Ik ben een jaren '80 Koga Myata racefiets aan het ombouwen naar singlespeed.
Ondanks zoeken op internet kom ik toch wat problemen tegen.
Allereerst de cassette is 6 speed met en het laatste kransje heeft schroefdraad en fungeert dus meteen als een lockring.
Ik vind alleen maar conversie kitjes voor 7/8/9-speed. Neem aan dat deze onbruikbaar zijn voor mij? Denk dus dat ik losse spacers moet gebruiken, maar de vraag is dan hoe ik die moet lokken met dit schroefdraad aan de buitenkant van de cassette.
Adviseren jullie een speciaal SS-kransje met passende ketting, of gewoon oud cassette kransje en derailleur ketting gebruiken. Voor wil ik in principe de 42T behouden (was 52-42 dubbel)
En weet iemand wat voor bottom bracket dit is? De as is 142 mm lang en de cups die ik in het frame draai 34 mm. Op het frame meet ik 68 mm breedte.
Mijn dank is alvast groot.
Wat SS ombouw vraagjes
-
- Forum-lid
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 25 feb 2014 13:21
Even een kort antwoord:
1. zit er ook schroefdraad binnen in de naafbody? Anders spacers gebruiken en kleinste kransje als sluitring.
2. Dit type trapas is weliswaar passend kwa schroefdraad in BSA (correcter BSC), maar verder hopeloos verouderd en past niet op modernere cranks. De tapeinden hebben geen standaard JIS maat. Gewoon Shimano BB UN55 gebruiken. Derailleur ketting gebruiken.
aanvulling: op basis van je fotootje van de body is dit al Hyperglide Uniglide compatible. Dan zou er dus ook schroefdraad aan de binnenkant moeten zitten en dan kun je een sluitring gebruiken.
Voor meer vragen: PB
1. zit er ook schroefdraad binnen in de naafbody? Anders spacers gebruiken en kleinste kransje als sluitring.
2. Dit type trapas is weliswaar passend kwa schroefdraad in BSA (correcter BSC), maar verder hopeloos verouderd en past niet op modernere cranks. De tapeinden hebben geen standaard JIS maat. Gewoon Shimano BB UN55 gebruiken. Derailleur ketting gebruiken.
aanvulling: op basis van je fotootje van de body is dit al Hyperglide Uniglide compatible. Dan zou er dus ook schroefdraad aan de binnenkant moeten zitten en dan kun je een sluitring gebruiken.
Voor meer vragen: PB
En weet je al hoe je de kettinglijn gaat bepalen en vastleggen en met welk materiaal?
Het is opmerkelijk hoeveel mensen/mannen(?) aan een singlespeed/fixie project beginnen zonder de nodige basiskennis. Het forum kan je helpen, maar enige basiskennis is wel vereist. Sorry, niet persoonlijk bedoeld, want je bent de zoveelste, alleen al op dit forum.
Lees eerst eens alles hierover bij m-gineering.nl en bij Sheldon Brown. Ik moet toegeven dat ook m-gineering niet beschrijft hoe je de kettinglijn bepaalt en ook daadwerkelijk realiseert. Maar het basismateriaal, dat koopje op marktplaats.nl, dus, is ook zo verschillend.
Het is opmerkelijk hoeveel mensen/mannen(?) aan een singlespeed/fixie project beginnen zonder de nodige basiskennis. Het forum kan je helpen, maar enige basiskennis is wel vereist. Sorry, niet persoonlijk bedoeld, want je bent de zoveelste, alleen al op dit forum.
Lees eerst eens alles hierover bij m-gineering.nl en bij Sheldon Brown. Ik moet toegeven dat ook m-gineering niet beschrijft hoe je de kettinglijn bepaalt en ook daadwerkelijk realiseert. Maar het basismateriaal, dat koopje op marktplaats.nl, dus, is ook zo verschillend.
