Is 17 te laat om te beginnen met wielrennen?
Goedenavond wielerfanaten!
Ik ben Maurits en ik ben 17 jaar oud(jong).
Nu het zomervakantie is en mijn voetbalseizoen een "pauze" heeft, wil ik mezelf op een andere manier in beweging houden en al 5 jaar kijk ik naar verschillende wielerrondes en kriebelt het om zelf te gaan fietsen.
Daarom heb ik de knoop doorgehakt en een mooie tweede hands racefiets (gazelle olympia) gekocht inclusief een heel tenue.
Ik heb eergisteren en vandaag 25km gedaan met een gemiddelde van 30km/h. Nu vind ik het heel erg leuk en heb veel motivatie om veel te trainen. Mijn vraag is; hoe kan ik dit het beste doen, kan ik nog op hoog niveau komen en zou ik ook nog op professioneel (Tour/Vuelta/Giro/Dauphine) niveau kunnen komen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten van een erg gemotiveerde begindwielrenner
Ik ben Maurits en ik ben 17 jaar oud(jong).
Nu het zomervakantie is en mijn voetbalseizoen een "pauze" heeft, wil ik mezelf op een andere manier in beweging houden en al 5 jaar kijk ik naar verschillende wielerrondes en kriebelt het om zelf te gaan fietsen.
Daarom heb ik de knoop doorgehakt en een mooie tweede hands racefiets (gazelle olympia) gekocht inclusief een heel tenue.
Ik heb eergisteren en vandaag 25km gedaan met een gemiddelde van 30km/h. Nu vind ik het heel erg leuk en heb veel motivatie om veel te trainen. Mijn vraag is; hoe kan ik dit het beste doen, kan ik nog op hoog niveau komen en zou ik ook nog op professioneel (Tour/Vuelta/Giro/Dauphine) niveau kunnen komen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten van een erg gemotiveerde begindwielrenner
-
- Forum-lid
Niet te laat , het is zelfs de ideale leeftijd om te beginnen.
Was Rooks niet nog een jaartje ouder toen hij begon? Je sowieso aanmelden bij een wielerclub in de buurt en de avondwedstrijdjes gaan rijden dan ontdek je snel genoeg of je progressie maakt
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Bedankt allemaal al voor de snelle reacties! Ik ga me inschrijven bij een wielerclub, maar ga eerst nog een maandje zelf trainen denk ik. Vaak trainen in de week en langere afstanden fietsen. Ik ga in ieder geval hard trainen en mezelf inschrijven bij een club. We kijken waar 't schip strand.
17 jaar is laat om te beginnen, maar talent voor duursport verdwijnt niet daarom kan je nog 'makkelijk' de top bereiken. Dan moet je wel het talent hebben natuurlijk en dat is redelijk zeldzaam. Fiets eens een maand zo veel mogelijk en rij dan één uur volle bak. Gemiddelde van 36+ ben je goed, 38+ getalenteerd en met 40+ bij de toppers van de sport.
Maurits B schreef:hoe kan ik dit het beste doen,
Goed trainen, goed herstellen, gevarieerd trainen, hard trainen, vaardig worden op de fiets, vaardig worden in peloton, vaardig worden in de koers.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
Met 1 maand bouw je niet een optimale fietsconditie op natuurlijk. En die km/u waarden zeggen natuurlijk ook niet zoveel (wind, etc etc). Daarnaast moet je ook leren fietsen (cadans etc). En een maand uit je dak gaan met een verkeerd afgestelde fiets is ook niet optimaal (dus TS: zorg ervoor dat je een beetje goed zit op je fiets )bve schreef:17 jaar is laat om te beginnen, maar talent voor duursport verdwijnt niet daarom kan je nog 'makkelijk' de top bereiken. Dan moet je wel het talent hebben natuurlijk en dat is redelijk zeldzaam. Fiets eens een maand zo veel mogelijk en rij dan één uur volle bak. Gemiddelde van 36+ ben je goed, 38+ getalenteerd en met 40+ bij de toppers van de sport.
En zoals gezegd een aantal profrenners begonnen nog later.
Ik zou toch m'n (jeugdige) optimisme om profrenner te willen worden even laten varen en gewoon lekker gaan fietsen, je aansluiten bij een club en maar zien waar het schip strandt..
Opnieuw bedankt! Ik ga vandaag of morgen denk ik een 'rustige' 50km fietsen en even zien hoe dat gaat. Ik ben naar een wielercentrum gegaan en ze hebben daar de fiets op mijn maat afgesteld.
Nu heb ik nog wel een probleempje: het schakelen. Het schakelen van binnen naar buitenblad en vice versa gaat zonder problemen. Alleen binnen deze bladen schakelen naar hoger of lager gaat niet, want als ik naar een hogere versnelling schakel trapt m'n fiets door en valt die automatisch terug naar de zwaarste versnelling. Doe ik iets fout of moet ik terug naar de fietsenmaker? Verder is het nog geen probleem voor mij om nu nog niet veel te schakelen, maar later zou dit wel lekker zijn als ik een viaduct op moet etc.
Nu heb ik nog wel een probleempje: het schakelen. Het schakelen van binnen naar buitenblad en vice versa gaat zonder problemen. Alleen binnen deze bladen schakelen naar hoger of lager gaat niet, want als ik naar een hogere versnelling schakel trapt m'n fiets door en valt die automatisch terug naar de zwaarste versnelling. Doe ik iets fout of moet ik terug naar de fietsenmaker? Verder is het nog geen probleem voor mij om nu nog niet veel te schakelen, maar later zou dit wel lekker zijn als ik een viaduct op moet etc.
Laatst gewijzigd door Maurits B op 13 jul 2016 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.