Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Juiste/beste onderhoudsmiddelen fietsframe

fireman
Forum-lid

Gebruikersavatar fireman 25 apr 2014 22:15

Ik heb een full-carbon fiets die geheel gespoten is in hoogglans lak (wit). Nu wil ik dit zo mooi mogelijk houden en vraag me af welk(e) middel(en) daarvoor het best geschikt zijn.

Ik las hier ergens al dat producten van Muc-off goed zijn. Ik heb dan twee dingen gevonden.

1. een soort poetsmiddel: http://media.muc-off.com/527-large_defa ... -shine.jpg
2. een soort wasmiddel met beschermspul er in: http://media.muc-off.com/901-large_defa ... leaner.jpg

Wat is het beste aan te raden? (en waarom?) Of zijn er andere middelen om mijn fiets zo mooi mogelijk te houden?

Ik houd mijn fiets altijd netjes bij, na elke tocht waar de fiets vies wordt gelijk afspuiten en schoon wrijven. ketting schoonspuiten met lucht en opnieuw smeren, etc...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fireman op 26 apr 2014 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Redbull Pro-SL 2010 + CSL - 3000

kees0251
Forum-lid

kees0251 26 apr 2014 13:01

Ik zou beginnen met de ketting eens een schakeltje in te korten.
Cheap light strong, choose two

fireman
Forum-lid

Gebruikersavatar fireman 26 apr 2014 13:21

Nee joh, had 'm net binnen. Zoals je ziet staat mijn ketting dan super schuin.

NBerg
Forum-lid

NBerg 26 apr 2014 13:33

Ik poets mijn fiets altijd met wax (Shell car shampoo) wat eigenlijk voor het schoonmaken voor auto's is bedoeld. Niet bijtend, geeft glans en werkt beschermend.
Bianchi Vertigo Veloce

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 26 apr 2014 15:12

fireman schreef:Ik houd mijn fiets altijd netjes bij, na elke tocht waar de fiets vies wordt gelijk afspuiten en schok wrijven. ketting schoonspuiten met lucht en opnieuw smeren, etc..
"schok wrijven?"
wat is dat?

Ik zou absoluut geen geld aan een schoonmaakmiddel uitgeven. Een drupje vaatwasmiddel doet het prima en maakt niets kapot.

codex
Forum-lid

codex 26 apr 2014 15:39

Net wat sloeren schrijft. Zo doe ik het ook.Wat afwasmiddel in een emmer warm water.
Achterkant van een schuursponsje of een gewone spons en je veegt zo alles zo schoon.
1 keer in de zoveel tijd even de wielen eruit en dan ook de moelijk bereikbare plekjes langs gaan.Je hoeft echt geen dure schoonmaakmiddelen daarvoor aan te schaffen.
veel fietsplezier met je nieuwe fiets.

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 26 apr 2014 17:33

+1 voor autoshampoo met wax. Hoeft niet iedere keer maar om de paar poetsbeurten is genoeg.

fireman
Forum-lid

Gebruikersavatar fireman 26 apr 2014 21:38

sloeren schreef:
fireman schreef:Ik houd mijn fiets altijd netjes bij, na elke tocht waar de fiets vies wordt gelijk afspuiten en schok wrijven. ketting schoonspuiten met lucht en opnieuw smeren, etc..
"schok wrijven?"
wat is dat?

Ik zou absoluut geen geld aan een schoonmaakmiddel uitgeven. Een drupje vaatwasmiddel doet het prima en maakt niets kapot.

Moest schoon wrijven zijn. Sorry tik foutje.

Maar zo'n mooie glanslaag zodat je fiets er als nieuw uit ziet en wanneer de fiets een keer vies wordt dat je het juist goed kan afspuiten. Dat is toch mooi. Zeker bij zo'n carbon fiets waarbij de overgangen helemaal glad in elkaar overlopen.

Poetsen af en toe en tussentijds alleen shampoo is de manier om het te doen?

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 apr 2014 22:43

Mijn gelakte frames (staal en carbon) heb ik tip-top kunnen houden door ze één à tweemaal per jaar met een gewone autowas te behandelen. Tussendoor op de hierboven beschreven wijze gewoon netjes schoonmaken. Nooit overdreven vaak met shampoo o.i.d., wel na elke rit schoonmaken met een vochtige doek en daarna droog wat 'oppoetsen'. 't Is wel zo dat ik een 'droog weer rijder ben' ;) . Na rijden in de regen uiteraard wel iets meer aandacht/tijd besteden aan het schoonmaken.
60 x Ventoux

BMCSLX01
Forum-lid

BMCSLX01 26 apr 2014 23:10

Doek + wd40 voor die rottige zwarte vegen op je mooie witte frame. Sneller resultaat heb ik nog niet gevonden!
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

rendier410
Forum-lid

rendier410 28 apr 2014 10:00

Je fiets 2x per jaar met een goede auto wax behandelen dan vliegt het vuil er daarna zo vanaf. Een goede autowax is vaak in vaste vorm en kan je makkelijk heel dun en goed uit smeren. Bv turtle wax is een goede maar dat zal je vaker als 2x per jaar moeten doen.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 30 apr 2014 09:58

Pas op met Dreft of andere afwasmiddelen. Een satin glos mat zwart carbon frame wordt op ten duur een beetje grijzig door het gebruik met Dreft. Autoshampoo met wax is ook niet zo'n goede keuze op matte frames. Ze gaan er van glanzen. Je kan dan beter autoshampoo kiezen zonder wax.
Op hoogglanslak frames kan je volgens mij wel Dreft of autoshampoo met wax gebruiken, maar ik gebruik eigenlijk altijd Muc-Off Bike cleaner en Cyclon Bionet en dat werkt prima en geen probleem voor decals, rubber etc.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie