Weekmakers in bidons
-
- Forum-lid
Vraagje aan jullie over weekmakers in bidons.
Uiteraard moeten bidons hygiënisch goed in orde worden gehouden,
maar schuilt er gezondheidsgevaar in het plastic zelf ?
Zo ja, op welke globale termijn gooien jullie bidons voor de zekerheid weg ?
Bekende verschillen in plastickwaliteit tussen merken ?
Ik gebruik zelf bijv. al een lange tijd Camelback Podium 750cc en witte Tacx 500cc op mijn racefiets en transparante Specialized 500cc bidons op mijn mtb. Van de laatste is het plastic zwaar verkleurd door de sportdrank.
Uiteraard moeten bidons hygiënisch goed in orde worden gehouden,
maar schuilt er gezondheidsgevaar in het plastic zelf ?
Zo ja, op welke globale termijn gooien jullie bidons voor de zekerheid weg ?
Bekende verschillen in plastickwaliteit tussen merken ?
Ik gebruik zelf bijv. al een lange tijd Camelback Podium 750cc en witte Tacx 500cc op mijn racefiets en transparante Specialized 500cc bidons op mijn mtb. Van de laatste is het plastic zwaar verkleurd door de sportdrank.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
het gaat volgens mij hier niet zozeer over het 'hoe ze te kunnen schoonmaken'nijkie schreef:koop een wc borstel kan je prima bidons mee schoonhouden en goed laten drogen.
edit: excuus, startpost niet helemaal goed gelezen, schoonmaken maakt ook deel uit van de vraag.
-
- Forum-lid HC
Mijn Camelbak Podiums waren ook binnen no-time geel van de sportdran en dat terwijl ik een vrij enthousiaste poetser ben . Langer dan een jaar gaan ze het niet volhouden, al is het maar omdat het oog ook wat wil.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
ik heb dat ook bij één camelbak, maar een vriend van mij gebruikt andere sportdrank en heeft dat probleem niet (misschien dus ook gedeeltelijk sportdrank gerelateerd).
Maar, ik vind het uberhaupt raar dat het kan
-
- Forum-lid
In veel bidons zit BPA. Google hier maar eens op. Er zijn inmiddels voldoende BPA vrije bidons te verkrijgen.
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
Camelbaks zijn in ieder geval ook bpa vrij zo lijkt het: http://www.camelbak.com/en/Sports-Recre ... Speak.aspx
-
- Forum-lid HC
Nou, dan is Isostar lemon pure rommel. Binnen 1 of 2x waren mijn bidons echt een vieze kleur geel (ik fiets nu gewoon heel snel zodat mensen het niet zien). Ik had ook poeder van Born (in Salden bundel) en dat is een stuk minder agressief.monsieurpinot schreef:ik heb dat ook bij één camelbak, maar een vriend van mij gebruikt andere sportdrank en heeft dat probleem niet (misschien dus ook gedeeltelijk sportdrank gerelateerd).
Overigens gebruik ik wel de 'oude' Camelbak Podium bidons. Het nieuwere type verkleurd niet/minder snel.
Ik heb ook een set Camelbak Podium bidons en gebruik ook Isostar lemon. Ik gebruik meestal de helft van de voorgeschreven dosering, maar de bidons zijn ook al verkleurd. Bij andere merken bidons had ik hetzelfde. Na ongeveer een half jaar vervang ik de bidons.
Bidons gebruik ik zelden, een drinkzak van Deuter (bpa vrij) des te meer.
Ik maak de drinkzak + slang na iedere tocht bij thuiskomst meteen schoon met heet water + afwasmiddel.
Onderweg drink ik vooral water met een smaakje dus ik neem zelden iets van aanslag waar.
Wel opletten dat je bidons en drinkzak goed droogmaakt of zodanig wegleggen dat eventueel restvocht verdampt.
Eens per jaar gooi ik een zuiveringstablet in de drinkzak zoals ze die gebruiken in de horeca voor desinfectie van slagroom apparaten. Ik laat dat 5 minuten zijn werk doen, vervolgens even goed spoelen en dan een droge doek en op de kop ophangen zodat alles kan luchten.
Ik maak de drinkzak + slang na iedere tocht bij thuiskomst meteen schoon met heet water + afwasmiddel.
Onderweg drink ik vooral water met een smaakje dus ik neem zelden iets van aanslag waar.
Wel opletten dat je bidons en drinkzak goed droogmaakt of zodanig wegleggen dat eventueel restvocht verdampt.
Eens per jaar gooi ik een zuiveringstablet in de drinkzak zoals ze die gebruiken in de horeca voor desinfectie van slagroom apparaten. Ik laat dat 5 minuten zijn werk doen, vervolgens even goed spoelen en dan een droge doek en op de kop ophangen zodat alles kan luchten.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 24 sep 2016 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik kocht laatst twee nieuwe bidons van BBB en verbaasde me achteraf over een rood logo: BPA-Free Polypropylene.
BBB part nummer: 2989050123 (BWB-01 550ml Comp Tank black/red).
BBB part nummer: 2989050123 (BWB-01 550ml Comp Tank black/red).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock