Toer versie van Luik-Bastenaken-Luik
Ik heb me aangemeld voor de toerversie van Luik-Bastenaken luik, 245 km. Heb als voorbereiding 2 weken in de Ardennen getraind en Tilff Bastogne Tilff, 140 km gereden. M'n vorm is erg goed, doe bijna elke dag een rondje in het hoge noorden van 80/100 km. Maar het is wel mijn eerste keer dat ik 245 km fiets en mee doe aan LBL. Nog tips? En andere mensen die meedoen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Daar loopt al een topic over: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=35003
De uitdaging zit 'm in de laatste 80 kilometer ongeveer, vanaf daar volgen de klimmen elkaar in rap tempo op. Succes in ieder geval!
De uitdaging zit 'm in de laatste 80 kilometer ongeveer, vanaf daar volgen de klimmen elkaar in rap tempo op. Succes in ieder geval!
[quote="Walter G"]
De uitdaging zit 'm in de laatste 80 kilometer ongeveer, vanaf daar volgen de klimmen elkaar in rap tempo op. Succes in ieder geval![/quote]
Dat was wat men vroeger schreef , toen de route anders liep met de Haute Levee , Rosier , Le Vecquee er nog in . Niet dat men de huidige route moet onderschatten , zeker niet als je 245 km rijdt , dan voelen de kilometer toch al zwaarder aan . Je moet gewoon niet te hard van stapel rijden en goed doseren .
De uitdaging zit 'm in de laatste 80 kilometer ongeveer, vanaf daar volgen de klimmen elkaar in rap tempo op. Succes in ieder geval![/quote]
Dat was wat men vroeger schreef , toen de route anders liep met de Haute Levee , Rosier , Le Vecquee er nog in . Niet dat men de huidige route moet onderschatten , zeker niet als je 245 km rijdt , dan voelen de kilometer toch al zwaarder aan . Je moet gewoon niet te hard van stapel rijden en goed doseren .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
Erno Rijnders, voormalig voorzitter van de Westfriese Toerclub, schreef een verslag over zijn deelname aan de 170 km-versie van Luik - Bastenaken - Luik in 2007. Zie http://www.wftc.eu/archief.shtml (onder 'Luik- Bastenaken - Luik).
Zijn verslag geeft goed weer waar je op moet letten: al na de eerste 5 km volgen beklimmingen elkaar op, zodat het een kwestie is van beheerst rijden. Ook in de afdalingen is het oppassen geblazen, want het wegdek is soms verraderlijk met gaten, kasseien en losliggend grind. Kwestie van attent rijden, op tijd eten en drinken en niet te gek doen.
Ik doe helaas niet mee. De editie van le Champion gaat niet over de Haute Levée en de Rosier, omdat de toerclub geen toestemming kreeg van de gemeenten om te passeren. Dat is voor mij mede een reden om op zoek te gaan naar alternatieven, zoals de Reuzen van de Ardennen, zie http://www.sport.be/cyclingtour/lesgean ... s/2010/nl/
Zijn verslag geeft goed weer waar je op moet letten: al na de eerste 5 km volgen beklimmingen elkaar op, zodat het een kwestie is van beheerst rijden. Ook in de afdalingen is het oppassen geblazen, want het wegdek is soms verraderlijk met gaten, kasseien en losliggend grind. Kwestie van attent rijden, op tijd eten en drinken en niet te gek doen.
Ik doe helaas niet mee. De editie van le Champion gaat niet over de Haute Levée en de Rosier, omdat de toerclub geen toestemming kreeg van de gemeenten om te passeren. Dat is voor mij mede een reden om op zoek te gaan naar alternatieven, zoals de Reuzen van de Ardennen, zie http://www.sport.be/cyclingtour/lesgean ... s/2010/nl/
Klimmen is fijn maar doet ook pijn. Net alsof je een stapel poefjes moet sjouwen voor een verhuizend vriendinnetje (uit het hoofd-citaat uit De Renner, Tim Krabbé)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De route is niet echt spannend meer nu idd de HL, Rosier en LV er niet meer inzitten. Maar goed, het is toch weer een leuk dagje fietsen in de Ardennen, dus wij reizen vrijdagavond af naar Luik (F1 hotel).
Less is bore
Inderdaad heel erg jammer dat de Rosier er niet in zit. Toch 1 van mijn lievelings klimmen in de Ardennen. Ben hem dit jaar ook een stuk of 30 keer opgeklommen, maar dat komt ook doordat we een huisje aan de voet van de Rosier hebben.
