Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Keuze tijdritwielen

paulhagen
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2013 20:27

paulhagen 14 mar 2016 11:42

Beste collega fietsers,

Ik ben van plan komend seizoen het tijdrijden op te gaan pakken. Momenteel ben ik mij hiervoor aan het voorbereiden en materiaalkeuze is daarbij niet onbelangrijk.
Ik heb inmiddels een tijdritfiets, maar nog niet de juiste wielen.
Vandaar deze post, allereerst de vraag:

- Wat voor wielen adviseren jullie aan te schaffen?

Je ziet bij tijdritten vaak een dicht achterwiel en een hoog voorwiel. Ik hoorde van een vriend dat een dicht achterwiel bij windkracht 4/5 weer niet zo'n handige keuze is. Is het verstandig eerst een setje hoge wielen aan te schaffen, zodat je in principe ook een normale tijdrit kan neerzetten bij harde wind en dan eventueel later nog een dicht achterwiel ernaast aanschaffen? Of gewoon gelijk een dicht achterwiel en hoog voorwiel?

Hoe hoog adviseren jullie de wielen (met name het voorwiel) te nemen
Ik kom wielen tegen van 80 of zelfs 90mm, ik zou denken hoe hoger hoe beter, maar als het hard waait gaat dit ook weer ten koste van de bestuurbaarheid.. Wat adviseren jullie qua hoogte?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 mar 2016 11:51

Is maar net hoe belangrijk je het vindt en hoeveel geld je stuk wilt gooien.
Een setje 50mm's kun je ook gewoon in je racefiets gebruiken, en is al behoorlijk snel.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 14 mar 2016 12:28

Een dicht wiel kun je wel rijden met iets hogere windsnelheden, voor moet je wel snel uitkijken met hele hoge wielen dat wordt anders wel vrij nerveus.
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

Gebruikersavatar
bjaslagter
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar bjaslagter 14 mar 2016 14:13

Als je nu een set gaan aanschaffen, koop dan gewoon een hoog voorwiel en een dicht achterwiel. Past rond windkracht 7 a 8 zou ik gaan twijfelen over een dicht achterwiel, en zo hard waait het eigenlijk nooit. Zelfs dan zou ik het denk ik wel aandurven, want het is je achterwiel waar je in principe gewoon bovenop zit. Nu weeg ik ook 90 kilo, dus wellicht voor jou een ander verhaal.

Zelfde geldt voor het voorwiel. Heb zelf een 90mm waar, ook met harde wind, tot nu toe altijd mee heb gereden. Indien dat niet mogelijk zou zijn (bijvoorbeeld ploegentijdrit waarbij nerveus stuurgedrag veel meer een issue is) zou ik gewoon m'n lage wielen steken.

Kortom: direct goed doen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 14 mar 2016 14:54

Het hoort niet helemaal thuis in dit topic, maar maakt een dicht achterwiel nou echt zoveel uit t.o.v. 50-90mm velgen? De bedragen voor een dicht achterwiel zijn niet mis (€1199,- voor een FFWD en al €799,- bij Kuiper) en doen vermoeden dat je er 3 km/h mee wint. Een setje 50-60mm velgen heb je al voor €600,- en misstaan ook niet op een gewone racefiets.

Edit: Het lijkt me dat je voor dat bedrag veel meer winst kunt behalen bij kleding en overige onderdelen?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 14 mar 2016 18:06

Er is wel degelijk verschil. Maar ook al hebben we het hier zeker niet over drie kilometer/uur winst, het gaat ook om het ongelooflijk mooie geluid dat zo'n achterwiel maakt. Het klinkt echt véél sneller dan een fiets met gewone wielen.

Niets mooiers, dan met wind mee over strak zwart asfalt te rijden, met een discwheel achterin.

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 16 mar 2016 14:29

Ik heb een gok genomen en een Chinese disc + driespaak gekocht via AliExpress.
Over een week of 2 kan ik je laten weten of dat een verstandig besluit was...

Gebruikersavatar
Reyf
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 jan 2016 19:25

Gebruikersavatar Reyf 23 apr 2016 09:04

En was het verstandig? Benieuwd naar je ervaringen.

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 30 apr 2016 22:45

Reyf schreef:En was het verstandig? Benieuwd naar je ervaringen.
Ja, ben er erg blij mee!
Was deze set overigens.

Er zit een klein bobbeltje op de disc die je alleen ziet in strijklicht, maar voor de rest ziet het er goed uit. Hebben Novatec naven en lopen ook lekker licht. Snelspanners, remblokken en ventielverlengers zaten er ook bij.
Kwam nog iets van 3 tientjes aan invoerrechten bij, maar voor die prijs was het een prima keuze!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4640
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 mei 2016 14:32

Ziet er zeker heel mooi uit die set. Snap dat je er blij mee bent.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16446
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 mei 2016 15:59

@paulhagen: heb je ondertussen al een set aangeschaft?
I know myself like no one else
Nothing to defend

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 29 jan 2017 11:29

@Knukkel, kun je nog eens een update geven betreft de aangegeven wielset? ik sta ook op het punt om een set tijdrit wielen aan te schaffen, en ben erg benieuwd hoe je ervaringen zijn.

Weet iemand overigens waarom er zo weinig 3-5 spaaks wielen als achterwiel gebruikt worden?
je ziet ze vaak in het voorwiel maar in veel mindere mate in het achterwiel.
is hier een specifieke reden voor?

gr.Martijn
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Plaats reactie