Nogmaals 11 speed cassette op 10 speed wiel
Sinds de komst van 11 speed op mijn fiets zat ik met een probleem: Mijn wielen zijn 10 speed ( Shimano 7850C50 TU ) , dus waren er 3 opties :
* Wielen verkopen -> niet aan de orde.
* Wiel laten aanpassen door er een stuk vanaf te slijpen -> niet aan de orde.
* 11 speed EDCO cassette -> gedaan - werkt voor 90 % oké maar duur.
* Nu heb ik er - wat vlgs. sommige niet mogelijk is een standaard 11-speed Shimano Ultegra cassette op gemonteerd . Het enige probleem waar ik nu tegenaan loop is dat het laatste kransje ( de 11 ) geen grip heeft op de body. Cassette heb ik wel gewoon goed vast kunnen zetten middels een EDCO sluitring.
Wat me opgevallen is, is dat de Ultegra cassette een "borst" heeft aan de achterkant die toch wel een 0,6-1mm dik is waardoor de cassette verder naar buiten komt. Dit is ook de oorzaak dat ik mijn 11 niet kan gebruiken en dat de ketting dan net mijn frame raakt boven de cassette.
Nu ben ik op zoek naar iemand met een draaibank die de "borst" van de cassette af kan draaien zodat mijn cassette 1mm verder de body opschuift, en dat de 11 weer grip heeft op de body - en dat mijn ketting dan niet meer mijn frame raakt.
Zie ook de foto van de borst die tegen de achterzijde van de body zit.
* Wielen verkopen -> niet aan de orde.
* Wiel laten aanpassen door er een stuk vanaf te slijpen -> niet aan de orde.
* 11 speed EDCO cassette -> gedaan - werkt voor 90 % oké maar duur.
* Nu heb ik er - wat vlgs. sommige niet mogelijk is een standaard 11-speed Shimano Ultegra cassette op gemonteerd . Het enige probleem waar ik nu tegenaan loop is dat het laatste kransje ( de 11 ) geen grip heeft op de body. Cassette heb ik wel gewoon goed vast kunnen zetten middels een EDCO sluitring.
Wat me opgevallen is, is dat de Ultegra cassette een "borst" heeft aan de achterkant die toch wel een 0,6-1mm dik is waardoor de cassette verder naar buiten komt. Dit is ook de oorzaak dat ik mijn 11 niet kan gebruiken en dat de ketting dan net mijn frame raakt boven de cassette.
Nu ben ik op zoek naar iemand met een draaibank die de "borst" van de cassette af kan draaien zodat mijn cassette 1mm verder de body opschuift, en dat de 11 weer grip heeft op de body - en dat mijn ketting dan niet meer mijn frame raakt.
Zie ook de foto van de borst die tegen de achterzijde van de body zit.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Komt je derailleur niet te dicht bij de spaken dan? Hoe zit dit bij het grootste kransje bij een 10 spd cassette eigenlijk?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
Afstand zal bij 10 en 11 speed toch wel hetzelfde zijn? Je speelt met de marge die shimano heeft bedacht tussen spaken en derailleur lijkt me. Als die marge relatief ruim is genomen is dit een mogelijkheid lijkt me.
Afstand tussen 10 speed met de ring achter de cassette lijkt me iets kleiner dan de 11 speed met de "borst". Dus ca 1mm van de "borst" afdraaien lijkt me de beste mogelijkheid. Er is dan nog zeker genoeg ruimte tot de spaken -
maar er mag ook niet te veel van de cassette borst afgedraaid worden anders loopt de cassette niet meer vrij aan de achterkant en raakt dan het wiel. Er is ca 1,5mm ruimte - zal laten zien wat ik bedoel.
Een 10 speed Shimano cassette heeft deze "borst "niet en daar ligt de rand verzonken in de spider van de cassette - daarom moet er altijd een ring achter een 10-speed cassette.
maar er mag ook niet te veel van de cassette borst afgedraaid worden anders loopt de cassette niet meer vrij aan de achterkant en raakt dan het wiel. Er is ca 1,5mm ruimte - zal laten zien wat ik bedoel.
