Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Van Triple naar compact

Ridley2016
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2016 10:35

Ridley2016 29 mar 2016 10:47

Goedemorgen,

Ik rijd zelf op een ridley orion Shimano 6700 afmontage.

Nu rijd ik al enkele jaren met een triple maar nu zijn mij ketting en tandwielen aan vervanging toe!
En nu denk ik eraan om mijn fiets om te bouwen naar compact!

Mijn vraag is:

-wat kan ik allemaal blijven gebruiken? (shifters/voorderailleur/achterderailleur/cassette enz)
-en wat dient te vervangen worden?
-en zijn er mensen die dit zelf ook wel eens gedaan hebben/en is het zelf te doen?

Ik hoor het graag

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 mar 2016 10:56

In principe alleen en ander crankstel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 29 mar 2016 11:14

Kan handig zijn om ook een derailleur voor dubbel/compact te monteren (5700/6700) omdat het verschil tussen de bladen groter is dan een triple derailleur goed kan schakelen. Laat even weten hoe het gaat want wil dito er twee weken ook doen.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 29 mar 2016 12:19

Kan je shifter ook 2x schakelen ipv 3x? Of ga je dan je bereik dusdanig instellen dat je een loos klikje (=hobbybob-oplossing) hebt?

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 29 mar 2016 12:43

Je kan de min- en max-stand van de voordeurailleur hardware-matig beperken tot een 2blads bereik, vervolgens de kabelafstelling finetunen dat kleinste versnelling het kleinste blad is, en middelste versnelling het grote blad
( of middelste versnelling het kleinste blad is, en grootste versnelling het grote blad , weet niet wat betere keuze is, denk echter deze niet, onmdat je nog steeds kan "afschakelen" naar kleinste blad, met dan heel losr schakelkabel als gevolg, dus dit niet doen)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 mar 2016 13:01

DvanW schreef:Kan handig zijn om ook een derailleur voor dubbel/compact te monteren (5700/6700) omdat het verschil tussen de bladen groter is dan een triple derailleur goed kan schakelen. Laat even weten hoe het gaat want wil dito er twee weken ook doen.
Een triple derailleur is qua kooivorm juist heel geschikt voor compact bladen..... :(
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16839
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 mar 2016 13:23

ted038 schreef:Je kan de min- en max-stand van de voordeurailleur hardware-matig beperken tot een 2blads bereik, vervolgens de kabelafstelling finetunen dat kleinste versnelling het kleinste blad is, en middelste versnelling het grote blad
( of middelste versnelling het kleinste blad is, en grootste versnelling het grote blad , weet niet wat betere keuze is, denk echter deze niet, onmdat je nog steeds kan "afschakelen" naar kleinste blad, met dan heel losr schakelkabel als gevolg, dus dit niet doen)
Op zich gaat dat wel maar je mist wel de mogelijkheid om te trimmen en de kans op aanlopen wordt dus groter. Zeker met een compact is dat niet ideaal. Als je geen 105 5800 groep kunt of wilt betalen zou ik gewoon de triple het normale onderhoud geven.

Met 5800 zal het gewicht ongeveer hetzelfde zijn en heb je de voordelen van het betere remmen en in beperkte mate van het soepelere schakelen. Beperkt omdat je vaker moet schakelen met je voorderailleur met een compact. De winst die je boekt is dus niet heel groot en voor een groep met versleten tandwielen kun je ook niet de hoofdprijs vragen.Het gaat dus redelijk war geld kosten.

Het grootste voordeel is dat je niet meer zo'n mietje met een triple bent maar aan de andere kant geef je dan wel toe dat je dat al die jaren daarvoor wel bent geweest...
Campagnolo Ultra Dork

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 29 mar 2016 13:29

Even terug naar het waarom van de vraag van de TS: wat heeft de gedachte opgewekt dat je van triple naar compact wilt?
Als alleen de geconstateerde slijtage van de kettingbladen en ketting hiertoe de aanleiding voor geven: er zijn nu nog genoeg mogelijkheden om Shimano 6703 kettingbladen en 10-sp kettingen te kopen. En als je bedenkt dat je nu al jaren met je huidige groep fietst, zou een grote onderhoudsbeurt met relatief lage kosten je wederom jaren verder helpen.

Kortom: wat is de vraag achter de vraag?
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 29 mar 2016 14:26

Keezx schreef:
DvanW schreef:Kan handig zijn om ook een derailleur voor dubbel/compact te monteren (5700/6700) omdat het verschil tussen de bladen groter is dan een triple derailleur goed kan schakelen. Laat even weten hoe het gaat want wil dito er twee weken ook doen.
Een triple derailleur is qua kooivorm juist heel geschikt voor compact bladen..... :(
Een triple derailleur is gemaakt voor een max verschil van 13 tanden een dubbel/compact derailleur voor een verschil van 16 tanden.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 mar 2016 14:31

Stel de voorderailleur af op de twee binnenste standen van de linkershifter, zoals Ted hierboven ook al adviseerde, wellicht wat minder stellig. :)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 mar 2016 16:22

DvanW schreef:
Keezx schreef:
DvanW schreef:Kan handig zijn om ook een derailleur voor dubbel/compact te monteren (5700/6700) omdat het verschil tussen de bladen groter is dan een triple derailleur goed kan schakelen. Laat even weten hoe het gaat want wil dito er twee weken ook doen.
Een triple derailleur is qua kooivorm juist heel geschikt voor compact bladen..... :(
Een triple derailleur is gemaakt voor een max verschil van 13 tanden een dubbel/compact derailleur voor een verschil van 16 tanden.
Een triple derailleur kan minimaal 24 tanden verschil aan 52/28, dat daar nog een middenblad tussen zit maakt niet uit.
Laatst gewijzigd door Keezx op 29 mar 2016 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 mar 2016 17:20

Is natuurlijk juist, maar de "kromme" die een triple derailleur aflegt is minder steil ten opzichte van het vertikale vlak door het fietsmidden, dan die van een dubbele derailleur, waardoor het soms mis kan gaan. Met nauwkeurig afstellen is dit te voorkomen. Als je het voorgeschreven materiaal gebruikt kun je ook bij wat slordig afstellen rekenen op feilloos schakelen. Die ingebouwde marge is er niet meer bij minder passend materiaal.

Plaats reactie