Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schade aan carbon vorkbuis

daanj
Forum-lid

daanj 01 dec 2016 20:51

Even jullie expert opinion nodig: ik heb een gloednieuwe Giant TCR gekocht, waarbij ik, toen ik het stuur wat lager wou zetten bij thuiskomst, ontdekte dat de vorkbuis onder de krassen zit. Bleken aan de binnenkant van de stuurpen drie flinke bramen te zitten.

Best balen natuurlijk, alleen nu doet de winkel ontzettend moeilijk over het omwisselen van de vork. Ik kan of de hele fiets teruggeven en mijn geld terug, of eigenlijk niets.

Allebei niet optimaal, maar even afgezien daarvan, dacht in ieder geval hier even te vragen wat jullie vinden van de schade zelf, zou het structureel kwaad kunnen?

Afbeelding
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 01 dec 2016 21:02

Oppervlakkige krasjes op de laklaag.
Ik zou er niks aan doen en lekker gaan fietsen.
(wel even de bramen weghalen met een vijltje of schuurpapier)
Laatst gewijzigd door Keezx op 01 dec 2016 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 01 dec 2016 21:03

de eerste kras doet het meeste pijn, maar inderdaad erg oppervlakkig en kan geen enkele dan emotionele kwaad.

lawnmower
Forum-lid

lawnmower 01 dec 2016 23:08

De vent die die fiets geassembleerd heeft heeft de stuurpen niet los genoeg gedraaid bij de montage. Óf jij bij demontage.... Anyway, geen schade. Gewoon mee rijden.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 02 dec 2016 00:18

Enkele oppervlakkige krassen die je, eens je stuurpen is gemonteerd, zelfs niet meer kan zien.
Gewoon mee gaan fietsen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

daanj
Forum-lid

daanj 02 dec 2016 09:22

Dacht al wel dat de structuur nog intact was, bedankt voor de bevestiging. Inderdaad, emotionele schade.

De dikke bramen had ik reeds uit de stuurpen weggevijld. Hadden ze bij de montage idd wel even op mogen letten (ja, zelfs met de schroeven er vrijwel helemaal uit, moest je nog behoorlijk wat kracht uitoefenen om hem eraf te krijgen).

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 03 dec 2016 13:18

Wanneer je de vormbuis op lengte zaagt, is waarschijnlijk het grootste deel van de beschadiging weg! ;)

daanj
Forum-lid

daanj 11 dec 2016 17:49

Lekker aan het fietsen ermee inmiddels :) Alleen, vandaag bij het inkorten van de vorkbuis kwam ik deze afdruk tegen. Niet heel diep, net zoiets als een A4tje dik is, dus je voelt hem wel goed met je vinger. Zit precies onder de expander ring van het balhoofd, aan de zijkant van de vork. Balhoofd stond goed afgesteld zonder speling. Gaat op zich ook weer vast zonder speling. Iemand dit vaker gezien? Kan het kwaad?

Afbeelding

sinbad
Forum-lid

sinbad 12 dec 2016 18:32

Hallo daanj,
Heb hetzelfde voorgehad met m'n orbea. Heb een rvs lugje (laten) draaien en dat in de vorkbuis gelijmd met epoxylijm welke het carbon niet aantastte. De lug komt lager dan de expander te zitten. Je moet dan wel de binnendiameter van de vorkbuis nauwkeurig kunnen opmeten. Ik moet er wel in een adem bijzeggen dat in dat jaar de stelvio op het programma stond. Ik wou niet meemaken dat de vorkbuis doormidden brak tijdens de afdaling. Voor het gewone polderwerk zonder kasseien zou ik me weinig zorgen maken.

daanj
Forum-lid

daanj 12 dec 2016 21:02

Zoiets zou idd wel goed kunnen, voor wat peace of mind. Met expander ring bedoelde ik trouwens de compressie ring van het balhoofd, maar hij zit ook onder de expander in de vorkbuis :) Volgens mij is ook bij deze 'deuk' het carbon niet aangetast, dus zou denk ik op zich nog wel veilig moeten zijn.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 dec 2016 01:33

Lijkt ook weer oppervlakkig en geen schade aan het carbon, mogelijk veroorzaakt door een braam aan de centreerring.
Ik zou in ieder geval de leverancier aanspreken met foto en vragen om commentaar, zo hoort een nieuwe fiets niet afgeleverd te worden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

daanj
Forum-lid

daanj 14 dec 2016 20:16

Eens Kees, alleen kan het de winkel niet echt schelen. Op basis van mijn foto's concluderen ze geen functie beperkende schade, pech gehad en veel plezier met je fiets. Ach ja, zal er iig niet snel meer wat kopen.

Plaats reactie