Een 10 speed Shimano cassette heeft deze "borst "niet en daar ligt de rand verzonken in de spider van de cassette - daarom moet er altijd een ring achter een 10-speed cassette.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Er zijn mensen die de body laten aanpassen - en er wordt dan ca 1,8mm gecreëerd - maar dan wordt de flens van het wiel " afgedraaid/gevijld". Zelfs die ruimte van 1,8 mm is er nog en de spaken worden niet geraakt.monsieurpinot schreef:Afstand zal bij 10 en 11 speed toch wel hetzelfde zijn? Je speelt met de marge die shimano heeft bedacht tussen spaken en derailleur lijkt me. Als die marge relatief ruim is genomen is dit een mogelijkheid lijkt me.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Moet je bij het aanpassen van 10 > 11 speed het wiel aanpassen? Ik dacht dat er enkel een stuk van de body afgezaagd moest worden om deze geschikt te maken? Zelf wil ik namelijk ook mijn Fulcrum R1 2008 wielen aanpassen. Naar mijn weten kun je hier een Campa 11s body + cassette opzetten, zijn ze al 'Shimano 11s ready' en hoeft er alleen een nieuwe body op of kun je de bestaande body af laten draaien.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een permanente oplossing, dus niet elke keer een dure Edco cassette of cassette aan laten passen.
Edit: Rene is me al voor met een voorbeeld.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een permanente oplossing, dus niet elke keer een dure Edco cassette of cassette aan laten passen.
Edit: Rene is me al voor met een voorbeeld.
Blijft het feit dat Shimano 10 speed naven niet zijn ontworpen voor 11 speed en Fulcrum naven wel.
Sommige bodies bieden net die 1 a 1,5 mm extra die er aan de flenskant afgedraaid kan worden maar het blijft kunst en vliegwerk.
Is die ruimte er niet dan is er bij sommige naven de mogelijkheid om de hele naafhuls naar links te plaatsen d.m.v. een spacertje en aangepast naafkapje om zo de ruimte creeeren voor een echt 11 speed body.
Sommige bodies bieden net die 1 a 1,5 mm extra die er aan de flenskant afgedraaid kan worden maar het blijft kunst en vliegwerk.
Is die ruimte er niet dan is er bij sommige naven de mogelijkheid om de hele naafhuls naar links te plaatsen d.m.v. een spacertje en aangepast naafkapje om zo de ruimte creeeren voor een echt 11 speed body.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
A: Aan mijn wiel wordt niets afgedraaid van de flenskant.Keezx schreef: Sommige bodies bieden net die 1 a 1,5 mm extra die er aan de flenskant afgedraaid kan worden maar het blijft kunst en vliegwerk.
Is die ruimte er niet dan is er bij sommige naven de mogelijkheid om de hele naafhuls naar links te plaatsen d.m.v. een spacertje en aangepast naafkapje om zo de ruimte creeeren voor een echt 11 speed body.
B: Een 11- speed body is niet te verkrijgen voor de Shimano 7850 wielen - anders had ik dat wel gedaan
Dus mijn optie is te proberen - de cassette past nu ook gewoon op de body met een EDCO sluitring. Alleen als het geheel een 1mm tot 1,3 mm opschuift heeft ook de 11 tand grip op de body en loopt mijn ketting niet tegen mijn frame op de 11. Nu is het voorlopig opgelost door de derailleur te begrenzen op de 12.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik ben wel nieuwsgierig naar waarom je niet je body en naafhuis aanpast? Ga je dan echt voor elke nieuwe cassette naar iemand die hem kan modificeren? Deze naven zijn heel goed te modificeren voor 11spd met als grootste nadeel dat als je in koers een 11spd wiel krijgt, Jr derailleurbereik aangepast moet worden.
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Ben ik ook benieuwd naar. Volgens mij werkt die oplossing namelijk prima.