Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Achterrem onder het bracket, zin - onzin?

Japierossi
Forum-lid

Gebruikersavatar Japierossi 12 aug 2015 11:35

De zin en/of onzin van de plaatsing van de achterrem onder het bracket.

Heeft het behalve een "cleane" look voordelen? En hoe zit het in de praktijk met de vuilophoping en rommel tussen remblokken en velg?

Iemand ervaringen?

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 12 aug 2015 11:49

Er zal, net als bij schijfremmen, vast wel een (marketing) verhaal zijn waarom die rem daar beter is.

Het is natuurlijk wel aerodynamischer. En volgens mij kunnen ze daardoor de achterbrug wat dunner en dus comfortabeler maken.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 12 aug 2015 11:53

Qua krachtenoverdracht is die plaats beter, de rem zit dan voor zijn bevestiging aan het frame ipv erachter zoals normaal op de achtervork. De voorrem zit altijd als voor je vork dat is qua krachten overdracht gewoon beter. Verder is onder je bracket gewoon een hele slechte plaats, veel meer vuil en viezigheid en de types die ik tot nu toe heb gezien passen allemaal maar net, zodat een sencor aan je cranckarm bevestigen niet meer kan (bv voor vermogensmeter of cadans). ook qua bereikbaarheid bij bijvoorbeeld afstellen niet echt handig. Heb er ook al een gezien die bij "openzetten" om je achterwiel te verwijderen geraakt kan worden door de Cranck, niet echt handig als je even niet oplet op het wegzetten van je fiets na het verwijderen van je achterwiel bij een lekke band. Maar het schijnt aerodynamisch een voordeel te geven. (Denk zelf dat dit in de marge van AC's besmetting door vlees ligt, 0,0000000000...)
Ach, ik zeg ook maar wat

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 aug 2015 12:01

ophetkantje schreef:...De voorrem zit altijd als voor je vork dat is qua krachten overdracht gewoon beter. .......
Volgens mij is dat dus niet waar. De rem die aan de vorkant van de voorvork zit, wordt als het ware van de voorvork af getrokken als er geremd wordt. Een voorrem aan de achterkant van de vork is veel sterker omdat deze dan tegen de vork wordt aangeduwd. Een direct mount rem achter op de voorvork geeft theoretisch de meeste rem kracht.
Live fast; die young. mijn blog

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 12 aug 2015 12:31

rob74 schreef:
ophetkantje schreef:...De voorrem zit altijd als voor je vork dat is qua krachten overdracht gewoon beter. .......
Volgens mij is dat dus niet waar. De rem die aan de vorkant van de voorvork zit, wordt als het ware van de voorvork af getrokken als er geremd wordt. Een voorrem aan de achterkant van de vork is veel sterker omdat deze dan tegen de vork wordt aangeduwd. Een direct mount rem achter op de voorvork geeft theoretisch de meeste rem kracht.
Je hebt helemaal gelijk, ik zit te slapen, het is zoals jij zegt, dus precies andersom als ik zeg. Dus ook wat dat betreft geen goed idee een rem onder je bracket,
Ach, ik zeg ook maar wat

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 12 aug 2015 13:27

Remkracht word bepaalt door de kracht waarmee de remblokken tegen de velg gedrukt worden.

IMHO, ik zie niet in hoe montage van de voorrem op de vork beinvloed wordt door montage aan de voor of achterkant.

Japierossi
Forum-lid

Gebruikersavatar Japierossi 12 aug 2015 13:46

Verder is onder je bracket gewoon een hele slechte plaats, veel meer vuil en viezigheid en de types die ik tot nu toe heb gezien passen allemaal maar net, zodat een sencor aan je cranckarm bevestigen niet meer kan (bv voor vermogensmeter of cadans).
is het niet zo dat vuil van je voorwiel opspat tegen de onderste framebuis, en van je achterwiel naar achter (en onderkant zadel, etc)? Misschien is onder het bracket wel een schonere plek dan op de achterstays... just a thought..

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 12 aug 2015 13:50

NicoNB schreef:Remkracht word bepaalt door de kracht waarmee de remblokken tegen de velg gedrukt worden.

IMHO, ik zie niet in hoe montage van de voorrem op de vork beinvloed wordt door montage aan de voor of achterkant.
Gaat niet over de remkracht, maar over het overbrengen van de kracht op het frame, een duwende belasting is gunstiger dan een trekkende belasting op je frame/vork.
Ach, ik zeg ook maar wat

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 12 aug 2015 13:51

Japierossi schreef:
Verder is onder je bracket gewoon een hele slechte plaats, veel meer vuil en viezigheid en de types die ik tot nu toe heb gezien passen allemaal maar net, zodat een sencor aan je cranckarm bevestigen niet meer kan (bv voor vermogensmeter of cadans).
is het niet zo dat vuil van je voorwiel opspat tegen de onderste framebuis, en van je achterwiel naar achter (en onderkant zadel, etc)? Misschien is onder het bracket wel een schonere plek dan op de achterstays... just a thought..
Als ik mijn fiets poets vind ik nergens meer vuil dan onder mijn schuine buis en bracket.
Ach, ik zeg ook maar wat

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 12 aug 2015 14:03

ophetkantje schreef:Gaat niet over de remkracht, maar over het overbrengen van de kracht op het frame, een duwende belasting is gunstiger dan een trekkende belasting op je frame/vork.
Dat snap ik niet, ik begrijp dat dit uitmaakt voor de constructie van het frame maar ik snap niet wat dit met de remkracht van een rem te maken heeft.
Ik laat mij graag uitleggen waarom dat dan zo is.
Zou betekenen dat alle fietsfabrikanten die de rem aan de voorkant van de vork monteren verkeerd bezig zijn want belasting op trek ipv druk.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 12 aug 2015 14:10

NicoNB schreef:
ophetkantje schreef:Zou betekenen dat alle fietsfabrikanten die de rem aan de voorkant van de vork monteren verkeerd bezig zijn want belasting op trek ipv druk.
Dat zou ik dan ook denken. Mijn idee was altijd dat mocht de voorrem onverhoopt loskomen deze niet het voorwiel zou blokeren.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 12 aug 2015 14:15

NicoNB schreef:
ophetkantje schreef:Gaat niet over de remkracht, maar over het overbrengen van de kracht op het frame, een duwende belasting is gunstiger dan een trekkende belasting op je frame/vork.
Dat snap ik niet, ik begrijp dat dit uitmaakt voor de constructie van het frame maar ik snap niet wat dit met de remkracht van een rem te maken heeft.
Ik laat mij graag uitleggen waarom dat dan zo is.
Zou betekenen dat alle fietsfabrikanten die de rem aan de voorkant van de vork monteren verkeerd bezig zijn want belasting op trek ipv druk.
Inderdaad is niet helemaal handig, qua krachtoverbrengen bij velgremmen. Heeft niets met de remkracht zelf de maken maar met de bevestiging aan de vork en de krachten die op de vork werken. Puur constructies zou montage achter de voorvork (net als achter) beter zijn en tot een lichtere constructie kunnen leiden. Wel zal de rem daar veel vuiler worden en is er veel minder ruimte bij een ontwerp zoals nu gebruikelijk. Dus ja heeft temaken met de contstructie van de vork en niet met de remkracht zelf. Vroeger met de veel slappere vorken had je ook fietsen die "stotend" remde juist vanwege deze minder goede constructie.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie