Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

welke body is dit?

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 13 nov 2015 19:17

Hoi allemaal,

Ik heb een mooie 3T wielset bemachtigd voor de winterfiets, het betreft een accelero pro.
het enige kleine dingetje wat ze vergeten waren te melden was dat er een campagnolo body op zat.
Op mijn fiets zit verder alleen maar shimano materiaal.

Dus ik wil even de body omwisselen. Bij de eerste inspectie bleek dat de body wel heel erg leek op de bodies die in Kuiper wielen zitten. Dus ik probeerde het maar met een oude body van die wielset, en toen bleek dat dat gewoon lijkt te werken.
Het enige verschil is de rubberen sluitring tussen de body en de naaf.

Dit is zijn beide bodies naast elkaar:
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil graag in plaats van een oude Kuiper body een nieuwe (en liefst staal ipv van alu) voor deze wielset.
Een beetje speurwerk doet mij vermoeden dat dit novatec bodies betreft, alleen welke precies is mij niet helemaal duidelijk.
Op deze site staan heel veel bodies die er hetzelfde uitzien:
https://www.internet-bikes.com/cassettebodys/
Maar welke is het precies? Of slaat de A/B niet op het type naaf waar ze in passen?

Hier nog een paar foto's van de naaf, misschien herkent iemand het type...
Afbeelding
Afbeelding

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 16 nov 2015 15:12

Niemand een idee?

Ik heb inmiddels contact gehad met de klantenservice van 3T, die zeggen dat het niet mogelijk is om de body te vervangen "omdat de as diameter verschilt tussen campagnolo en shimano bodies".

Verder het gebruikelijke gebabbel met garantie en alleen hun eigen "spare parts" gebruiken.

Maar voor zo ver ik er uit kom heeft novatec zowel 12 als 15 mm assen, voor zowel shimano als campagnolo.
Op één van de oude shimano hubs staat een lang serienummer, en daarnaast een A; is dat de type aanduiding?
Of een alternatieve vraag: hoe meet je betrouwbaar de binnendiameter als je geen schuifmaat hebt?

Plaats reactie