Nieuw frame crossfiets, maar welke?
- Harryfietst
- Forum-lid
Ik ben van plan om in de loop van het voorjaar/zomer een nieuwe crossfiets aan te schaffen. Mijn cyclocross-project van vorige zomer is zeer goed bevallen, zowel het sleutelen als het fietsen. Sleutelen wordt het weer want de groep (Campagnolo record 11s) heb ik al liggen. Probleem is wel dat bijna alle merken alleen complete fietsen verkopen. Nu wil mijn FM waarschijnlijk wel de meegeleverde groep eraf halen en die zelf weer gebruiken, zodat ik het frame over houd. Dus dat probleem kan waarschijnlijk opgelost worden.
Nieuwe eis aan de crossfiets zijn schijfremmen. Maar welk frame? Het wordt sowieso een alu frame. Carbon wordt qua prijs gewoon te veel. En dan? Deze opties schieten me zo te binnen, prijzen heb ik na snel zoeken op internet gevonden, het zal best goedkoper kunnen denk ik.
Wie kan me helpen met de pro's/contra's van deze fietsen? Zijn er nog andere interessante opties cq. merken die ik vergeet? Ter verduidelijking: Chinees no-name carbon is geen optie, het moet via de FM te verkrijgen zijn.
Optie 1: Bianchi Zurigo, SRAM Apex 10s: 1499 euro (met zwart frame), Shimano Tiagra 10s: prijs onbekend (met celeste frame)
Pro:
- Ik heb al een Bianchi wegfiets en ben gecharmeerd van het merk.
- Italiaans (heb ik een zwak voor, zeker icm Campa)
Contra:
- Zeker niet de mooiste Bianchi qua looks (en dat is een understatement)
- Externe kabelgeleiding
- Duur
- El cheapo groep
Optie 2: Colnago World Cup SL, Shimano 105: 1326 euro (buitenlandse webshop)
Pro:
- Italiaans
- Looks, wat mij betreft de mooiste uit deze lijst
Contra:
- Externe kabelgeleiding
- Schijnt relatief zwaar te zijn?
Optie 3: Stevens Vapor, Ultegra: 1829 euro
Pro:
- Interne kabelgeleiding
Contra:
- Niet Italiaans
- Duur
Optie 4: Ridley X-ride, Shimano 105: 1199 euro, Ultegra: 1459 euro
Pro:
- Interne kabelgeleiding
- Goedkoopste
Contra:
- Niet Italiaans
Optie 5: Merida Cyclocross 500, Shimano 105: 1299 euro
Pro:
- Interne kabelgeleiding
- Ik heb nu ook een Merida, zij het met een andere geometrie
Contra:
- Niet Italiaans
- Lijkt redelijk op mijn huidige crossfiets; iets compleet anders is wellicht leuker
Nieuwe eis aan de crossfiets zijn schijfremmen. Maar welk frame? Het wordt sowieso een alu frame. Carbon wordt qua prijs gewoon te veel. En dan? Deze opties schieten me zo te binnen, prijzen heb ik na snel zoeken op internet gevonden, het zal best goedkoper kunnen denk ik.
Wie kan me helpen met de pro's/contra's van deze fietsen? Zijn er nog andere interessante opties cq. merken die ik vergeet? Ter verduidelijking: Chinees no-name carbon is geen optie, het moet via de FM te verkrijgen zijn.
Optie 1: Bianchi Zurigo, SRAM Apex 10s: 1499 euro (met zwart frame), Shimano Tiagra 10s: prijs onbekend (met celeste frame)
Pro:
- Ik heb al een Bianchi wegfiets en ben gecharmeerd van het merk.
- Italiaans (heb ik een zwak voor, zeker icm Campa)
Contra:
- Zeker niet de mooiste Bianchi qua looks (en dat is een understatement)
- Externe kabelgeleiding
- Duur
- El cheapo groep
Optie 2: Colnago World Cup SL, Shimano 105: 1326 euro (buitenlandse webshop)
Pro:
- Italiaans
- Looks, wat mij betreft de mooiste uit deze lijst
Contra:
- Externe kabelgeleiding
- Schijnt relatief zwaar te zijn?
Optie 3: Stevens Vapor, Ultegra: 1829 euro
Pro:
- Interne kabelgeleiding
Contra:
- Niet Italiaans
- Duur
Optie 4: Ridley X-ride, Shimano 105: 1199 euro, Ultegra: 1459 euro
Pro:
- Interne kabelgeleiding
- Goedkoopste
Contra:
- Niet Italiaans
Optie 5: Merida Cyclocross 500, Shimano 105: 1299 euro
Pro:
- Interne kabelgeleiding
- Ik heb nu ook een Merida, zij het met een andere geometrie
Contra:
- Niet Italiaans
- Lijkt redelijk op mijn huidige crossfiets; iets compleet anders is wellicht leuker
Mooie plannen!
Heb je al rondgeneusd bij de bekendere websites uit Du en Gbr. Ik zie veel aanbiedingen langskomen van frames waar ze vanaf willen.
