Het heeft even geduurd maar na lang zoeken op dit forum en youtube heb ik de stap genomen om mijn eigen racefiets te bouwen, ik heb redelijk veel ervaring met fiets onderhoud maar ik was benieuwd of ik het kon en evt. wat voor problemen ik tegen zou komen.
Wat budget betreft wilde ik rond de 1000euro uit komen, en dat is gelukt, ruim onder zelfs.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op een frame van Poison, met vork en stuur onderdelen van Deda en 3T.
Via een kennis in Duitsland heb ik zelf een proefrit mogen maken op zijn Poison cyanit, degelijk spul en niet duur, ik moet toegeven dat ik inspiratie heb opgedaan bij forumlid Ace1978 met zijn eigen tweede fiets project, ook een Poison, deze ...
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=36732
Dus frame, vork, stuur, stuurpen, zadel en zadelpen gekocht, dat zag er zo uit ...
[img=http://img413.imageshack.us/img413/1253/img1yq.jpg]
Wat group betreft moest het in ieder geval shimano zijn aangezien ik daar ervaring mee heb (ook met ATB onderhoud), ik heb uiteindelijk voor de nieuwe 5700 group gekozen in zwart uitvoering, geen waslijnen meer en het schakelt meer dan behoorlijk.
Wielen - keuze zat, ik heb overwogen om een setje te laten maken maar uiteindelijk heb ik voor Fulcrum R7 gekozen, staat goed aangeschreven hier op het forum.
Montage is mij eigenlijk meegevallen, alleen het balhoofd vond ik lastig, het plaatsen van de vorkconus en de stermoer is zelfs met de juiste gereedschap niet eenvoudig, dankzij youtube kan je in iedergeval hier een daar wat tips vinden hoe het moet (en soms hoe het niet moet) :rolleye:
Eerste kilometers zit erop en het valt niet tegen :p , de Ergonovo Pro stuur vind ik heel fijn al vermoed ik dat ik spijt ga krijgen van die witte stuurlint.
Hier is het eindresultaat ...
[img=http://img7.imageshack.us/img7/63/img2jb.jpg]
[img=http://img534.imageshack.us/img534/945/img3dy.jpg]
Tweede fiets, zelf bouw projectje
- robbebopper
- Forum-lid HC
Nou Alan, dat heb je knap gedaan. Mooie fiets! Ga je er ook de "gemiddelde tijdrit"van a.s. zondag mee rijden? Ik hoop het wel, want dan kan ik hem "live" aanschouwen.
-
- Forum-lid
Ziet er netjes uit, en zou je eens een lijstje kunnen typen met wat alles koste. Ben erg benieuwd!
Bedankt voor de reacties..
@Robbebopper : Helaas zal ik gewoon met mijn Trek aan de start verschijnen zondag, ik wil die kilo worst wel winnen! misschien de week daarna.
@Niekgeerts: wat de kosten betreft hier is een overzicht.
Frame/Vork/Balhoofd 175
Group 5700 375
Wielen 120
Banden 47
Stuur & Pen 75
Zadel & Pen 75
Pedalen 36
Totaal +/- 900
In totaal met wat extras zoals stuurlint en binnenbanden was ik rond de 930euro kwijt. Eigenlijk gaat het niet om het geld, je kan bij verschillende winkels voor rond de 1000euro een prima fiets kopen, voor ietjes meer zelfs met ultegra.
@Robbebopper : Helaas zal ik gewoon met mijn Trek aan de start verschijnen zondag, ik wil die kilo worst wel winnen! misschien de week daarna.
@Niekgeerts: wat de kosten betreft hier is een overzicht.
Frame/Vork/Balhoofd 175
Group 5700 375
Wielen 120
Banden 47
Stuur & Pen 75
Zadel & Pen 75
Pedalen 36
Totaal +/- 900
In totaal met wat extras zoals stuurlint en binnenbanden was ik rond de 930euro kwijt. Eigenlijk gaat het niet om het geld, je kan bij verschillende winkels voor rond de 1000euro een prima fiets kopen, voor ietjes meer zelfs met ultegra.
Dit voorjaar heb ik ook een Poison Cyanit aangeschaft, af fabriek afgemonteerd met de Shimano 6700 groep. De fiets wordt m.n. gebruikt in het woonwerkverkeer op droge dagen in het warmere seizoen.
Begin vorige week is de Ventoux ermee beklommen (zie elders op het forum). Ik kan je zeggen dat de fiets uitstekend bevalt. Ook in de afdalingen voelt de fiets stijf en degelijk aan. Onder de mijne zitten Aksium wielen. De prijs is bescheiden.
Begin vorige week is de Ventoux ermee beklommen (zie elders op het forum). Ik kan je zeggen dat de fiets uitstekend bevalt. Ook in de afdalingen voelt de fiets stijf en degelijk aan. Onder de mijne zitten Aksium wielen. De prijs is bescheiden.
Mooie fiets!
Een vraag slechts:
je hebt het frame om een bepaalde reden uitgezocht. Toch zit er 4 cm spacers onder het stuur. Bewust of moet het stuur nog zakken?

Het kan natuurlijk dat je er niets om geeft. Ik wil ook nog eens een fiets opbouwen (weet nog niet of het een tijdrit om een kasseienfiets wordt) en het (zelf) opbouwen zou ik vooral om de perfecte maat doen.
Een vraag slechts:
je hebt het frame om een bepaalde reden uitgezocht. Toch zit er 4 cm spacers onder het stuur. Bewust of moet het stuur nog zakken?

Het kan natuurlijk dat je er niets om geeft. Ik wil ook nog eens een fiets opbouwen (weet nog niet of het een tijdrit om een kasseienfiets wordt) en het (zelf) opbouwen zou ik vooral om de perfecte maat doen.
@Ramon100 : goed om te horen dat de cyanit ook in de afdaling goed bevalt, ik had mijn twijfels gezien de prijs van de frame maar ik kan er tot nu toe niets verkeerds aan vinden.
@fructus: er zit 35mm aan spacers onder het stuur, daar mag 1cm ervan af maar uiteindelijk
komt dit goed overeen met mijn andere fiets wat geometrie betreft, ook daar heb ik 3cm aan spacers, het bevalt mij heel goed al vinden sommige mensen spacers geen gezicht.
@fructus: er zit 35mm aan spacers onder het stuur, daar mag 1cm ervan af maar uiteindelijk
komt dit goed overeen met mijn andere fiets wat geometrie betreft, ook daar heb ik 3cm aan spacers, het bevalt mij heel goed al vinden sommige mensen spacers geen gezicht.