Laatst gewijzigd door klimmer op 04 mei 2015 05:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier mijn standaard versie van het bepalen van de kettinglijn. Met een cassettebody is het een stuk simpeler, dan met een naaf met schroefpignon:
Ik kan onmogelijk het werk van Sheldon Brown overdoen. Of van Marten Gerritsen (m-gineering.nl) Doe er je voordeel mee. Lees je eerst in hoe je de kettinglijn meet, dus wat is de kettinglijn.
De ketting moet van voor tot achter in een lijn lopen parallel aan de lengte as van de fiets. Anders loopt de ketting er in 2 omwentelingen af. Het gaat niet om tiendes van millimeters, maar een verschil van 2mm tussen voor en achter, is misschien al te veel. Zeker als je kettingbladen van een dubbel of triple crankstel gebruikt. Die zijn gemaakt om de ketting snel los te laten. En dat willen we nu juist niet. Dus een blad met hoge tanden is het meest betrouwbaar.
Schroefpignonnaaf: De constructie van de achternaaf/de maat is bepalend. Daar kun je niets aan bijstellen. De kettinglijn meet je vanuit het midden van de naaf. Met de naaf ingeklemd in de vork is het midden van de naaf (bij breedte van 120mm) dus 60mm vanaf het rechterpad en het tandwiel staat bijv iets van 15mm vanaf de rechterachterpad. Verschil: 45mm=kettinglijn. Met het tandwiel erop gemonteerd kun je die afstand meten. Een schuifmaat is onmisbaar. Zal ergens tussen 43 en 50mm zijn. Die moet je ook aan de voorzijde realiseren. Bij een cassettenaaf werk je andersom. Je meet de kettinglijn van het te gebruiken SS crankstel en die maat realiseer je ook achteraan. Om de kettinglijn binnen genoemde waarden te houden, gebruik je een korte trapas. Brackethuls is 68mm, de helft dus 34mm. Dan moet je kettingblad dus op 11mm van uiteinde brackethuls staan, bij een kettinglijn van 45mm. Crankstellen zijn allemaal anders, de bladen staan er altijd anders op. Het is niet eenvoudig, maar gaandeweg leer je. Dat is het leuke.
Succes.
Ik kan onmogelijk het werk van Sheldon Brown overdoen. Of van Marten Gerritsen (m-gineering.nl) Doe er je voordeel mee. Lees je eerst in hoe je de kettinglijn meet, dus wat is de kettinglijn.
De ketting moet van voor tot achter in een lijn lopen parallel aan de lengte as van de fiets. Anders loopt de ketting er in 2 omwentelingen af. Het gaat niet om tiendes van millimeters, maar een verschil van 2mm tussen voor en achter, is misschien al te veel. Zeker als je kettingbladen van een dubbel of triple crankstel gebruikt. Die zijn gemaakt om de ketting snel los te laten. En dat willen we nu juist niet. Dus een blad met hoge tanden is het meest betrouwbaar.
Schroefpignonnaaf: De constructie van de achternaaf/de maat is bepalend. Daar kun je niets aan bijstellen. De kettinglijn meet je vanuit het midden van de naaf. Met de naaf ingeklemd in de vork is het midden van de naaf (bij breedte van 120mm) dus 60mm vanaf het rechterpad en het tandwiel staat bijv iets van 15mm vanaf de rechterachterpad. Verschil: 45mm=kettinglijn. Met het tandwiel erop gemonteerd kun je die afstand meten. Een schuifmaat is onmisbaar. Zal ergens tussen 43 en 50mm zijn. Die moet je ook aan de voorzijde realiseren. Bij een cassettenaaf werk je andersom. Je meet de kettinglijn van het te gebruiken SS crankstel en die maat realiseer je ook achteraan. Om de kettinglijn binnen genoemde waarden te houden, gebruik je een korte trapas. Brackethuls is 68mm, de helft dus 34mm. Dan moet je kettingblad dus op 11mm van uiteinde brackethuls staan, bij een kettinglijn van 45mm. Crankstellen zijn allemaal anders, de bladen staan er altijd anders op. Het is niet eenvoudig, maar gaandeweg leer je. Dat is het leuke.
Succes.
-
- Forum-lid
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 25 feb 2014 13:21
@klimmer; heel erg bedankt voor je uitgebreide reacties!
