Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en krachttraining

Bartholomaus
Forum-lid

Gebruikersavatar Bartholomaus 27 jul 2016 15:05

Beste dames en heren, fietsers en fitnessers:

Ik fiets gemiddeld 130km per week en ik doe wekelijks twee groepslessen Bodypump:

Afbeelding

In vergelijking tot de andere deelnemers (grotendeels vrouwelijk en een decennium ouder als ik, no offense ;)) presteer ik erg slecht bij de lunges en squats (been- en bilspieren) terwijl ik over het algemeen meer gewicht weet te liften bij oefeningen voor het bovenlichaam. Ondanks het lage gewicht op de barbell heb ik vrijwel altijd spierpijn in de benen een dag later terwijl ik dat met fietsen nog nooit heb gehad.

Nu was mijn hypothese dat fietsen niet te vergelijken is met lunges/squats en dat het elkaar misschien zelfs tegenwerkt, maar in principe zijn het dezelfde spieren en nu zie ik op trainingpeaks.com http://home.trainingpeaks.com/blog/arti ... r-cyclists dat lunges ook het fietsen ten goede zou moeten komen. Dat zou andersom dus ook moeten gelden :|

Zijn er hier mensen die ook krachttraining combineren met fietsen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

bve
Forum-lid

bve 27 jul 2016 15:58

Bartholomaus schreef: ...

Nu was mijn hypothese dat fietsen niet te vergelijken is met lunges/squats en dat het elkaar misschien zelfs tegenwerkt, maar in principe zijn het dezelfde spieren en nu zie ik op trainingpeaks.com http://home.trainingpeaks.com/blog/arti ... r-cyclists dat lunges ook het fietsen ten goede zou moeten komen. Dat zou andersom dus ook moeten gelden :|

Zijn er hier mensen die ook krachttraining combineren met fietsen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

De krachttraining komt het fietsen misschien ten goede, andersom hoeft zeker niet zo te zijn. Zelf verder geen ervaring mee, op wat core oefeningen na doe ik niks aan kracht.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 jul 2016 16:20

Dat je spierpijn krijgt lijkt me niet zo gek... je belast je spieren en (naar ik vermoed) over het algemeen nog vrij explosief ook. In mijn ogen zou je voor goede krachttraining juist een rustige, supergecontroleerde, beweging willen uitvoeren. Afhankelijk van het doel of periodisering is dat met relatief weinig gewicht en veel herhalingen. Of juist richting max kracht met weinig herhalingen.

Fietsen op zichzelf zorgt voor goede conditie. Daar zou je baad bij moeten/kunnen hebben tijdens je indoor training in de zin dat je tot het einde van het uur goed gefocused, gecoordineerd, door kunt blijven gaan. Over het algemeen zal je max kracht niet echt omhoog gaan van fietsen. En korte intervallen (minuutje up tempo knallen), alleen als je ook op de fiets korte intervallen traint. Maar nogmaals, een minuutje volle patat lunges/squats op hoog tempo heeft in mijn ogen niks met krachttrainen te maken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 27 jul 2016 16:38

Beste recente overzicht dat ik ken is het volgende artikel, let op wel pittige stof, en ze adviseren meer echt zware krachttraining dan bodypump:
https://www.researchgate.net/publicatio ... e_A_review

geertjeb
Forum-lid

geertjeb 27 jul 2016 17:25

Er is onlangs ook al eens een topic geweest hierover waarin een aantal wijze mensen wat gezegd hebben:

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 2#p1055652

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 27 jul 2016 17:51

Bartholomaus schreef:
Nee, nog nimmer gedaan , heeft ook geen enkel nut tenzij voor een tenger typetje dat aan topsport wil gaan doen.
Maximale spierkracht is geen beperkende factor bij fietsen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Bartholomaus
Forum-lid

Gebruikersavatar Bartholomaus 27 jul 2016 17:54

geertjeb schreef:Er is onlangs ook al eens een topic geweest hierover waarin een aantal wijze mensen wat gezegd hebben:

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 2#p1055652
Whoops :oops:

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 27 jul 2016 19:43

Keezx schreef:
Bartholomaus schreef:
Nee, nog nimmer gedaan , heeft ook geen enkel nut tenzij voor een tenger typetje dat aan topsport wil gaan doen.
Maximale spierkracht is geen beperkende factor bij fietsen.
Toch zijn er sterke aanwijzingen dat krachttraining juist wel werkt. Stuk hierboven gelezen?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 27 jul 2016 21:07

Nee, wat die Smeets allemaal oplepelt lees ik niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ThijsvdnBerg
Forum-lid

ThijsvdnBerg 28 jul 2016 07:51

Ik heb zelf een periode krachtsport gecombineerd met fietsen.

Dat je spierpijn krijgt na het specifiek trainen van benen (onderlichaam) op kracht is niet vreemd. Dit zijn de grootste spieren in je lichaam en heb je deze goed kapot gemaakt dan ga je dat voelen. Leg Day is niet voor niks de meest gevreesde dag in het fitnessprogramma. Tevens ook de belangrijkste.

Wat betreft de combinatie met fietsen. Mijn ervaring (slechts gevoelsmatig) is dat het krachtsport het fietsen wel kan versterken. Ik heb (nogmaals gevoelsmatig) meer kracht op het vlakke bij tegenwind en ben wat explosiever.
Dit voor mij wel alleen op als je beide sporten tegelijk blijft beoefenen. Doe je eerst een periode kracht en dan een periode fietsen, verzwakt het elkaar in mijn ogen.

Ik ben dan wel meer voor specifieke krachttraining en geen bodypump lessen (squatten, deadliften, leg extensions leg curls etc. met behoorlijk gewicht)

Lupstra
Forum-lid

Lupstra 28 jul 2016 11:05

Ik zelf doe zware KT en fietsen, het kan wel. Maar ik denk dat je juist niet te veel moet focussen op krachtraining als je aan fiets wedstijden wil gaan doen, je zal namelijk ook zwaarder worden door meer spiermassa en dat kost denk ik snelheid, met name als je bovenlijf ook groter word vang je ook nog meer wind.

Ik doe zelf aan Upperbody en Lowerbody krachttraining, tussen de 12-4 herhalingen 8 oefeningen per training binnen een uurtje met hoofdzakelijk basis oefeningen zoals deadlift, frontsquat, bandrukken cable rows en dergelijke.

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 28 jul 2016 19:20

Ik combineer krachttraining en fietsen, gaat prima samen en werkt blessure preventief. Zolang je de oefeningen maar gericht houdt en de oefeningen gecontroleerd uitvoert. Overigens denk ik dat bodypump een prima aanvulling is op je fietstraining gezien bodypump op kracht/uithoudingsvermogen is gericht.

De tijd van renners met spillebeentjes en -armpjes zijn helaas over hoor. Alle profrenners hangen gewoon in de ijzers wat dat betreft.

Lunges, squats en deadlifts kan je gerust doen. Zeker aanvullen met core oefeningen en ook je bovenlichaam trainen.

Plaats reactie