dat je steeds dezelfde weg moet nemen.
In onze omgeving zal er gemiddeld per 50 km op 1.000 hoogtemeters gerekend kunnen worden. Meer naar het noorden (denk aan de Allier) is het landschap minder ruig en meer Ardennen-achtig. De Livradois-Forez heeft ook mooie klimmen maar erg veel bossen. Vind ik daardoor persoonlijk minder, maar wij zijn dan ook erg verwend met de vergezichten hier. Naar het zuiden de Cantal. Ook erg mooi, maar moeilijker om korte rondjes uit te zetten.
In onze omgeving zal er gemiddeld per 50 km op 1.000 hoogtemeters gerekend kunnen worden. Meer naar het noorden (denk aan de Allier) is het landschap minder ruig en meer Ardennen-achtig. De Livradois-Forez heeft ook mooie klimmen maar erg veel bossen. Vind ik daardoor persoonlijk minder, maar wij zijn dan ook erg verwend met de vergezichten hier. Naar het zuiden de Cantal. Ook erg mooi, maar moeilijker om korte rondjes uit te zetten.
Fietsgroet,
Margriet | Les Camélias
Margriet | Les Camélias
Zoals hier al door meerdere mensen is aagehaald is de Auvergne een mooi gebied. Het is er groen dus het weer wil nog al eens wisselvallig zijn.jharmen schreef:Even een vraagje,
Ik ben vaak in het gebied rond Murol geweest om te fietsen en te wandelen. Dat ligt vlakbij Le Mont-Dore.
Het is er erg rustig met het autoverkeer en de wegen zijn er over het algemeen goed. De wat langere beklimmingen zijn veelal lopers en niet steil(Croix st Robert en de Col de la Croix).
Maar ik ben er hellingen tegengekomen die best uitdagend zijn. Bij het gehucht Cheix ligt bijv de weg naar de grotten van Jonas en dat is een leuke uitgaging als je van steil houdt De klim naar Super-Besse vanuit Murol is ook leuk. Eentueel een keer een uitstapje met de auto om een rondje te maken
Neem die fiets maar mee want je zult je er niet vervelen.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
- margriet
- Forum-lid
- Contact
Zoals bekend is, is het individueel beklimmen van de Puy de Dôme is niet meer mogelijk. Wel worden er speciale evenementen voor fietsers georganiseerd.
Zo zal het op 14 juni 2014 tussen 7.30 uur en 9.30 uur mogelijk zijn de Puy de Dôme te beklimmen tijdens de “La Montée de Puy de Dôme”. Aan dit evenement kunnen maximaal 300 fietsers deelnemen.
Meer informatie is te vinden op de website van de FFCT: http://puy-de-dome.ffct.org/.
Inschrijving is mogelijk via dit formulier: http://puy-de-dome.ffct.org/evenements/ ... ionPDD.pdf.
Hulp nodig met inschrijving o.i.d. neem gerust contact met mij op!
Zo zal het op 14 juni 2014 tussen 7.30 uur en 9.30 uur mogelijk zijn de Puy de Dôme te beklimmen tijdens de “La Montée de Puy de Dôme”. Aan dit evenement kunnen maximaal 300 fietsers deelnemen.
Meer informatie is te vinden op de website van de FFCT: http://puy-de-dome.ffct.org/.
Inschrijving is mogelijk via dit formulier: http://puy-de-dome.ffct.org/evenements/ ... ionPDD.pdf.
Hulp nodig met inschrijving o.i.d. neem gerust contact met mij op!
Fietsgroet,
Margriet | Les Camélias
Margriet | Les Camélias
- margriet
- Forum-lid
- Contact
Update: op zondag 19 juni zal het weer mogelijk zijn om de Puy de Dôme per fiets te doen! Tussen 7.30 uur en 9.30 uur mogelijk zijn de Puy de Dôme te beklimmen tijdens de “La Montée de Puy de Dôme”. Aan dit evenement kunnen maximaal 300 fietsers deelnemen.
Meer info: http://puy-de-dome.ffct.org/ En mocht het nodig zijn, ook deze keer wil ik gerust helpen met de inschrijving.
Meer info: http://puy-de-dome.ffct.org/ En mocht het nodig zijn, ook deze keer wil ik gerust helpen met de inschrijving.
Fietsgroet,
Margriet | Les Camélias
Margriet | Les Camélias
-
- Forum-lid
Ik heb even gekeken op komoot, er zijn genoeg routes in de buurt van Mont Dore die aan je criteria van afstand en hoogtemeters voldoen.
Ik ben niet bekend met de regio, ik weet dan ook niet wat mooi is, maar ik zou als ik jou was even op komoot kijken. Of een ander forumlid afwachten die bekend is met de regio.
Ik ben niet bekend met de regio, ik weet dan ook niet wat mooi is, maar ik zou als ik jou was even op komoot kijken. Of een ander forumlid afwachten die bekend is met de regio.
Gewoon de heatmap van Strava erbij pakken en zelf iets tekenen. Eventueel met Cyclingcols ernaast. Prachtig fietsen daar!