Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is 17 te laat om te beginnen met wielrennen?

Maurits B
Forum-lid

Maurits B 12 jul 2016 22:19

Goedenavond wielerfanaten!

Ik ben Maurits en ik ben 17 jaar oud(jong).
Nu het zomervakantie is en mijn voetbalseizoen een "pauze" heeft, wil ik mezelf op een andere manier in beweging houden en al 5 jaar kijk ik naar verschillende wielerrondes en kriebelt het om zelf te gaan fietsen.
Daarom heb ik de knoop doorgehakt en een mooie tweede hands racefiets (gazelle olympia) gekocht inclusief een heel tenue.
Ik heb eergisteren en vandaag 25km gedaan met een gemiddelde van 30km/h. Nu vind ik het heel erg leuk en heb veel motivatie om veel te trainen. Mijn vraag is; hoe kan ik dit het beste doen, kan ik nog op hoog niveau komen en zou ik ook nog op professioneel (Tour/Vuelta/Giro/Dauphine) niveau kunnen komen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten van een erg gemotiveerde begindwielrenner ;)

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 12 jul 2016 22:29

Niet te laat , het is zelfs de ideale leeftijd om te beginnen.

ted038
Forum-lid

ted038 12 jul 2016 22:49

Vooropgesteld dat als je zelfs op je eerste begint nog geen garantie is dat je in de buurt komt van een profwielrenner-niveau. MAAR het is wel mogelijk, zie bijv. Bauke Mollema of Lieuwe Westra, beiden laatstarters.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 12 jul 2016 22:53

Was Rooks niet nog een jaartje ouder toen hij begon? Je sowieso aanmelden bij een wielerclub in de buurt en de avondwedstrijdjes gaan rijden dan ontdek je snel genoeg of je progressie maakt
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Maurits B
Forum-lid

Maurits B 12 jul 2016 23:37

Bedankt allemaal al voor de snelle reacties! Ik ga me inschrijven bij een wielerclub, maar ga eerst nog een maandje zelf trainen denk ik. Vaak trainen in de week en langere afstanden fietsen. Ik ga in ieder geval hard trainen en mezelf inschrijven bij een club. We kijken waar 't schip strand.

bve
Forum-lid

bve 13 jul 2016 00:00

17 jaar is laat om te beginnen, maar talent voor duursport verdwijnt niet daarom kan je nog 'makkelijk' de top bereiken. Dan moet je wel het talent hebben natuurlijk en dat is redelijk zeldzaam. Fiets eens een maand zo veel mogelijk en rij dan één uur volle bak. Gemiddelde van 36+ ben je goed, 38+ getalenteerd en met 40+ bij de toppers van de sport.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 13 jul 2016 01:12

Maurits B schreef:hoe kan ik dit het beste doen,

Goed trainen, goed herstellen, gevarieerd trainen, hard trainen, vaardig worden op de fiets, vaardig worden in peloton, vaardig worden in de koers. :winkthumb:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 13 jul 2016 09:33

bve schreef:17 jaar is laat om te beginnen, maar talent voor duursport verdwijnt niet daarom kan je nog 'makkelijk' de top bereiken. Dan moet je wel het talent hebben natuurlijk en dat is redelijk zeldzaam. Fiets eens een maand zo veel mogelijk en rij dan één uur volle bak. Gemiddelde van 36+ ben je goed, 38+ getalenteerd en met 40+ bij de toppers van de sport.
Met 1 maand bouw je niet een optimale fietsconditie op natuurlijk. En die km/u waarden zeggen natuurlijk ook niet zoveel (wind, etc etc). Daarnaast moet je ook leren fietsen (cadans etc). En een maand uit je dak gaan met een verkeerd afgestelde fiets is ook niet optimaal (dus TS: zorg ervoor dat je een beetje goed zit op je fiets ;-))
En zoals gezegd een aantal profrenners begonnen nog later.
Ik zou toch m'n (jeugdige) optimisme om profrenner te willen worden even laten varen en gewoon lekker gaan fietsen, je aansluiten bij een club en maar zien waar het schip strandt..

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 13 jul 2016 10:32

Quarantanove schreef:Niet te laat , het is zelfs de ideale leeftijd om te beginnen.
+1. Je bent nooit te oud en met 17 jaar heb je juist de ideale leeftijd!! Veel succes en veel plezier.

Maurits B
Forum-lid

Maurits B 13 jul 2016 10:43

Opnieuw bedankt! Ik ga vandaag of morgen denk ik een 'rustige' 50km fietsen en even zien hoe dat gaat. Ik ben naar een wielercentrum gegaan en ze hebben daar de fiets op mijn maat afgesteld.
Nu heb ik nog wel een probleempje: het schakelen. Het schakelen van binnen naar buitenblad en vice versa gaat zonder problemen. Alleen binnen deze bladen schakelen naar hoger of lager gaat niet, want als ik naar een hogere versnelling schakel trapt m'n fiets door en valt die automatisch terug naar de zwaarste versnelling. Doe ik iets fout of moet ik terug naar de fietsenmaker? Verder is het nog geen probleem voor mij om nu nog niet veel te schakelen, maar later zou dit wel lekker zijn als ik een viaduct op moet etc.
Laatst gewijzigd door Maurits B op 13 jul 2016 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

gede
Forum-lid

gede 13 jul 2016 11:24

Dat laatste is toch wel bizarm ineens terugvallen naar de zwaarste versnelling. Met welk merk versnelling rijd je? Als het Campagnolo is, zou mijn eerste vermoeden zijn dat je verschillende tandjes in 1 keer hebt geschakeld.

J.Edge87
Forum-lid

Gebruikersavatar J.Edge87 13 jul 2016 11:41

Derailleur goed (laten) afstellen?
is het fietsen aan het her-ontdekken

Plaats reactie