Ik snap je verbazing over de basiskennis wel hoor. Denk dat iedereen zo'n projectje op zijn eigen manier aanpakt. Je kunt je natuurlijk volledig inlezen van te voren, maar mijn aanpak is meestal gewoon maar beginnen en kijken wat ik tegenkom. In dit geval had ik de fiets al dus de vraag of dit een juiste keuze is om om te bouwen is dan al niet relevant want hier moet ik het maar mee doen. Gelukkig had ik al wel gezien dat hij horizontale pads had. Verder zijn de onderdelen wat makkelijker te identificeren als jij het uit elkaar haalt. Zoals nu met de achternaaf en body.
Er zit helaas geen schroefdraad binnen in de body dus een standaard lockring zal niet werken en om nu het laatste kransje met schroefdraad hiervoor te gebruiken vind ik ook niet mooi.
De kettinglijn bepalen door met de spacers te spelen gaat wel lukken denk ik.
Echter na nadere inspectie van de velg (veel roestige spaaknippels, versleten remvlak) denk ik dat ik het over een andere boeg ga gooien.
Ik overweeg nu een sram automatix naaf met terugtraprem zodat ik volledig kabelloos kan gaan. De vraag is alleen of de achtervork sterk genoeg is. Het is een CrMo frame. Het remvermogen met alleen achterrem zal wel beperkt zijn, als het echt te weinig is zet ik er nog een voorrem bij.
Dan heb ik alleen ook geen body meer en wordt het voor mij wel een stuk lastiger om de kettinglijn goed te krijgen. De achtervork is 125 mm breed (tussen de pads) dus de naaf is wel passend te maken.
In welke volgorde ga ik dan te werk om de kettinglijn te bepalen? Ik moet immers alles nog kopen (bottombracket, crank en achternaaf). Eerst wiel laten spaken en dan uitmeten wat voor crank en bottombracket erbij horen? Als ik jouw bericht goed lees wel.
Als velg denk ik aan een Pacenti SL23 of H+Son Archetype of TB14.
Ik snap je verbazing over de basiskennis wel hoor. Denk dat iedereen zo'n projectje op zijn eigen manier aanpakt. Je kunt je natuurlijk volledig inlezen van te voren, maar mijn aanpak is meestal gewoon maar beginnen en kijken wat ik tegenkom. In dit geval had ik de fiets al dus de vraag of dit een juiste keuze is om om te bouwen is dan al niet relevant want hier moet ik het maar mee doen. Gelukkig had ik al wel gezien dat hij horizontale pads had. Verder zijn de onderdelen wat makkelijker te identificeren als jij het uit elkaar haalt. Zoals nu met de achternaaf en body.
Er zit helaas geen schroefdraad binnen in de body dus een standaard lockring zal niet werken en om nu het laatste kransje met schroefdraad hiervoor te gebruiken vind ik ook niet mooi.
De kettinglijn bepalen door met de spacers te spelen gaat wel lukken denk ik.
Echter na nadere inspectie van de velg (veel roestige spaaknippels, versleten remvlak) denk ik dat ik het over een andere boeg ga gooien.
Ik overweeg nu een sram automatix naaf met terugtraprem zodat ik volledig kabelloos kan gaan. De vraag is alleen of de achtervork sterk genoeg is. Het is een CrMo frame. Het remvermogen met alleen achterrem zal wel beperkt zijn, als het echt te weinig is zet ik er nog een voorrem bij.
Dan heb ik alleen ook geen body meer en wordt het voor mij wel een stuk lastiger om de kettinglijn goed te krijgen. De achtervork is 125 mm breed (tussen de pads) dus de naaf is wel passend te maken.
In welke volgorde ga ik dan te werk om de kettinglijn te bepalen? Ik moet immers alles nog kopen (bottombracket, crank en achternaaf). Eerst wiel laten spaken en dan uitmeten wat voor crank en bottombracket erbij horen? Als ik jouw bericht goed lees wel.
Als velg denk ik aan een Pacenti SL23 of H+Son Archetype of TB14.
Dan heb ik het dus goed uitgelegd. Mooi.