Puegeot racefiets - gevaarlijk?
Hoi allen,
Dit weekend heb ik een tweedehands racefiets gekocht via marktplaats. Nu ging ik twee dagen geleden even langs de fietsenmaker voor wat lucht in mijn band en zei de fietsenmaker mij dat mijn fiets gevaarlijk was, doordat de voorvork helemaal was verbogen richting het frame. Dit zou alleen kunnen zijn gebeurd door een ongeluk volgens de fietsenmaker. Ik ben nog naar een andere fietsenmaker gegaan met dezelfde vraag en deze was iets milder in het oordeel met hoe gevaarlijk het was, maar kon me ook geen garantie geven over de veiligheid. Daarom hoor ik graag van jullie je mening over hoe 'onveilig' dit is. Ik zit nu in ieder geval niet meer lekker op de fiets. Ook zou ik graag willen weten of iemand een idee heeft van de kosten van een nieuwe voorvork + montage en of het de moeite waard is dat te doen.
(de persoon van wie ik hem heb gekocht, die hem ook van iemand anders heeft gekocht, is zich van geen kwaad bewust....)
Dit weekend heb ik een tweedehands racefiets gekocht via marktplaats. Nu ging ik twee dagen geleden even langs de fietsenmaker voor wat lucht in mijn band en zei de fietsenmaker mij dat mijn fiets gevaarlijk was, doordat de voorvork helemaal was verbogen richting het frame. Dit zou alleen kunnen zijn gebeurd door een ongeluk volgens de fietsenmaker. Ik ben nog naar een andere fietsenmaker gegaan met dezelfde vraag en deze was iets milder in het oordeel met hoe gevaarlijk het was, maar kon me ook geen garantie geven over de veiligheid. Daarom hoor ik graag van jullie je mening over hoe 'onveilig' dit is. Ik zit nu in ieder geval niet meer lekker op de fiets. Ook zou ik graag willen weten of iemand een idee heeft van de kosten van een nieuwe voorvork + montage en of het de moeite waard is dat te doen.
(de persoon van wie ik hem heb gekocht, die hem ook van iemand anders heeft gekocht, is zich van geen kwaad bewust....)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Als er geen bult zit op de schuine buis achter het balhoofd valt het acute gevaar nog wel mee, het gevaar komt van de stuurpen die er een km te ver uitstaat. Fiets heeft een frontale impact gehad en hoor in de kliko, mazzel dat geheel hopelijk nooit meer heeft gekost als 20 Euro plus de verwijderingsbijdrage...... (beschouw het maar als leergeld en het enige juiste advies: naar de vuilverwijdering ermee)
Als het frame niet is "opgelopen" (die bult waar sharkman het over heeft), dan zou ik het frame nog wel vertrouwen, maar er moet wel een nieuwe voorvork in. Ik zou hopen dat een simpele verchroomde draad-voorvork nog wel ergens te verkrijgen zou moeten zijn voor weinig.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Als je een metalen plaatje in de bankvijs steekt en je klopt die naar 1 kant dan plooit ie, klopt je hem terug de andere richting uit dan breekt ie. Dat is hetzelfde als wat met je vork kan gebeuren. Je kan er nog 5 jaar zonder problemen mee rijden of hij kan ook morgen breken. De vork is ook niet een paar mm achteruit geplooid maar verschillende centimeters, daarvoor moet je al een behoorlijke frontale botsing hebben gehad.
De hoogte van de stuurpen is vele malen gevaarlijker dan de verbuiging. Kijk even op de pen, er staat altijd een streepje voor de maximum hoogte. Als dat niet zo is: de pen bewaren als je de fiets weg doet want hij is dan altijd 35 euro waard omdat het een extra lange pen betreft. De vork is gevaarlijk en moet vervangen worden.
+1.sharkman113 schreef:het enige juiste advies: naar de vuilverwijdering ermee)
Vork laten vervangen zal vele malen meer kosten dan de dagwaarde van de fiets.
Die bandjes zien er op de foto nog vrij nieuw uit trouwens, die zou ik er ff af trekken voor je 'm naar de stort brengt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Mocht je een opvolger gaan zoeken: franse fietsjes (Peugeot, Motobecane,Gitane etc) uit de 80's en eerder hebben vaak onderdelen met allerlei rare maten (bracketas, balhoofd etc), wat erg onhandig is.
Ga je net ff wat recenter (bv een Gazelle vanaf 1990 met Shimano RX100 of 105), dan heb je gewoon een fiets waar een BSA bracketas in kan, die een cassettenaaf en 130mm kettingbladen heeft etc, en dat sleutelt een stuk makkelijker.
Ga je net ff wat recenter (bv een Gazelle vanaf 1990 met Shimano RX100 of 105), dan heb je gewoon een fiets waar een BSA bracketas in kan, die een cassettenaaf en 130mm kettingbladen heeft etc, en dat sleutelt een stuk makkelijker.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Onmiddellijk teruggeven en geld terugvragen, tenzij het onder de rubriek 'oud ijzer' stond.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Dit is geen fiets maar "een verzameling oud ijzer".
Daar wil je toch echt niet mee rijden.
Fietsen leer je met vallen en opstaan, als je denkt dat je eindelijk kan fietsen zou je met deze fiets wel eens lelijk kunnen vallen.
Ik schat een kilo of 10 oud ijzer dat je daar toch een paar euro voor kan krijgen.
Daar wil je toch echt niet mee rijden.
Fietsen leer je met vallen en opstaan, als je denkt dat je eindelijk kan fietsen zou je met deze fiets wel eens lelijk kunnen vallen.
Ik schat een kilo of 10 oud ijzer dat je daar toch een paar euro voor kan krijgen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend