fietsen in Oostenrijk
hallo,
Komende zomervakantie gaan we op vakantie in het ötztal. Ik ben van plan om mijn racefiets mee te nemen en een aantal leuke bergen te gaan beklimmen. Op de planning staan o.a. de Timmelsjoch van beide kanten, de Kühtai Sattel en eventueel de öztaler gletscherstrasse (rettenbachferner). Mijn ouders twijfelen of dit niet te zwaar voor mij gaat worden en of dit wel verstandig is, aangezien ik pas 17 jaar ben. Ze zijn bang dat het fietsen te extreem en te zwaar gaat worden.
Ik fiets gemiddeld zo'n 150 km per week door het Limburgse heuvelland. Ook maak ik zo nu en dan tochten richting de voerstreek. Deze tochten zijn dan meestal rond de 140, 150 km lang met de nodige hoogtemeters. Ik hoop voor de vakantie een goede 3000 kilometer in de benen te hebben.
Vinden jullie het wel verstandig om in de bergen te gaan fietsen en hebben jullie eventueel nog wat tips.
Komende zomervakantie gaan we op vakantie in het ötztal. Ik ben van plan om mijn racefiets mee te nemen en een aantal leuke bergen te gaan beklimmen. Op de planning staan o.a. de Timmelsjoch van beide kanten, de Kühtai Sattel en eventueel de öztaler gletscherstrasse (rettenbachferner). Mijn ouders twijfelen of dit niet te zwaar voor mij gaat worden en of dit wel verstandig is, aangezien ik pas 17 jaar ben. Ze zijn bang dat het fietsen te extreem en te zwaar gaat worden.
Ik fiets gemiddeld zo'n 150 km per week door het Limburgse heuvelland. Ook maak ik zo nu en dan tochten richting de voerstreek. Deze tochten zijn dan meestal rond de 140, 150 km lang met de nodige hoogtemeters. Ik hoop voor de vakantie een goede 3000 kilometer in de benen te hebben.
Vinden jullie het wel verstandig om in de bergen te gaan fietsen en hebben jullie eventueel nog wat tips.
-
- Forum-lid
Doen maar doe een sticker in de helm met een nummer van je ouders voor noodgevallen aangezien je in je eentje bent. En doe er wel een paar dagen tussen elke, dan word je niet te moe.
Maak joe woar
Ik ga ook na otztal toe. En heb toevallig precies de zelfde plannen als jou. Ook wil ik nog de kaunertaler gletscherstraße beklimmen. Ik zou gewoon rustig aan doen, denk dat je met 3000km in de benen wel goed zit. Kies wel een goed verzet op je fiets zodat je niet te kort komt.
Wanneer zit je daar?
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Wanneer zit je daar?
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
-
- Forum-lid
Ik weet niet als je al eerder in de bergen hebt gefietst maar je eerste keer naar beneden word heel wat nieuws dus doe idd voorzichtig.
Maak joe woar
Dankjewel voor jullie reacties. Ik zal zeker op mijn eigen tempo gaan fietsen, zowel bergop als bergaf. Het is de eerste keer dat ik in de bergen gaan fietsen dus ik zal rustig afdalen.
Ik ben trouwens van 13 tm 20 augustus in het ötztal
Ik ben trouwens van 13 tm 20 augustus in het ötztal
Je moet het zelf allemaal ondervinden, zo is iedereen begonnen. Nog wel een paar tips:
- zorg dat je fiets in orde is, vooral blokjes en kabels maar ook banden en biba's zonder plakkers
- kleding idd incl helm, bril
- eten voor onderweg en bovenop
Mijn dochter roept hier ook nog: niet op het kantje gaan rijden in afdalingen, verwacht koeien, inhalende tegenliggers en onverlichte tunnels. Oh ja, jij daalt al gauw sneller dan auto's maar zij remmen beter, veel beter....
- zorg dat je fiets in orde is, vooral blokjes en kabels maar ook banden en biba's zonder plakkers
- kleding idd incl helm, bril
- eten voor onderweg en bovenop
Mijn dochter roept hier ook nog: niet op het kantje gaan rijden in afdalingen, verwacht koeien, inhalende tegenliggers en onverlichte tunnels. Oh ja, jij daalt al gauw sneller dan auto's maar zij remmen beter, veel beter....
Let bij het afdalen op de Timmelsjoch en de Kühtai. Dit zijn 2 van de allersnelste afdalingen die er zijn. Hier kun je gemakkelijk over de 100 km/u halen. Maar dat raad ik alleen aan voor ervaren afdalers. Als je afdalen niet gewend bent goed en gedoseerd remmen. Overigens is ook de agdaling van de Ötztaler Gletscherstrasse erg snel.
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]
Om even terug te komen op het topic. Ik ga inderdaad fietsen in Oostenrijk, maar dit gaat wel gebeuren op een gehuurde fiets ipv op mijn eigen fiets. Ik heb tot nu 3400 km gefietst met ongeveer 27000 hm, dus qua voorbereiding zit het denk ik wel goed