Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

probleem met DT Swiss 240s freehub/naaf

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 29 mar 2014 14:41

Ik heb een raar probleem met mijn achterwiel met DT swiss 240s naaf.
De body schoon gemaakt en op de juiste wijze licht ingevet met DT swiss crease. Body weer gemonteerd en alles loopt goed. De vrijloop werkt ook goed, maar zodra ik een cassette monteer, loopt de naaf al stroever en als ik het wiel in mijn fiets zet, is er helemaal geen vrijloop meer en draait alles in de soep zodra ik de pedalen stil houdt. Ik heb al verschillende cassette gemonteerd en nog steeds hetzelfde probleem. Ik zet de cassettes op de juiste wijze vast en zeker niet te vast. Nogmaals de body erafgehaald en gecheckt of er iets niet goed zit, maar ik kan niets vinden. Tot voor kort was er ook geen probleem met de naaf dus ik snap er echt helemaal niets van. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? :(
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 29 mar 2014 15:27

Ik kan me daar niets bij voorstellen, aangezien het in het verleden nooit een probleem was, maar stel dat dit nu het probleem is, hoe zou je dit kunnen voorkomen?

Ik heb trouwens wel ontdekt dat het de body moet zijn. Ik heb zojuist een andere body (campa) gemonteerd en geen problemen. De Campa body heeft uiteraard naast een andere vorm/uiterlijk ook een andere eindkap.

Ik kan natuurlijk een andere body kopen, maar dan begrijp ik nog steeds het probleem niet, en kan het zich wellicht ook voordoen met een nieuwe body.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 29 mar 2014 21:52

Iemand een oplossing of weet wat het probleem kan zijn?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 29 mar 2014 21:55

boswielrenner schreef:Iemand een oplossing of weet wat het probleem kan zijn?
kun je het punt van mackers2.0 uitsluiten?
Klinkt niet onaannemelijk.
Afbeelding

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 29 mar 2014 22:06

Ik heb meerdere sluitringen gebruikt, waarvan enkele minder schroefdraad hadden en dus minder diep vast schroeven in de body. Dit bood helaas geen soelaas.

Ik ben er trouwens net wel achter gekomen dat de opstaande rand van de body waar je de cassette tegenaan zet los is gekomen (afgebroken). Wellicht dat dit al de tijd al het probleem was, en dat deze rand al los zat? Ik moet dus sowieso een nieuwe body kopen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

skimons
Forum-lid

skimons 30 mar 2014 14:31

die rand kan ook voor de weerstand zorgen. lijkt me dat eea met een nieuwe body opgelost kan zijn

Bloempie
Forum-lid

Bloempie 31 dec 2022 16:24

boswielrenner schreef: 29 mar 2014 14:41 Ik heb een raar probleem met mijn achterwiel met DT swiss 240s naaf.
De body schoon gemaakt en op de juiste wijze licht ingevet met DT swiss crease. Body weer gemonteerd en alles loopt goed. De vrijloop werkt ook goed, maar zodra ik een cassette monteer, loopt de naaf al stroever en als ik het wiel in mijn fiets zet, is er helemaal geen vrijloop meer en draait alles in de soep zodra ik de pedalen stil houdt. Ik heb al verschillende cassette gemonteerd en nog steeds hetzelfde probleem. Ik zet de cassettes op de juiste wijze vast en zeker niet te vast. Nogmaals de body erafgehaald en gecheckt of er iets niet goed zit, maar ik kan niets vinden. Tot voor kort was er ook geen probleem met de naaf dus ik snap er echt helemaal niets van. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? :(
Oud onderwerp, maar nog steeds actueel. Ik heb sinds kort precies hetzelfde.
Los in de hand loopt de body super soepel, maar zo gauw ik het wiel in de fiets zet en de steekas aandraai (niet te vast) dan zit de body vast en wil niet meer terugdraaien.
Wiel er weer uit en draait weer als een zonnetje.
Inmiddels al de ratchets en de body vervangen evenals de interne ring waar de eerste ratchet in valt, maar geen enkele verbetering.
Wiel heeft ongeveer 25000 km gedraaid en nooit problemen gegeven. Iemand nog een goed idee?
Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 Di2

Ikke gek?? Nee hoor, hooguit een special edition :roll: :roll:

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 31 dec 2022 17:16

Bloempie schreef: 31 dec 2022 16:24
boswielrenner schreef: 29 mar 2014 14:41 Ik heb een raar probleem met mijn achterwiel met DT swiss 240s naaf.
Oud onderwerp, maar nog steeds actueel. Ik heb sinds kort precies hetzelfde.
Los in de hand loopt de body super soepel, maar zo gauw ik het wiel in de fiets zet en de steekas aandraai (niet te vast) dan zit de body vast en wil niet meer terugdraaien.
Wiel er weer uit en draait weer als een zonnetje.
Inmiddels al de ratchets en de body vervangen evenals de interne ring waar de eerste ratchet in valt, maar geen enkele verbetering.
Wiel heeft ongeveer 25000 km gedraaid en nooit problemen gegeven. Iemand nog een goed idee?
Zit de spacer er in? Aluminium hulsje. Nr7 op deze tekening. Velgrem of disc naaf maakt niet uit, die spacer is nodig zodat de body niet aanloopt als de zijwaartse druk toeneemt.
5E6B7A74-62A2-4044-9469-CAE019CA1146.jpeg
5E6B7A74-62A2-4044-9469-CAE019CA1146.jpeg

Bloempie
Forum-lid

Bloempie 31 dec 2022 17:31

Thanks voor je reactie, ja die zit erin. Op de site van DT Swiss staat deze ook bij de troubleshooting afdeling. Ook de minimale lengte daar aangegeven klopt.

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 01 jan 2023 22:17

Heb je die interne ring (nummer 5) goed gemonteerd?
Deze heb ik een keer andersom gemonteerd en had hetzelfde probleem.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Bloempie
Forum-lid

Bloempie 02 jan 2023 22:08

Ik ben eruit, part nummer 4 zat niet goed. Blijkbaar scheef gaan zitten bij montage. Gelukkig werkt t weer.
Bedankt voor de reacties!

Plaats reactie