Als clubje hebben daarom maar zelf een route gereden door de streek aldaar .
http://www.gpsies.com/mapOnly.do?fileId ... didysmpmvg , dit is wel de nieuwe versie , de zelf gereden versie bevatte vanaf Berginval de afdaling naar Rochelinval en via Neuville naar Wanne . Maar de Afdaling vanaf Bergeval naar Rochelinval bevatte 3 stukken waar de geasfalteerd weg waren omgetoverd in stukken met stenen of brokken asfalt . Het was echt opletten geblazen met de dunne bandjes . We zijn wel vertrokken van La Gleize , zodat je de mogelijkheid had om eventueel even terug naar de auto te kunnen voor bepaalde dingen moest het nodig zijn en niet koud de Thier de Coo op te moeten.
http://www.gpsies.com/mapOnly.do?fileId ... didysmpmvg , dit is wel de nieuwe versie , de zelf gereden versie bevatte vanaf Berginval de afdaling naar Rochelinval en via Neuville naar Wanne . Maar de Afdaling vanaf Bergeval naar Rochelinval bevatte 3 stukken waar de geasfalteerd weg waren omgetoverd in stukken met stenen of brokken asfalt . Het was echt opletten geblazen met de dunne bandjes . We zijn wel vertrokken van La Gleize , zodat je de mogelijkheid had om eventueel even terug naar de auto te kunnen voor bepaalde dingen moest het nodig zijn en niet koud de Thier de Coo op te moeten.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Gisteren de 130km van LBL gereden. Mevr1975 was door wat oud blessureleed nog niet helemaal op niveau dus gekozen voor de wat kortere afstand.
Om 8.30 gestart met (heeeeeeeel dom) armstukjes en een windstopper. Na de 1e klim die dingen uitgedaan en de hele dag in ons shirt laten zitten. Het werd een heerlijk fietsdagje; prachtig weer en een mooi gebied. Aangezien ik in het verleden altijd de 170km deed nu weer een aardig stuk gereden waar ik nog nooit was geweest. Col de la Roche a Frene was voor mij een onbekende, maar die vergeet ik niet snel meer. Kreng vind ik beduidend lastiger dan bijv de Redoute.
De Redoute was weer ouderwets hylarisch; man zwalkt voor mij omhoog, slingert meer en meer en valt om bij gebrek aan snelheid. "Doe dit jezelf dan niet aan" denk ik dan elke keer weer in mijzelf.....
Wat mij toch wel tegenviel waren alle aanpassingen die ze hadden moeten doen ivm de vergunningen. Ouderwets full speed afdaling richting de Redoute zat er niet in en in plaats daarvan ging het over soms zeer slechte binnenweggetjes. De toestand van het wegdek in Wallonie begint echt zorgwekkend te worden.
Verder gewoon een leuke fietsdag, volgend jaar weer de 170!
PS: sommige mensen hebben trouwens niks begrepen van alle vergunningsproblemen. Door rood rijden, auto's er niet langs laten, voorbij een file rijden bij wegwerkzaamheden-door rood rijden-vervolgens voor de autos blijven treuzelen als het licht op groen springt, papiertjes in de berm.
Over het algemeen ging het goed, maar soms zaten er figuren bij.....
Om 8.30 gestart met (heeeeeeeel dom) armstukjes en een windstopper. Na de 1e klim die dingen uitgedaan en de hele dag in ons shirt laten zitten. Het werd een heerlijk fietsdagje; prachtig weer en een mooi gebied. Aangezien ik in het verleden altijd de 170km deed nu weer een aardig stuk gereden waar ik nog nooit was geweest. Col de la Roche a Frene was voor mij een onbekende, maar die vergeet ik niet snel meer. Kreng vind ik beduidend lastiger dan bijv de Redoute.
De Redoute was weer ouderwets hylarisch; man zwalkt voor mij omhoog, slingert meer en meer en valt om bij gebrek aan snelheid. "Doe dit jezelf dan niet aan" denk ik dan elke keer weer in mijzelf.....
Wat mij toch wel tegenviel waren alle aanpassingen die ze hadden moeten doen ivm de vergunningen. Ouderwets full speed afdaling richting de Redoute zat er niet in en in plaats daarvan ging het over soms zeer slechte binnenweggetjes. De toestand van het wegdek in Wallonie begint echt zorgwekkend te worden.
Verder gewoon een leuke fietsdag, volgend jaar weer de 170!
PS: sommige mensen hebben trouwens niks begrepen van alle vergunningsproblemen. Door rood rijden, auto's er niet langs laten, voorbij een file rijden bij wegwerkzaamheden-door rood rijden-vervolgens voor de autos blijven treuzelen als het licht op groen springt, papiertjes in de berm.
