Hallo allemaal,
Vorig jaar heb ik een nieuwe racer gekocht, een Scott Addict R3. Een superfiets. Probleem is dat wanneer ik langere tijd op het buitenblad fiets, ik last begin te krijgen van mijn onderrug. Inmiddels heb ik de stuurpen laten omdraaien. Hier wordt het wel beter van (icm fietsen op het middelste blad (triple)). Maar wanneer ik weer langere tijd op het buitenblad fiets, komen de rugklachten weer terug.
Wat zou ik hier verder nog aan kunnen doen? Ik heb zelf het idee dat het aan het frame cq houding ligt (relatief lage zit).
Bij mijn vorige fiets (Trek 1400) heb ik geen last gehad van deze klachten en als ik aan het MTB'en ben ook niet
Een andere fiets aanschaffen behoort voor mij tot de overwegingen (bijv. Super Six 2011), alleen dan wel graag een racer, vooralsnog nog geen comfortracer. Ik heb een proefritje gemaakt op een Synapse, maar vond dat zeer onnatuurlijk aanvoelen. Iemand nog andere suggesties?
Alvast bedankt.
Dillema
Misschien een hele simpele, wat kort door de bocht reactie: Kan het zijn dat het rijden op het buitenblad met de lage cadans en dus relatief hoge kracht gaat in plaats van wat meer op soeplesse. Ik merk zelf dat als ik zo rijd dat mijn onderrug veel sterker belast wordt dan wanneer ik meer op een hogere cadans rijdt. In dit geval maakt hen niet uit welke frame je rijdt, het probleem blijft dan hetzelfde.
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!
Simpel: als je op je vorige fiets wel helemaal goed zat, zorg dan dat de nieuwe exact hetzelfde is afgesteld. Dus check: stuurhoogte, zadelhoogte, en afstand tussen stuur en zadel. Als laatstgenoemde niet helemaal gelijk is omdat je bovenbuis net een tikje langer of korter is, kan je dat compenseren met een andere stuurpen (een centimeter is geen probleem, maar al te lange of korte stuurpennen zijn ook niet ideaal). En als de stuurhoogte verschilt, kan je eventueel de voorvork laten vervangen om die dan op de gepaste hoogte te laten afzagen (een paar ringetjes ertussen kan perfect). De hele fiets vervangen hoeft dus echt niet noodzakelijk te zijn (tenzij hij natuurlijk echt veel te groot of te klein is).
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Ik zou toch willen weten waarom op grote blad. Ik denk ook aan teveel kracht geven. Na LBL voel ik mijn rug meer, door dus veel kracht te geven op de hellingen, dan wanneer ik alleen in het vlakke rijd. Ik rijd pas op mijn grote blad als ik of veel wind mee heb of in de groep rijd en het harder gaat dan 34/ 35 km.
Of jij bent iemand die altijd al boven de 35 rijdt, maar dan nog zou ik zeggen dat je dan ook met souplesse, dus meer dan 90 tpm, zou moeten trappen.
Of jij bent iemand die altijd al boven de 35 rijdt, maar dan nog zou ik zeggen dat je dan ook met souplesse, dus meer dan 90 tpm, zou moeten trappen.
Fietsen,schaatsen en skeeleren. Als je maar buiten bent.