Hallo,
Na al paar jaar aan het fietsen op de race fiets lijkt het me wel leuk om in het winterseizoen te mountainbiken. Deze wil ik dan ook gebruiken voor om huis, dat doe ik nu met me fixie, maar met kinderen fietsen is remmen wel handiger.
Ik ben al wat aan het rondneuzen geweest op internet maar zou graag nog wat ervaringen of meedenken van het forum willen.
Wat heb ik op het oog. Een 29er, beter rolweerstand en het is weereens wat anders. Nu lijkt me de toepassing van een versnellingsnaaf wel erg handig, met name voor onderhoud. Dan kom je uit bij de rolhoff of Alfine, budget technisch de laatste.
Voor budget wil ik het liefste max. 700euro besteden. Tweede hands is er niet veel te krijgen, maar ik zag in de collectie 2011 van Trek de volgende fietsen;
marlin met versnelling
marlin single speed
Is dit wat? Trek is in mijn ogen een redelijk merk Gary Fischer ook, kan me niet voorstellen dat ze echt rommel in de markt zetten, maar de prijs van nog geen 500 euro bij 12gotrading (ik heb ze niet gebeld voor de prijs) is wel erg voordelig. Kan dit wat zijn?
Volgens mij hebben beide fietsen het zelfde frame. Ik dacht als ik de single speed koop kan ik daar een alfine naaf in plaatsen die kost ca. 180 euro met wat accessoires. Dan blijf ik toch onder de 700, of vergeet ik nog wat dingen? Fiets is met EBB.
Als ik de fiets met versnelling koop. Kan ik hier ook een alfine in zetten, alleen heb ik dan voor een triple, ik denk wel met EBB, nog checken dan. Voordeel is dat als de alfine niet naar behoren bevalt heb je nog een setje conventioneel liggen.
Dus me eerste vraag is, is deze fiets wat? en alfine een goed idee? ga rondje schoorl, dijkgatsbos en misschien wat op de veluwe fietsen. Of gewoon singlespeed laten??
29er single speed of Alfine?
Die singlespeed Marlin heeft geen EBB, maar een sliding dropout. Ik zou even uitzoeken of die dropouts ook op de geared variant passen. Een Alfine met een kettingspanner kan ook nog.
Ik vind de afmontage op die Marlins wel wat minmaal, daar is de prijs ook naar. Van een Suntour vork of Tektro mechanische remmen vallen de monden niet echt open.
Ik vind de afmontage op die Marlins wel wat minmaal, daar is de prijs ook naar. Van een Suntour vork of Tektro mechanische remmen vallen de monden niet echt open.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Ik ben eerder geneigd om de specs van de fabrikant te geloven: sliding vertical dropouts, ook te zien op de foto: Marlin singlespeed
Ik zie nu ook dat het singlespeed frame ook kabelstopjes voor derailleurs heeft.
Ik zie nu ook dat het singlespeed frame ook kabelstopjes voor derailleurs heeft.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
wat bedoel je dan met sliding vertical dropouts? dat is toch gewoon de uitval van de wielen? daarmee kan je dus geen ketting stellen en daarvoor heb je dus de EBB.
Maar je conclussie dat de voorvork en mechanische remmen niet top zijn kan ik goed begrijpen, lijkt me ook logisch in deze prijsklassen. Gaat me er vooral om of het frame niet uit elkaar valt na tien keer in het bos een rondje gemaakt te hebben.
Maar je conclussie dat de voorvork en mechanische remmen niet top zijn kan ik goed begrijpen, lijkt me ook logisch in deze prijsklassen. Gaat me er vooral om of het frame niet uit elkaar valt na tien keer in het bos een rondje gemaakt te hebben.