Over het algemeen ging het goed, maar soms zaten er figuren bij.....
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 16 dec 2007 13:51
Twee keer de volle afstand gedaan, dit jaar voor de 170 gekozen, en gelukkig maar...Die nieuwe route is echt een stuk zwaarder! Ik had tot aan de Wanne en Stockeu het gevoel dat we alleen maar aan het klimmen waren, ging alleen maar omhoog...Die Stockeu is een vreselijk ding, hij blijft maar doorgaan. En na de Stockeu was het ook nog niet gedaan met klimmen, ik blijf het verbazingwekkend vinden dat dat allemaal 'niet genoemde' klimmen zijn, terwijl bv de Cote du Hornay wel op de kaart staat. Wat Daniel zegt, het wegdek blijft een drama en wordt ieder jaar slechter, je zal maar net aan het drinken zijn en dan door zo'n putje knallen...De aanloop naar de Redoute was een chaos, maar de Redoute zelf blijft heerlijk. Lekker tegenwind op het eerste stuk, dan ff bijkomen en mooi zitten voor de fotograaf op het steile stuk om vervolgens al de camper van Le Champion op de top te zien staan, vergeleken met de Stockeu vind ik het een eitje. Op de Stockeu had ik met 36x25 eigenlijk net te zwaar, terwijl ik de Redoute op de 36x21 pakte. Mooi dagje gehad!
Ook ik heb me geërgerd aan de hele groepen die door rood rijden, vooral bij terugkomst is Luik schijnt het belangrijk te zijn om nog enkele minuten te winnen.
Ik heb daar sommigen op aangesproken. Als dit zo door gaat is het ook met LBL binnen enkele jaren gedaan.
Verder een pittige tocht door al die secundaire wegen. Het leek wel een cominbatie van de Eddy Merckx en de Qriquillon. Over het weer mochten we niet klagen. Complimenten voor de organisatie. La Redoute heeft de naam, maar de Stockeu is echt een kreng.
Ik heb daar sommigen op aangesproken. Als dit zo door gaat is het ook met LBL binnen enkele jaren gedaan.
Verder een pittige tocht door al die secundaire wegen. Het leek wel een cominbatie van de Eddy Merckx en de Qriquillon. Over het weer mochten we niet klagen. Complimenten voor de organisatie. La Redoute heeft de naam, maar de Stockeu is echt een kreng.
prj
-
- Forum-lid
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24
Ondanks het ontbreken van een aantal echte LBL-colletjes (zoals Rosier en de Haute Levee) leek het mij ook een stuk zwaarder dan de vorige keer dat ik 'm reed (3jaar geleden). Volgende keer daarom misschien toch maar de 170 km doen, 245 km was wel erg veel.
Maar: prachtige route en fantastisch fietsweer. Genoten!
Maar: prachtige route en fantastisch fietsweer. Genoten!
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL
Gisteren voor het eerst deze tocht van 170 km gefietst.
Was een mooie tocht, en een geweldige omgeving. ook goed uitgepijld.
Het enige wat mij verbaasde was de verzorgingsposten,
1e stop, 15 min in de rij moeten wachten voor water, de koeken waren helaas op.
2e stop, toch weer even wachten op water 1 tankje ± 140 ltr voor zoveel deelnemers. eten was er genoeg.
3e stop, geen water moest 20 min wachten en kreeg max 1 bidon water per deelnemer.
4e stop, hier deden ze flesjes water in een tankje met vruchtensap, gevraagd of ik alleen water mocht hebben , kreeg ik als antwoord als je water wilt hebben moet je deze onderweg maar gaan kopen!!
De volgende keer maar de editie in mei fietsen deze is wel goed verzorgd.
Maar toch van de tocht genoten.
Was een mooie tocht, en een geweldige omgeving. ook goed uitgepijld.
Het enige wat mij verbaasde was de verzorgingsposten,
1e stop, 15 min in de rij moeten wachten voor water, de koeken waren helaas op.
2e stop, toch weer even wachten op water 1 tankje ± 140 ltr voor zoveel deelnemers. eten was er genoeg.
3e stop, geen water moest 20 min wachten en kreeg max 1 bidon water per deelnemer.
4e stop, hier deden ze flesjes water in een tankje met vruchtensap, gevraagd of ik alleen water mocht hebben , kreeg ik als antwoord als je water wilt hebben moet je deze onderweg maar gaan kopen!!
De volgende keer maar de editie in mei fietsen deze is wel goed verzorgd.
Maar toch van de tocht genoten.
biker