Verder zou ik ook kijken naar een frame van Kona. Minder bekend, maar we een hele goede reputatie wat betreft off road.
Heb je al rondgeneusd bij de bekendere websites uit Du en Gbr. Ik zie veel aanbiedingen langskomen van frames waar ze vanaf willen.
Verder zou ik ook kijken naar een frame van Kona. Minder bekend, maar we een hele goede reputatie wat betreft off road.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
http://shop.bassobikes.com/en-UK/devil- ... me-kit.php
Komt nog wel btw bij en wat verzendkosten maar ik misschien dan nog goedkoper dan een fm een fiets laten strippen...
Edit: geen schijfremmen.
En Alan mag natuurlijk niet ontbreken in de voorselectie.
Komt nog wel btw bij en wat verzendkosten maar ik misschien dan nog goedkoper dan een fm een fiets laten strippen...
Edit: geen schijfremmen.
En Alan mag natuurlijk niet ontbreken in de voorselectie.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Canyon levert ook alleen de frames
- Harryfietst
- Forum-lid
Dank voor de reacties. Ik zit alleen wel vast aan het bestellen bij de FM, dit ivm een regeling via mijn werk. Ik vrees dus dat Canyon af valt, was wel een leuk frame moet ik zeggen. En het voordeel dat het los verkrijgbaar is. Maar wie weet kan ik het er met mijn FM op een akkoordje gooien.
Maar wat vinden jullie? Is interne kabelgeleiding echt veel beter dan extern? Zou dat voor jullie een reden zijn om een frame af te laten vallen? Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog geen (merkbare) nadelen heb ondervonden, behalve als even moet wachten op een hellende weg, even op de bovenbuis gaat zitten en dan toch even een rem wilt inknijpen om stil te blijven staan. Dat wil dus niet als je op de kabels zit...
Zeker minder bekend, bij mij in ieder geval wel, had er nog nooit van gehoord. Ik moet zeggen dat ik de leverbare kleuren minder geslaagd vind...JoostG schreef:Verder zou ik ook kijken naar een frame van Kona. Minder bekend, maar we een hele goede reputatie wat betreft off road.
Ja, maar dat is een carbon frame en met 2000 euro voor alleen het frame gelijk weer een heel stuk duurder. Helaas niet mogelijk.Erik schreef:Heeft Guerciotti de Lembeek niet als los frame?
Die kende ik ook niet. Zien er mooi uit. Maar met 1300 euro voor alleen het frame (als ik goed gezocht heb) toch wel aan de dure kant. Ik kan mijn FM vragen voor een prijsopgaaf, wie weet is het toch aantrekkelijker dan op de spaarzame websites waar ik prijzen op heb gezien.Ernie C. schreef:En Alan mag natuurlijk niet ontbreken in de voorselectie.
Per se is overdreven, maar ik ben over het algemeen nogal gecharmeerd van Italiaanse fietsen. Is meer een gevoel dan dat ik dat kan verklaren. Ik zal eens naar de Specialized vragen. Ik heb eens opgevangen bij mijn FM dat hij niet zo gecharmeerd was van Specialized, maar ik weet de reden daarvan niet. Ik gok dat dat een zakelijk argument is en niet vanwege de fiets zelf.tommeke14 schreef:Waarom moet de fiets per se Italiaans zijn? Specialized CruX is er ook als frameset te krijgen. Heeft interne kabelgeleiding en rijdt ontzettend strak.
Sja, helaas zit carbon er financieel niet in, voor dat geld krijg je over het algemeen 2 alu frames. Dan blijft er weinig anders over tegenwoordig.scottpch schreef:Zeker icm een Record groep zou ik niet voor een goedkoop alu frame kiezen!
Maar wat vinden jullie? Is interne kabelgeleiding echt veel beter dan extern? Zou dat voor jullie een reden zijn om een frame af te laten vallen? Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog geen (merkbare) nadelen heb ondervonden, behalve als even moet wachten op een hellende weg, even op de bovenbuis gaat zitten en dan toch even een rem wilt inknijpen om stil te blijven staan. Dat wil dus niet als je op de kabels zit...
- Harryfietst
- Forum-lid
Dat is een zeer aantrekkelijk geprijsde crosser! Dank voor de suggestie! Ik zie wel dat deze een alu voorvork heeft en de rest carbon voorvork. Waarom zou ik voor een alu voorvork kiezen? Zou je verschil merken met een carbon voorvork?
-
- Forum-lid HC
Voordeel van interne kabelgeleiding is dat je het frame beter kan schoonmaken en mijns inziens oogt het mooier(cleaner).
Voor mij was dat een reden om veel frames/merken links te laten liggen, schijfremmen en interne kabelgeleiding waren naast de looks de belangrijkste voorwaarden.
Daarom bleven de Speci, Trek en Niner over.
Voor mij was dat een reden om veel frames/merken links te laten liggen, schijfremmen en interne kabelgeleiding waren naast de looks de belangrijkste voorwaarden.
Daarom bleven de Speci, Trek en Niner over.