Fietspad vs. openbare weg...
Dit geldt alleen binnen de bebouwde kom, daarbuiten mag je dan 40 op het fietspad.
Ik hoorde het vanavond op de radio en de woordvoerder van het fietsberaad had wel een heel slecht betoog. "Het valt niet goed te controleren welke e-bikes 45km/u kunnen, dus stellen we een maximum snelheid in die we ook niet kunnen controleren."
Maar het schijnt dat de VNG ook voor is, dus ga er maar van uit dat dit binnenkort een feit wordt.
Ik hoorde het vanavond op de radio en de woordvoerder van het fietsberaad had wel een heel slecht betoog. "Het valt niet goed te controleren welke e-bikes 45km/u kunnen, dus stellen we een maximum snelheid in die we ook niet kunnen controleren."
Maar het schijnt dat de VNG ook voor is, dus ga er maar van uit dat dit binnenkort een feit wordt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Kansloos project. Zo zie je maar dat mensen op bestuurlijke functies alle relatie met de prakrijk verloren hebben.
1-Wie gaat dat controleren en hoe?
2-Stel ik word 'gelaserd', wat dan? Kenteken plaat heb ik niet op mijn 29er dus dan een bromsnor achter me aan? Wellicht tevens op MTB? Dat wordt nog lachen.
3-Mocht ik dan eventueel achterhaald worden vraag ik me af hoe het zit met bewijslast.
Kansloos project zoals gezegd en ze moeten die high speed e-bikes aanpakken in plaats van nu wil om zich heen te gaan graaien met niet doordachte maatregelen.
In de bewouwde kom rijd ik zelden sneller dan 25 km/uur uitgezondered stukken waar je geen kruisingen etc. hebt.
Ze moeten tevens niet zeiken aangezien die blauwe plaatjes scooters (maximum snelheid 25 km/uur) officieel op het fietspad horen maar 99% van die berijders hebben een scooter onder hun reet die veel harder gaat en die gashendel ook helemaal open trekken.
Als ik 28 km/uur rijd en zo'n scooter zoeft me voorbij, dan weet ik genoeg.
1-Wie gaat dat controleren en hoe?
2-Stel ik word 'gelaserd', wat dan? Kenteken plaat heb ik niet op mijn 29er dus dan een bromsnor achter me aan? Wellicht tevens op MTB? Dat wordt nog lachen.
3-Mocht ik dan eventueel achterhaald worden vraag ik me af hoe het zit met bewijslast.
Kansloos project zoals gezegd en ze moeten die high speed e-bikes aanpakken in plaats van nu wil om zich heen te gaan graaien met niet doordachte maatregelen.
In de bewouwde kom rijd ik zelden sneller dan 25 km/uur uitgezondered stukken waar je geen kruisingen etc. hebt.
Ze moeten tevens niet zeiken aangezien die blauwe plaatjes scooters (maximum snelheid 25 km/uur) officieel op het fietspad horen maar 99% van die berijders hebben een scooter onder hun reet die veel harder gaat en die gashendel ook helemaal open trekken.
Als ik 28 km/uur rijd en zo'n scooter zoeft me voorbij, dan weet ik genoeg.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
- Berichten: 1280
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Helemaal eens dat de handhaving een probleem zal zijn. Het kan alleen wanneer je hardrijders staande houdt, heterdaadjes dus. Daar zal geen capaciteit voor zijn.
Toch zit er wel iets in (yeah, shoot me). In sommige situaties is een limiet voor fietsers beter om gevaarlijke situaties te beeindigen.
Een snelheidslimiet hoeft toch niet altijd via handhaving afgedwongen te worden om toch wel nuttig te zijn en zelfs spontaan nageleefd te worden. Als je het nut er maar van in kan zien. Een beperking op een recht fietspad van 4 meter breed is zinloos, een smal bochtig, druk bereden pad daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Zijn we allemaal zo onfatsoenlijk geworden dat alleen pakkans ons gedrag beinvloedt? Of is er nog enige bereidheid rekening te houden met anderen, in een redelijke toepassing? Dus niet een algeheel snelheidsverbod maar alleen op sommige paden, liefst met aanbieden van alternatief zoals voor brommers. Maar ja dat zullen beleidsmakers wel lastig uit te werken vinden.
Toch zit er wel iets in (yeah, shoot me). In sommige situaties is een limiet voor fietsers beter om gevaarlijke situaties te beeindigen.
Een snelheidslimiet hoeft toch niet altijd via handhaving afgedwongen te worden om toch wel nuttig te zijn en zelfs spontaan nageleefd te worden. Als je het nut er maar van in kan zien. Een beperking op een recht fietspad van 4 meter breed is zinloos, een smal bochtig, druk bereden pad daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Zijn we allemaal zo onfatsoenlijk geworden dat alleen pakkans ons gedrag beinvloedt? Of is er nog enige bereidheid rekening te houden met anderen, in een redelijke toepassing? Dus niet een algeheel snelheidsverbod maar alleen op sommige paden, liefst met aanbieden van alternatief zoals voor brommers. Maar ja dat zullen beleidsmakers wel lastig uit te werken vinden.
