achterwiel blijf scheef trekken!
Hallo,
Het onderwerp is wellicht al eens voorbij gekomen....
Mijn achterwiel trekt scheef weg, naar de kettingzijde toe.
Het achterwiel was scheef gespaakt, maar is inmiddels door m'n eigen FM recht gezet.
Ook het achterderailleurpad is gericht nadat het achterwiel op het oog (er zit wat ruimte in de derailleurhanger, aan de linkerkant niet) goed vast was gezet mbv Salsa snelspanners (volgens mij zijn deze gewoon goed). Van te voren de padjes ontvet.
Achterrem opnieuw gecentreerd en achterderailleur opnieuw afgesteld.
Na een normale rit met af en toe een klimmetje en sprintje: scheef!
Wiel loopt wederom aan op het rechter blokje van de achterrem. Grr!
Wat kan er aan de hand zijn?
- Andere pad nodig?
- Terug met het frame naar de winkel omdat de padden niet goed uitgelijnd zijn?
- Ander wielsetje?
Ik heb de fiets nu een maandje of 4 en heb nog nooit zo vaak m'n achterwiel recht moeten zetten, m'n achterderailleur moeten afstellen, het padje moeten richten en de remmen moeten afstellen.
btw: de fiets is een Specialized Allez E5 2014...
Het onderwerp is wellicht al eens voorbij gekomen....
Mijn achterwiel trekt scheef weg, naar de kettingzijde toe.
Het achterwiel was scheef gespaakt, maar is inmiddels door m'n eigen FM recht gezet.
Ook het achterderailleurpad is gericht nadat het achterwiel op het oog (er zit wat ruimte in de derailleurhanger, aan de linkerkant niet) goed vast was gezet mbv Salsa snelspanners (volgens mij zijn deze gewoon goed). Van te voren de padjes ontvet.
Achterrem opnieuw gecentreerd en achterderailleur opnieuw afgesteld.
Na een normale rit met af en toe een klimmetje en sprintje: scheef!
Wiel loopt wederom aan op het rechter blokje van de achterrem. Grr!
Wat kan er aan de hand zijn?
- Andere pad nodig?
- Terug met het frame naar de winkel omdat de padden niet goed uitgelijnd zijn?
- Ander wielsetje?
Ik heb de fiets nu een maandje of 4 en heb nog nooit zo vaak m'n achterwiel recht moeten zetten, m'n achterderailleur moeten afstellen, het padje moeten richten en de remmen moeten afstellen.
btw: de fiets is een Specialized Allez E5 2014...
Niets is wat het lijkt..
Als je je wiel plaatst in de padden tot de as niet verder kan, zit deze dan vanzelf recht? Dus het wiel precies in het midden van de schuine achtervork? Of moet je het wiel redelijk veel bijsturen alvorens je de snelspanner dicht zet?
Je zet de snelspanner met voldoende kracht dicht, daar heb je mee geëxperimenteerd ook?
Je zet de snelspanner met voldoende kracht dicht, daar heb je mee geëxperimenteerd ook?
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Links past de as perfect, rechts wat ruimte in de hanger.
Ik centreer 'm met de hand door het wiel aan de rechterkant naar voren te duwen, zet 'm strak vast en na een ritje zit het wiel weer scheef.
De krachten die op de rechter (aandrijf) kant komen te staan, winnen het van de snelspanner.
Padjes bekeken, de tandjes van de snelspanner staan inmiddels in het aluminium.
Ik centreer 'm met de hand door het wiel aan de rechterkant naar voren te duwen, zet 'm strak vast en na een ritje zit het wiel weer scheef.
De krachten die op de rechter (aandrijf) kant komen te staan, winnen het van de snelspanner.
Padjes bekeken, de tandjes van de snelspanner staan inmiddels in het aluminium.
Niets is wat het lijkt..
Ik zou hier zelf geen tijd meer insteken maar de fiets terugbrengen naar de FM waar je de fiets gekocht hebt.
Hoewel het uit een stuk tekst altijd wat lastig is om te bepalen wat er nou precies mis gaat blijt er bij jouw verhaal toch niet veel meer over als achterpadden die ten opzichte van middenlijn van het frame niet met elkaar in lijn staan.
Dat kun je oplossen door opvullen of uitvijlen, maar aangezien het een 2014 fiets is zou ik hem fijn terugbrengen met de opmerkingen dat er sterke vermoedens zijn dat de padden van de achterbrug niet op elkaar uitgelijnd zijn.
Hoewel het uit een stuk tekst altijd wat lastig is om te bepalen wat er nou precies mis gaat blijt er bij jouw verhaal toch niet veel meer over als achterpadden die ten opzichte van middenlijn van het frame niet met elkaar in lijn staan.
Dat kun je oplossen door opvullen of uitvijlen, maar aangezien het een 2014 fiets is zou ik hem fijn terugbrengen met de opmerkingen dat er sterke vermoedens zijn dat de padden van de achterbrug niet op elkaar uitgelijnd zijn.
Ik heb hetzelfde gehad als Zipp.
Handgespaakte H Plus Son SL42 met snelspanners van Novatec. Het achterwiel trok scheef bij flink aanzetten. Ik heb toen de snelspanners gebruikt van m'n Fulcrum's: nooit meer last gehad…..
Handgespaakte H Plus Son SL42 met snelspanners van Novatec. Het achterwiel trok scheef bij flink aanzetten. Ik heb toen de snelspanners gebruikt van m'n Fulcrum's: nooit meer last gehad…..
Als je wiel al schreef staat zonder de snelspanner aan te draaien dan is er iets mis met de achterpadden.
Als het goed is moet het achterwiel gewoon recht op de padden rusten. Als je dit moet corrigeren met recht duwen voordat je het vast maakt dan is er iets niet goed.
Als het goed is moet het achterwiel gewoon recht op de padden rusten. Als je dit moet corrigeren met recht duwen voordat je het vast maakt dan is er iets niet goed.
Gr Roos
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb het ook een keer gehad, bleek het achterpad aan een kant te ruim zijn uitgefreesd.