Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tik in fiets, niet eruit te krijgen

jeroen888
Forum-lid

jeroen888 09 aug 2016 08:57

Beste allemaal,

Ik heb al diverse forums langs zien komen met mijn probleem, maar helaas kwam ik hier niet uit. Vandaar een eigen topic gestart.

Sinds een tijdje heb ik een vrij irritante tik in mn wielrenfiets zitten. Namelijk bij het aanzetten met het linker pedaal.

Ik heb diverse dingen gedaan om oorzaken uit te sluiten:

- Lagers trapas (laten) vervangen
- Trappers vervangen
- Schroefdraad trappers schoongemaakt en ingevet
- Trapper verwijderd en op de crank? krachtgezet (en tik nog steeds)
- Zadel verwijderd en stukje gefietst
- Wielen gewisseld
- Alles aangedraaid
- Beetje olie in de zadelpen laten lopen

Helaas zit de tik er nog steeds. Iemand een idee wat het nog zou kunnen zijn?

Hieronder een video van de tik, mogelijk dat iemand het wat zegt.
Afbeelding

dicksol
Forum-lid

dicksol 09 aug 2016 09:11

Treedt het op bij binnen- en buitenblad? Kan misschien ook nog bladboutje zijn..

jeroen888
Forum-lid

jeroen888 09 aug 2016 19:01

dicksol schreef:Treedt het op bij binnen- en buitenblad? Kan misschien ook nog bladboutje zijn..
Het treedt op zowel het binnen als het buitenblad op helaas.

De bouten heb ik allemaal aangedraaid (zaten ook nog strak) en voel er geen speling op zitten..

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 09 aug 2016 20:42

Balhoofd?

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 09 aug 2016 22:18

Bij aanzetten linker crank dus ?

Wat voor lagers zitten erin ?

Andere linker crank heb je nog niet geprobeerd lees ik, mss een idee ?

En wat zegt degene die de lagers vervangen heeft ?
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 10 aug 2016 07:42

Snelspanner achterwiel, te vast of te los.
Beetje invetten doet wonderen. Vaak is dat de boosdoener bij een kraakje of tikje welke je niet exact kan lokaliseren.
Ik had laatst ook een tikje en dacht dat het de snelspanner van het achterwiel was. Deze ingevet en iets vaster gezet, maar de tik bleef.
Toen maar de spaakkoppen aan de flens ingespoten met siliconenspray, dat waren de boosdoeners bleek later.
Tik weg.

jeroen888
Forum-lid

jeroen888 10 aug 2016 09:36

beezer schreef:Bij aanzetten linker crank dus ?

Wat voor lagers zitten erin ?

Andere linker crank heb je nog niet geprobeerd lees ik, mss een idee ?

En wat zegt degene die de lagers vervangen heeft ?
Klopt wat je zegt. Alleen links met aanzetten. Soort lagers zou ik echt niet weten. Zou ik moeten opzoeken/navragen.

Ik heb afgelopen weekend bij m`n (oude) fietsenmaker geweest (ivm verhuizing) aangezien ik in de buurt was. Zat daar al 10 jaar zonder problemen. Daar ook deze fiets aangeschaft. Ik had hem vooraf het probleem al uitgelegd en hij vermoede, net als mij dat de lagers vervangen moesten worden. Zeker omdat de fiets meer dan een jaar stil heeft gestaan.

Lagers daar vervangen en nog niet verholpen. Hij voelde wel wat speling op mn trapper. Dus die kon ik nog vervangen. Die heb ik thuis op mn andere fiets nog zitten zonder problemen, dus die wisselen en klaar dacht ik. Maar helaas. Nog hetzelfde.

Helaas is hij nu met vakantie, dus krijg hem ook niet te pakken helaas.

Nog vergeten erbij te zeggen: De tik ''voel'' ik ook in mn voet tijdens het fietsen. Dus ik heb het idee dat het toch met iets daar te maken heeft.

scottpch schreef:Snelspanner achterwiel, te vast of te los.
Beetje invetten doet wonderen. Vaak is dat de boosdoener bij een kraakje of tikje welke je niet exact kan lokaliseren.
Ik had laatst ook een tikje en dacht dat het de snelspanner van het achterwiel was. Deze ingevet en iets vaster gezet, maar de tik bleef.
Toen maar de spaakkoppen aan de flens ingespoten met siliconenspray, dat waren de boosdoeners bleek later.
Tik weg.
Ik heb mn wielen uit mn andere fiets erin gezet en andersom en is die tik nog steeds aanwezig en beide setjes wielen zijn ''goed'' in mn andere fiets. Dus dat is het niet helaas.

mont aigoual
Forum-lid

mont aigoual 10 aug 2016 11:08

Dit zijn waarschijnlijk de lagerschalen die loszitten in hun pressfit behuizing. Mijn advies is nieuwe trapas lager cups (laten) monteren en met loctite pasta (de juiste) vast laten zetten. 24 uur laten uitharden en het probleem is opgelost, naar mijn idee. Ik zou wel voor de zekerheid nieuwe cups monteren en niet de bestaande om zeker te zijn dat de tik weg is, cups slijten altijd wat uit door de minimale frictie van de trapas lagers, althans dat is mijn ervaring met campa cups.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 10 aug 2016 11:50

Succes met het zoeken Jeroen, niets zo irritant als een kraakje wat niet of moeilijk te traceren is.

kharmanist
Forum-lid

kharmanist 10 aug 2016 20:51

De pedalen al eens gewisseld? Kan daar ook aan liggen en zie niet dat je daar al iets aan gedaan hebt.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 10 aug 2016 21:44

De trappers zijn in ieder geval getest..... ;)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jeroen888
Forum-lid

jeroen888 13 aug 2016 11:00

Ik denk dat ik het heb gevonden, maar zeker weten doe ik het niet.

Volgens de fietsenmaker zat er speling op de trapper, en daarom het advies om de trapper te vervangen / wisselen.

Nu met mn andere trapper zit er nog steeds speling op. Het ringetje wat in de crank zit, is omgeven met een soort rubbertje die iets van vastgeplakt zit/zat op het ringetje.

De trapper heb ik er nog maals afgehaald en nog eens naar dit ringetje gekeken. Deze kan ik in de crank (zie onderstaande foto) bewegen. Hier zit dus ruimte op. Zou dit het kunnen zijn?

Kan ik zo`n ringetje met rubbertje, of het rubbertje gewoon bij een fietsenwinkel aanschaffen? En zou dit het probleem kunnen zijn?

Ringetje in crank ruimte is aan de bovenzijde zichtbaar.
Afbeelding

Iets van een rubbertje o.i.d. wat om het ringetje zat (buitenom). Was de vorige keer al zo, maar proberen terug tussen te doen.
Afbeelding

Plaats reactie