Natuurlijk zijn er situaties dat je je snelheid aan moet passen. Maar daar hoef je niet een complete nieuwe wet voor op te tuigen. Daar heb je gewoon artikel 5 voor.
Op zich klinkt het helemaal niet zo raar, er gaat waarschijnlijk een probleem komen met die snelle e-bikes en op deze manier los je dat op en pak je tegelijk het probleem van te snelle racefietsen en ligfietsen aan. Alleen is dit een onderbuik oplossing, waarmee je het werkelijke probleem niet oplost. Het werkelijke probleem is namelijk dat teveel mensen op dat fietspad vooral met zichzelf bezig zijn en niet met het verkeer om hun heen. En dat probleem los je niet met een maximum snelheid op.
Op zich klinkt het helemaal niet zo raar, er gaat waarschijnlijk een probleem komen met die snelle e-bikes en op deze manier los je dat op en pak je tegelijk het probleem van te snelle racefietsen en ligfietsen aan. Alleen is dit een onderbuik oplossing, waarmee je het werkelijke probleem niet oplost. Het werkelijke probleem is namelijk dat teveel mensen op dat fietspad vooral met zichzelf bezig zijn en niet met het verkeer om hun heen. En dat probleem los je niet met een maximum snelheid op.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Je hoeft niet te controleren, je vraagt gewoon alle Strava en Runkeeper files op van sporters en je kunt per persoon zo voor tonnen aan boetes uitdraaien.
Nee dit is andermaal een voorbeeld van bestuurders die elke realiteitszin kwijt zijn.
Nee dit is andermaal een voorbeeld van bestuurders die elke realiteitszin kwijt zijn.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5555
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Jammer genoeg voor dit voorstel voorziet de wet niet in een verplichte snelheidsmeter voor fietsers. Fietsers hoeven dus niet te controleren hoe hard ze gaan. Er is dus tegelijkertijd ook geen snelheidslimiet. Verder dienen wij ons gewoon al aan de snelheidslimieten van 30 en 50 binnen de bebouwde kom te houden. Dat vind ik voldoende. Dus kunnen ze hun tijd gaan verdoen met nuttigere zaken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dan moet elke fiets straks een geijkte snelheidsmeter hebben. Zonder geijkt toestel kan je je eigen snelheid niet controleren. dat zou dan ook inhouden dat die meter elk jaar een Bovag keuring zou moeten krijgen. En wat dan met buitenlanders die geen geijkt toestel hebben.
Volgens Belgische politie agenten die ik ken, worden fietsen niet geflitst. Dat zou technisch niet mogelijk zijn. Let wel, dat zijn hun woorden, niet de mijne.
Het valt op dat deze materie nu ook voor tot discussie is in Nederland, wat wij als Belgen als het ultieme fietsvriendelijke land beschouwen. Dat is volgens mij ook omdat koning auto steeds meer moet inboeten aan vrijheid. Snelheidsremmers allerhande, zware boetes, enz ... Daar komt veel frustratie uit voort, die op andere weggebruikers wordt geventileerd.
Nog iets die deze discussies op gang brengt is dat we met zijn allen veel vrije tijd hebben, en we met zijn allen op dezelfde plaatsen onze hobby willen uitoefenen. Auto's en fietsers gaan moeilijk samen, fietsers en MTB en wandelaars ook al niet. En eenmaal velen op vakantie zijn, gelden er voor hen andere regels. Dan moet iedereen voor hen wijken.
En dan heb je natuurlijk altijd wel een politieker die daar mee in de belangstelling wil komen te staan. Alsof er geen andere dringende zaken zijn ...
Volgens Belgische politie agenten die ik ken, worden fietsen niet geflitst. Dat zou technisch niet mogelijk zijn. Let wel, dat zijn hun woorden, niet de mijne.
Het valt op dat deze materie nu ook voor tot discussie is in Nederland, wat wij als Belgen als het ultieme fietsvriendelijke land beschouwen. Dat is volgens mij ook omdat koning auto steeds meer moet inboeten aan vrijheid. Snelheidsremmers allerhande, zware boetes, enz ... Daar komt veel frustratie uit voort, die op andere weggebruikers wordt geventileerd.
Nog iets die deze discussies op gang brengt is dat we met zijn allen veel vrije tijd hebben, en we met zijn allen op dezelfde plaatsen onze hobby willen uitoefenen. Auto's en fietsers gaan moeilijk samen, fietsers en MTB en wandelaars ook al niet. En eenmaal velen op vakantie zijn, gelden er voor hen andere regels. Dan moet iedereen voor hen wijken.
En dan heb je natuurlijk altijd wel een politieker die daar mee in de belangstelling wil komen te staan. Alsof er geen andere dringende zaken zijn ...