Keuze tijdritwielen
Beste collega fietsers,
Ik ben van plan komend seizoen het tijdrijden op te gaan pakken. Momenteel ben ik mij hiervoor aan het voorbereiden en materiaalkeuze is daarbij niet onbelangrijk.
Ik heb inmiddels een tijdritfiets, maar nog niet de juiste wielen.
Vandaar deze post, allereerst de vraag:
- Wat voor wielen adviseren jullie aan te schaffen?
Je ziet bij tijdritten vaak een dicht achterwiel en een hoog voorwiel. Ik hoorde van een vriend dat een dicht achterwiel bij windkracht 4/5 weer niet zo'n handige keuze is. Is het verstandig eerst een setje hoge wielen aan te schaffen, zodat je in principe ook een normale tijdrit kan neerzetten bij harde wind en dan eventueel later nog een dicht achterwiel ernaast aanschaffen? Of gewoon gelijk een dicht achterwiel en hoog voorwiel?
Hoe hoog adviseren jullie de wielen (met name het voorwiel) te nemen
Ik kom wielen tegen van 80 of zelfs 90mm, ik zou denken hoe hoger hoe beter, maar als het hard waait gaat dit ook weer ten koste van de bestuurbaarheid.. Wat adviseren jullie qua hoogte?
Alvast bedankt voor de reacties!
Ik ben van plan komend seizoen het tijdrijden op te gaan pakken. Momenteel ben ik mij hiervoor aan het voorbereiden en materiaalkeuze is daarbij niet onbelangrijk.
Ik heb inmiddels een tijdritfiets, maar nog niet de juiste wielen.
Vandaar deze post, allereerst de vraag:
- Wat voor wielen adviseren jullie aan te schaffen?
Je ziet bij tijdritten vaak een dicht achterwiel en een hoog voorwiel. Ik hoorde van een vriend dat een dicht achterwiel bij windkracht 4/5 weer niet zo'n handige keuze is. Is het verstandig eerst een setje hoge wielen aan te schaffen, zodat je in principe ook een normale tijdrit kan neerzetten bij harde wind en dan eventueel later nog een dicht achterwiel ernaast aanschaffen? Of gewoon gelijk een dicht achterwiel en hoog voorwiel?
Hoe hoog adviseren jullie de wielen (met name het voorwiel) te nemen
Ik kom wielen tegen van 80 of zelfs 90mm, ik zou denken hoe hoger hoe beter, maar als het hard waait gaat dit ook weer ten koste van de bestuurbaarheid.. Wat adviseren jullie qua hoogte?
Alvast bedankt voor de reacties!
- bjaslagter
- Forum-lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
- Locatie: Groningen
Als je nu een set gaan aanschaffen, koop dan gewoon een hoog voorwiel en een dicht achterwiel. Past rond windkracht 7 a 8 zou ik gaan twijfelen over een dicht achterwiel, en zo hard waait het eigenlijk nooit. Zelfs dan zou ik het denk ik wel aandurven, want het is je achterwiel waar je in principe gewoon bovenop zit. Nu weeg ik ook 90 kilo, dus wellicht voor jou een ander verhaal.
Zelfde geldt voor het voorwiel. Heb zelf een 90mm waar, ook met harde wind, tot nu toe altijd mee heb gereden. Indien dat niet mogelijk zou zijn (bijvoorbeeld ploegentijdrit waarbij nerveus stuurgedrag veel meer een issue is) zou ik gewoon m'n lage wielen steken.
Kortom: direct goed doen.
Zelfde geldt voor het voorwiel. Heb zelf een 90mm waar, ook met harde wind, tot nu toe altijd mee heb gereden. Indien dat niet mogelijk zou zijn (bijvoorbeeld ploegentijdrit waarbij nerveus stuurgedrag veel meer een issue is) zou ik gewoon m'n lage wielen steken.
Kortom: direct goed doen.
Volg mijn blog op http://despijkeruitwildervank.wordpress.com/
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Het hoort niet helemaal thuis in dit topic, maar maakt een dicht achterwiel nou echt zoveel uit t.o.v. 50-90mm velgen? De bedragen voor een dicht achterwiel zijn niet mis (€1199,- voor een FFWD en al €799,- bij Kuiper) en doen vermoeden dat je er 3 km/h mee wint. Een setje 50-60mm velgen heb je al voor €600,- en misstaan ook niet op een gewone racefiets.
Edit: Het lijkt me dat je voor dat bedrag veel meer winst kunt behalen bij kleding en overige onderdelen?
Edit: Het lijkt me dat je voor dat bedrag veel meer winst kunt behalen bij kleding en overige onderdelen?
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Er is wel degelijk verschil. Maar ook al hebben we het hier zeker niet over drie kilometer/uur winst, het gaat ook om het ongelooflijk mooie geluid dat zo'n achterwiel maakt. Het klinkt echt véél sneller dan een fiets met gewone wielen.
Niets mooiers, dan met wind mee over strak zwart asfalt te rijden, met een discwheel achterin.
Niets mooiers, dan met wind mee over strak zwart asfalt te rijden, met een discwheel achterin.
Ja, ben er erg blij mee!Reyf schreef:En was het verstandig? Benieuwd naar je ervaringen.
Was deze set overigens.
Er zit een klein bobbeltje op de disc die je alleen ziet in strijklicht, maar voor de rest ziet het er goed uit. Hebben Novatec naven en lopen ook lekker licht. Snelspanners, remblokken en ventielverlengers zaten er ook bij.
Kwam nog iets van 3 tientjes aan invoerrechten bij, maar voor die prijs was het een prima keuze!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4926
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ziet er zeker heel mooi uit die set. Snap dat je er blij mee bent.
@Knukkel, kun je nog eens een update geven betreft de aangegeven wielset? ik sta ook op het punt om een set tijdrit wielen aan te schaffen, en ben erg benieuwd hoe je ervaringen zijn.
Weet iemand overigens waarom er zo weinig 3-5 spaaks wielen als achterwiel gebruikt worden?
je ziet ze vaak in het voorwiel maar in veel mindere mate in het achterwiel.
is hier een specifieke reden voor?
gr.Martijn
Weet iemand overigens waarom er zo weinig 3-5 spaaks wielen als achterwiel gebruikt worden?
je ziet ze vaak in het voorwiel maar in veel mindere mate in het achterwiel.
is hier een specifieke reden voor?
gr.Martijn
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro