Van Triple naar compact
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 29 mar 2016 10:35
Goedemorgen,
Ik rijd zelf op een ridley orion Shimano 6700 afmontage.
Nu rijd ik al enkele jaren met een triple maar nu zijn mij ketting en tandwielen aan vervanging toe!
En nu denk ik eraan om mijn fiets om te bouwen naar compact!
Mijn vraag is:
-wat kan ik allemaal blijven gebruiken? (shifters/voorderailleur/achterderailleur/cassette enz)
-en wat dient te vervangen worden?
-en zijn er mensen die dit zelf ook wel eens gedaan hebben/en is het zelf te doen?
Ik hoor het graag
Ik rijd zelf op een ridley orion Shimano 6700 afmontage.
Nu rijd ik al enkele jaren met een triple maar nu zijn mij ketting en tandwielen aan vervanging toe!
En nu denk ik eraan om mijn fiets om te bouwen naar compact!
Mijn vraag is:
-wat kan ik allemaal blijven gebruiken? (shifters/voorderailleur/achterderailleur/cassette enz)
-en wat dient te vervangen worden?
-en zijn er mensen die dit zelf ook wel eens gedaan hebben/en is het zelf te doen?
Ik hoor het graag
Kan handig zijn om ook een derailleur voor dubbel/compact te monteren (5700/6700) omdat het verschil tussen de bladen groter is dan een triple derailleur goed kan schakelen. Laat even weten hoe het gaat want wil dito er twee weken ook doen.
Je kan de min- en max-stand van de voordeurailleur hardware-matig beperken tot een 2blads bereik, vervolgens de kabelafstelling finetunen dat kleinste versnelling het kleinste blad is, en middelste versnelling het grote blad
( of middelste versnelling het kleinste blad is, en grootste versnelling het grote blad , weet niet wat betere keuze is, denk echter deze niet, onmdat je nog steeds kan "afschakelen" naar kleinste blad, met dan heel losr schakelkabel als gevolg, dus dit niet doen)
( of middelste versnelling het kleinste blad is, en grootste versnelling het grote blad , weet niet wat betere keuze is, denk echter deze niet, onmdat je nog steeds kan "afschakelen" naar kleinste blad, met dan heel losr schakelkabel als gevolg, dus dit niet doen)
Een triple derailleur is qua kooivorm juist heel geschikt voor compact bladen.....DvanW schreef:Kan handig zijn om ook een derailleur voor dubbel/compact te monteren (5700/6700) omdat het verschil tussen de bladen groter is dan een triple derailleur goed kan schakelen. Laat even weten hoe het gaat want wil dito er twee weken ook doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Op zich gaat dat wel maar je mist wel de mogelijkheid om te trimmen en de kans op aanlopen wordt dus groter. Zeker met een compact is dat niet ideaal. Als je geen 105 5800 groep kunt of wilt betalen zou ik gewoon de triple het normale onderhoud geven.ted038 schreef:Je kan de min- en max-stand van de voordeurailleur hardware-matig beperken tot een 2blads bereik, vervolgens de kabelafstelling finetunen dat kleinste versnelling het kleinste blad is, en middelste versnelling het grote blad
( of middelste versnelling het kleinste blad is, en grootste versnelling het grote blad , weet niet wat betere keuze is, denk echter deze niet, onmdat je nog steeds kan "afschakelen" naar kleinste blad, met dan heel losr schakelkabel als gevolg, dus dit niet doen)
Met 5800 zal het gewicht ongeveer hetzelfde zijn en heb je de voordelen van het betere remmen en in beperkte mate van het soepelere schakelen. Beperkt omdat je vaker moet schakelen met je voorderailleur met een compact. De winst die je boekt is dus niet heel groot en voor een groep met versleten tandwielen kun je ook niet de hoofdprijs vragen.Het gaat dus redelijk war geld kosten.
Het grootste voordeel is dat je niet meer zo'n mietje met een triple bent maar aan de andere kant geef je dan wel toe dat je dat al die jaren daarvoor wel bent geweest...
Campagnolo Ultra Dork
Even terug naar het waarom van de vraag van de TS: wat heeft de gedachte opgewekt dat je van triple naar compact wilt?
Als alleen de geconstateerde slijtage van de kettingbladen en ketting hiertoe de aanleiding voor geven: er zijn nu nog genoeg mogelijkheden om Shimano 6703 kettingbladen en 10-sp kettingen te kopen. En als je bedenkt dat je nu al jaren met je huidige groep fietst, zou een grote onderhoudsbeurt met relatief lage kosten je wederom jaren verder helpen.
Kortom: wat is de vraag achter de vraag?
Als alleen de geconstateerde slijtage van de kettingbladen en ketting hiertoe de aanleiding voor geven: er zijn nu nog genoeg mogelijkheden om Shimano 6703 kettingbladen en 10-sp kettingen te kopen. En als je bedenkt dat je nu al jaren met je huidige groep fietst, zou een grote onderhoudsbeurt met relatief lage kosten je wederom jaren verder helpen.
Kortom: wat is de vraag achter de vraag?
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Een triple derailleur is gemaakt voor een max verschil van 13 tanden een dubbel/compact derailleur voor een verschil van 16 tanden.Keezx schreef:Een triple derailleur is qua kooivorm juist heel geschikt voor compact bladen.....DvanW schreef:Kan handig zijn om ook een derailleur voor dubbel/compact te monteren (5700/6700) omdat het verschil tussen de bladen groter is dan een triple derailleur goed kan schakelen. Laat even weten hoe het gaat want wil dito er twee weken ook doen.
Stel de voorderailleur af op de twee binnenste standen van de linkershifter, zoals Ted hierboven ook al adviseerde, wellicht wat minder stellig.
Een triple derailleur kan minimaal 24 tanden verschil aan 52/28, dat daar nog een middenblad tussen zit maakt niet uit.DvanW schreef:Een triple derailleur is gemaakt voor een max verschil van 13 tanden een dubbel/compact derailleur voor een verschil van 16 tanden.Keezx schreef:Een triple derailleur is qua kooivorm juist heel geschikt voor compact bladen.....DvanW schreef:Kan handig zijn om ook een derailleur voor dubbel/compact te monteren (5700/6700) omdat het verschil tussen de bladen groter is dan een triple derailleur goed kan schakelen. Laat even weten hoe het gaat want wil dito er twee weken ook doen.
Laatst gewijzigd door Keezx op 29 mar 2016 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Is natuurlijk juist, maar de "kromme" die een triple derailleur aflegt is minder steil ten opzichte van het vertikale vlak door het fietsmidden, dan die van een dubbele derailleur, waardoor het soms mis kan gaan. Met nauwkeurig afstellen is dit te voorkomen. Als je het voorgeschreven materiaal gebruikt kun je ook bij wat slordig afstellen rekenen op feilloos schakelen. Die ingebouwde marge is er niet meer bij minder passend materiaal.