Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Kuota Kharma/Kuraro

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 07 jul 2014 10:33

Ik heb onlangs nog een bericht in het Kuoto topic geplaatst omdat ik enkel een frame zou willen aanschaffen. Geen complete fiets dus. Keuze tussen de Kharma en Kuraro ben in nog niet 100% uit. Kuraro vind ik qua kleur mooier (want het gaat om een aanbiedingsprijs). Ondanks 1 reactie zoek ik toch meer bevestiging voor de juiste keuze.

Volgens de meting van Competive Cycle zal ik een top tube van rond de 51cm nodig hebben. Mijn lengte is 1.65m en mijn BBL 72cm. Ook heb ik relatief korte armen. Heb een Aziatische bouw, dus in verhouding iets langer bovenlijf met kortere armen en benen.

Zelf neig ik nu naar een XS voor de Kharma en een S voor de Kuraro... Al twijfel ik of ik bij de Kuraro ook niet voor een XS zou moeten kiezen. Mijn huidige Merida fiets in XS bevalt prima en ritjes tot van boven de 200km zijn geen probleem...

Maar nu vraag ik me af. Zijn de maten voor de Kharma de Kuraro nu vergelijkbaar? Als ik van de Kharma een XS nodig zou hebben, is dat dan bij de Kuraro dan ook een XS. De XS van de Kharma ligt wat dichter bij de XS van mijn Merida, althans voor een groot deel, want de geometrie is totaal anders. Als de maat maar goed, want aan een geometrie wen ik verder wel snel. Fiets verder op de mountainbike en strandfiets, die ook anders aanvoelen dan mijn Merida... Na een kilometer ben ik daar ook weer aan gewend.

Huidige Merida:
Afbeelding
Ik heb een XS, 47cm frame, ben 1.65m met een BBL van 72cm (dit stuur met 150mm drop vind ik dan ook teveel).
Afbeelding

Kuota Kharma:
Afbeelding

Kuota Kuraro:
Afbeelding

Naar mijn idee moet ik de Kuraro tussen maat XS en S hebben en bij de Kharma zou XS voldoen. Zie ik dat juist of zie ik iets over het hoofd omtrent de reach, die bij de Kuoto ook een korter is dan bij mijn Merida.
Laatst gewijzigd door Suntoro op 18 jul 2014 13:25, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16917
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jul 2014 13:44

De stuurpen mag nog wel 1cm langer dus om die reach zou ik me niet zo'n zorgen maken. Bij de Kuraro is de XS wel te kort en de stack verschilt nauwelijks, die kun je dus wegstrepen.

De Kharma heeft wel een flink hogere stack. het is de vraag of je dat met minder (geen) spacers en eventueel iets minder kantelen van het stuur kunt compenseren. Dat zal net wel of net niet gaan en is ook afhankelijk van de stackhoogte van het balhoofdstel van de Kuota.
Campagnolo Ultra Dork

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 07 jul 2014 14:24

Thanks!

Ja, ik weet ook niet wat voor een balhoofd erbij zit. Het lijkt een wat hogere met flink wat stack (a la FSA) Maar omdat de stack van het frame bij de Kuota's al meer is dan bij mijn Merida wil ik niet dat het stuur op gelijke hoogte of hoger komt als mijn zadel. Dat fietst misschien wel relaxed, maar dat ziet er niet uit en is minder sportief. Het moet niet op mijn mountainbike gaan lijken met het stuur hoger dan het zadel.

Door mijn korte benen moet het zadel wel omlaag. Een stuurpen met grotere negatieve hoek kan ook nog altijd natuurlijk. Ook is het mogelijk om alleen het bovenste deel van het balhoofd te vervangen iets lagers (dat zou ik dan de mooiste oplossing vinden overigens).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jul 2014 14:41

De reach van de Merida is anders gemeten dan die van de Kuota's. De Kurora zou ik in XS pakken, de S is groter dan je huidige fiets en dat lijkt mij niet wenselijk. De Kharma heeft een heel groot gat tussen de XXS en XS zitten, de XXS vind ik wel heel klein worden, denk dat de XS de beste optie is ook voor de Kharma.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16917
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jul 2014 16:24

Anders gemeten? Hoe zit dat dan? Ik zie inderdaad dat er nogal wat afwijkingen in zowel stack als reach als je gaat vergelijken met de andere maten. Je zou haast zeggen ze bij Kuoata het balhoofdstel meerekenen.


Als je puur naar de bovenbuislengte en zitbuishoek kijkt zit er nog een verschil van 1,5cm tussen de Merida en Kuraro XS. Dat lijkt mij nog vrij kort maar inderdaad misschien toch nog net te doen.
Campagnolo Ultra Dork

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 08 jul 2014 10:37

Thanks all!

Ik denk dat ik er wel uit ben... In beide gevallen denk ik toch goed weg te komen met de XS en valt het een en ander wel op te lossen... :).

Een en ander nog afhankelijk van een paar andere zaken deze week, maar dat heeft niets te maken met mijn beslissing voor een frame... Hoewel ik afgelopen jaar ook heb gezegd dat ik wel wat voelde voor een custom Cyclo in de mijn eigen gekozen kleur. Iets heel anders, een fillet brazed stalen frame volgens de juiste geometrie van Columbus Spirit of Dedacciai Zero Replica XL buizen. Aan de ene kant heb ik een zwak voor staal, maar aan de andere kant ook moderner en iets lichter carbon...

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 15 jul 2014 09:19

Inmiddels besloten om toch voor een Kharma in maat XS te gaan... Gewichtswinst van de Kuraro t.o.v. de Kharma is minimaal en ook de Kharma is toch enigszins een beetje Aero en wat vriendelijker in de geometrie. Verder zal die in mijn maat XS ook lekker stijf zijn. Voor de meerprijs van de Kuraro heb ik toch nog wat nieuwe andere dingen aangeschaft van de Shimano 6800 groep en wat 6700 spul, want ik wil toch Shimano blijven rijden... 6800 Crankstel en 6800 achterderailleur, want dat schijnt te moeten lukken met 10sp shifters. T.z.t. worden de rem calipers ook wel 6800. Maar eerst maar eens zo fietsen, dan weet ik gelijk wat ik met stuur en stuurpen wil gaan doen qua lengte.

Kuota Kharma is besteld....

Plaats reactie