cadans trainen
- heinrich-gs
- Forum-lid
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
- Locatie: Dalen
Wat betreft trainen gaat het dit seizoen wel lekker, gem. snelheid is stijgende, maar de gem. rpm's zijn wat lager. Nu lijkt het mij wel zinvol dit te trainen, maar is dit ook wel zo? Vandaag een rondje gemaakt met een cadans van zo rond de 106. Na 90 km liepen de benen aardig vol, dus het zal effect hebben. Of is dit te hoog en teveel van het goede?
Bliede met mien fietse
Mijn ervaring is dat als je kruiscadans 100 is, de gemiddelde rond de 85 zal liggen.
Als ik mijn garmin bekijk tijdens het fietsen zit ik bijna altijd ronde 105. Mijn gemiddelde cadans is dan iets van 96-99. Ik denk dus dat 106 wel heel erg hoog is. Maar je kunt natuurlijk ook varieren!
Als ik mijn garmin bekijk tijdens het fietsen zit ik bijna altijd ronde 105. Mijn gemiddelde cadans is dan iets van 96-99. Ik denk dus dat 106 wel heel erg hoog is. Maar je kunt natuurlijk ook varieren!
fietsen, da\'s mijn verzetje!
Een gemiddelde cadans van 106 is enorm hoog, dat haalt bijna niemand. Mijn gemiddeldes liggen altijd rond de 95, kruiscadans is ongeveer 105. Als je gemiddelde tussen de 90 en 100 ligt, zit je bij een duurtraining wel goed volgens mij.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
[quote="eelcoz"]Een gemiddelde cadans van 106 is enorm hoog, dat haalt bijna niemand. Mijn gemiddeldes liggen altijd rond de 95, kruiscadans is ongeveer 105. Als je gemiddelde tussen de 90 en 100 ligt, zit je bij een duurtraining wel goed volgens mij. [/quote]
Idem, gelijke getallen hier.
Idem, gelijke getallen hier.
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 20 sep 2004 10:17
Ik reed vroeger met een gem cadans van 90. Als de benen dan vermoeid werden was het meestal ook echt op. Nu rijd ik al een paar jaar met een gem cadans tussen de 100-102. Als ik nu vermoeid word kan ik het laatste stuk altijd nog een tijd (een uur of meer) op een lagere cadans (dus op kracht) verder. ik zie dus wel degelijk een voordeel van deze cadans verhoging. Mijn ervaring is echter dat als ik nog sneller ga trappen dit nadelig gaat werken. word dan eerder moe.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Bij klimmen zal de cadans vaak een stuk lager liggen, zeker als het om echt steile en lange klimmen gaat. Denk dat ik zelf vaak rond de 70-80 rijd maar dat is op stukken van zeg 5-6%. Merk dat veel mensen met een te lage cadans rijden en daardoor langzamer omhoog gaan dan ze zouden kunnen als ze lichtere verzetten beschikbaar hadden. Voor bv de Alpen is voor velen een compact of een triple een must.
Vandaag een testje gedaan op een helling van 14% om met cadans 90 naar boven te rijden.
ik heb het geen 200 m volgehouden,zat onmiddellijk aan 178 hartslag.Met 75 cadans ging het heel wat beter en rond omslagpunt van 160.
In ieder geval op hoge cadans trainen is zeer vermoeiend,heb ik vandaag ondervonden.
ik heb het geen 200 m volgehouden,zat onmiddellijk aan 178 hartslag.Met 75 cadans ging het heel wat beter en rond omslagpunt van 160.
In ieder geval op hoge cadans trainen is zeer vermoeiend,heb ik vandaag ondervonden.
90 rpm op een helling van 14% is ook wel vrij heftig. Ik denk eerlijk gezegd dat dat een beetje te veel van het goede is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14 jan 2009 17:36
Op een vlakke weg is je trapfrequentie goed te trainen, ik ben hier begin dit jaar op gaan letten en wat lichter gaan fietsen. Eerst hou je het een uurtje vol en zo steeds langer.
Zit nu op een tocht van 150km op een gemiddelde trapfrequentie van 107, dus gewoon proberen en volhouden.
Zit nu op een tocht van 150km op een gemiddelde trapfrequentie van 107, dus gewoon proberen en volhouden.