Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsen Argeles sur mer

DrBibber
Forum-lid

Gebruikersavatar DrBibber 21 mei 2014 00:15

Beste forummers,

Komende zomer ga ik naar een camping in Argeles sur Mer tegen de Spaanse grens aan de voet van de Pyreneeën. Ik wil graag mijn racefiets meenemen en ik vraag mij af of ik daar een beetje knap kan fietsen. Ik heb al een beetje geprobeerd routes te maken met google maps maar krijg dan vaak te horen dat er geen fietspaden zijn op de route en kan ook niet goed vinden wat de hoogtes zijn. Ik zou graag wat hoogtemeters maken omdat ik het hier moet doen met 1 a 2 viaducten per rit. Het was al een tegenvaller dat de eerste bekende col 200km verderop ligt maar misschien zijn er in de buurt wel wat andere leuke klimmetjes die wat minder bekend zijn.

Is er misschien iemand die al in deze omgeving is geweest en mij hier wat tips over kan geven?

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 21 mei 2014 06:56

Als ik het zo snel zie op gpsies.com is daar echt wel wat te vinden. Even de zoekfunctie gebruiken daar, denk dat je je prima kunt vermaken, ook zonder de klinkende namen voor de colletjes :)

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 21 mei 2014 08:12

Zo dicht aan de kust ben ik nooit geweest, dus geen praktijkervaring. Één tip heb ik in elk geval wel voor je: de Tour Madeloc, die te bereiken is via het kronkelende weggetje (D86) en de Col de Mollo. Je hebt daar een adembenemend uitzicht over de la Mediterranée (weet ik van een fiets/fotoreportage). Of je in de zomer, wanneer het daar aan de kust 'walchelijk druk is' ;) , ook via de kustweg terug kunt fietsen, moet je zelf maar ondervinden :shock: . Verder is er misschien in de Monts Albères ten zuiden van Argelès wat te klimmen, bijvoorbeeld naar de Col de l'Ouillat. Ik zou bijv. op GPSies even proberen uit te vinden of er daar niet al te veel nog onverharde weggetjes liggen, die dus meer voor de MTB (VTT in 't Frans) geschikt zijn. In het gebied ten westen van de weg Thuir - Céret (D615) zijn wat meer klimmogelijkheden. Maar dat vind je misschien net iets te ver. Je zult dan ook een route over wat rustiger binnenwegen richting dat gebied moeten zoeken (leuk als voorbereiding, dus zie het maar vast als voorpret :) ). Ik zou de fiets zeker niet thuis laten!
60 x Ventoux

cube_m
Forum-lid

cube_m 21 mei 2014 08:51

Heb in de buurt van Argeles deze klim gedaan: http://www.strava.com/segments/4057068 Wat me wel opviel is hoe enorm slecht het asfalt was.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 mei 2014 08:58

Je kunt quaeldich eens uitproberen.. ook te downloaden zodat je het offline bij je hebt op vakantie. :
http://www.quaeldich.de/news/

Is even uitzoeken/wennen aan interface (niet meest gebruiksvriendelijk), maar helpt daarna supergoed in routes uitzetten, verwachtte fietstijdsduur (bij opgave van je normale gem snelheid op vlakke en je gem klimsnelheid in hm/u), en de mogelijke routes zijn gebasseerd op input van andere gebruikers die hun gps data van gereden routes hebben toegevoegd.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mei 2014 09:05

Routes in Frankrijk maak je gewoon op een Michelin of IGN kaart. Beide kaarten zijn betrouwbaar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Maps.

http://www.viamichelin.com/web/Maps?lay ... k0d01qSXo=
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DrBibber
Forum-lid

Gebruikersavatar DrBibber 21 mei 2014 22:59

Kijk zo kom ik nog eens ergens. Zitten een paar goede tips tussen! Allen bedankt.

Voor als ik daar ben wil ik toch een kaart kopen zodat ik niet altijd op mijn kleine telefoonschermpje zit. Welke kan ik het beste kopen? Is een wegenkaart gedetailleerd genoeg of moet ik zo'n michelin atlas kopen?

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 22 mei 2014 07:54

DrBibber schreef:...Voor als ik daar ben wil ik toch een kaart kopen zodat ik niet altijd op mijn kleine telefoonschermpje zit. Welke kan ik het beste kopen? Is een wegenkaart gedetailleerd genoeg of moet ik zo'n michelin atlas kopen?
In Frankrijk fiets ik al jaren op de Michelin wegenkaarten van het gebied waar ik ben of tegenwoordig op uit een oude Michelin atlas geknipte kaarten (schaal 1:200 000). De kaarten hebben dezelfde schaal. Koop dus niet een Michelinkaart waar half Frankrijk op staat, daar heb je niets aan. Meestal kocht ik voor en prik een één of twee jaar overjarige Michelin atlas bij De Slechte/Polare. Mijn oudere exemplaar gebruikte ik dan om fietskaarten uit te knippen. Maar ik weet niet of de overgebleven Polare winkels die atlassen nog verkopen. In de opruiming kun je bij sommige boekhandels nog wel eens een overjarige Michelinkaart voordelig op de kop tikken. Nieuw zijn die dingen best prijzig.
60 x Ventoux

Plaats reactie