Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe aero racefiets voor triathlon - keuze stress!

Remco83
Forum-lid

Remco83 12 dec 2016 21:37

Dag allemaal,

Ik fiets nu sinds een half jaar, april vorig jaar begonnen op een goedkoop tweede handsje om te kijken of ik het leuk vond en daarop de eerste triathlon gedaan. Echter, voor komende jaren wil ik graag een goede fiets waar ik met veel plezier en veel snelheid op kan fietsen.

Echter.. er zijn zoveel fietsen en de meeste zijn gelukkig nog mooi ook! Maar wat is nu de beste of mooiste en waarom? En wat gaat een duurdere fiets brengen? Of is een goedkopere fiets met enkele upgrades beter? Ik denk er zelfs over om er een MTB bij te kopen als een goedkopere fiets goed uit de bus komt, want dat lijkt me stiekem ook wel leuk!

Op het moment van schrijven is de lijst nog vrij groot, maar ik verwacht in de loop van de week van de bikefitter te horen te krijgen welke frames het beste bij mij passen en dus het meest in aanmerking komen. Vooralsnog dus de meningen baseren alsof elke fiets zou passen, ook gelijk het leerzaamst voor mij want tot vorige week wist ik nog niets van fietsen!

De requirements:
- Budget tussen 2000-3000 euro
- Een aero fiets om hard op te kunnen rijden bij de triathlon (40km)
- Ultegra afmontage gewenst, elektrisch absoluut niet vereist
- De fiets wordt ook gebruikt bij trainingen, dus comfortabelheid - voor zover mogelijk bij een aero fiets - staat erg hoog op het lijstje van afwegingen voor mij

En dan de lijst van keuzes tot nu toe...
Cube Aerium HPA Pro 2017 - € 1.699,00
https://www.12gobiking.nl/cube-aerium-hpa-pro-2017

Merida Reacto 4000 - € 1.899,00
https://www.12gobiking.nl/merida-react ... GwodbdEPjw

Sensa GiuliAero Matt & Grey Custom 2017 - € 2.288,00
https://www.12gobiking.nl/sensa-giuliae ... ustom-2017

Cube Agree C:62 Pro - € 2.299,00
https://www.12gobiking.nl/cube-agree-c-62-pro-2017

Planet-X EC-130 - € 2.357,00
http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXRRULT/ ... -road-bike

Merida Reacto 7000 - 2016 - € 2.999,00
https://www.12gobiking.nl/merida-reacto ... Gwodo-YClg

Giant Propel Advanced 0 - € 3.199,00
https://www.fietsenwinkel.nl/giant-prop ... Gwodo2UEEw

Ze staan momenteel gesorteerd op prijs. Zoals te zien, is de Merida Reacto 7000 en Giant Propel Advanced 0 allebei een heel stuk duurder dan de andere modellen.. maar krijg je daar verhoudingsgewijs ook meer voor als je het elektronisch schakelen wegdenkt? Want voor elektronisch schakelen wil ik niet betalen.

De mooiste fiets is voor mij overigens de Merida Reacto 7000. De Sensa GiuliAero en Merida Reacto 4000 met Aero wielen zitten hier echter vlak achter, al val ik wel wat over het roze in de Merida. De Giant en Cube volgen op korte afstand, maar zijn ook nog steeds mooi - evenals de Planet-X

Ik moet er wel bij zeggen, dat ik bij een prijs van 3000 euro, zelfs meer twijfel om de Canyon Aeroad te nemen...

Wie helpt mij om op basis van goede argumenten de keuze al wat simpeler te maken? :-)

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 12 dec 2016 21:57

Waarom geen tijdrit fiets?
Ga je wedstrijden rijden?

JDW
Forum-lid

JDW 12 dec 2016 22:02

Als je echt tijd wil pakken in een triathlon is een tijdritfiets aan te raden.

Hou je huidige fiets als slechtweerfiets, voor traingen in groep, voor op reis, ... en koop een tijdritfiets voor je specifieke trainingen en wedstrijden.

Remco83
Forum-lid

Remco83 12 dec 2016 22:08

Ik heb de tijdrit fiets uiteraard uitgebreid overwogen, maar momenteel neig ik daar niet naar om 2 redenen:
- Bij stayer wedstrijden zijn deze niet toegestaan en dan heb ik geen fiets om mee te doen.
- Rijden op de tijdrit fiets vereist ook veel training op de tijdritfiets i.v.m. de specifieke houding. Dit zou echter vele solo-tochten betekenen, aangezien hij niet echt geschikt en gezellig is om met anderen samen te rijden.

Dit zou betekenen dat de tijdritfiets vooral veel in de schuur zou staan op de paar wedstrijden na en ik het grootste deel van de tijd nog op mijn oude bak blijf rijden (Bulls uit 2008). Ik sluit overigens niet uit dat ik er over 2 jaar geen tijdrit fiets bij zou kopen, dat dan weer wel.. Vanuit die optiek is een goedkopere fiets wenselijker, des te eerder heb ik dan geld voor een tijdrit fiets ;-)

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 13 dec 2016 01:05

Koop dan in ieder geval wel een dichtwiel voor de wedstrijden en uiteraard een opzet stuur.
Om het je makkelijker te maken, zou ik voor de Propel gaan maar zonder Di2, als je er niet mee gaat klimmen gewoon met 105, hou je genoeg geld over voor een goede set wedstrijdwielen ( o zo belangrijk).
De standaard mee geleverde wielen als trainingswielen gebruiken.

Remco83
Forum-lid

Remco83 13 dec 2016 06:39

Bedankt Mao, een interessante suggestie

Helaas vind ik de Giant propel advanced 1&2 2017 modellen echt te lelijk om te kopen. Rationeel gezien een slecht argument, maar voor zoveel geld moet ik wel stralen als ik de fiets zie en is hard rijden alleen niet genoeg. De propel uit 2016 vind ik wel een hele mooie, maar die is overal al uitverkocht in mijn maat. Jammer, want voor dat geld had ik er zelfs bijna een triathlon fiets - of een mooi setje wielen - bij kunnen kopen.

Ik zal een apart topic maken voor wielen advies, aangezien dit een topic op zich is

kawouter
Forum-lid

kawouter 13 dec 2016 08:56

Mij lijkt di2 juist tijdens een tijdrit en in stayerwedstrijden wel prettig. Giant en Merida is wat mij betreft lood om oud ijzer. Wat mij betreft valle alle Aerofietsen af die zonder hoge velgen geleverd worden. Te lelijk.

Marxten
Forum-lid

Marxten 13 dec 2016 08:59

Bij de GiuliAero kan je voor een kleine meerprijs ook kiezen voor de RCA 55 wielen, dat zijn carbon wielen van 55mm diep met een alu remrand.
De Reacto wordt soms omgebouwd om als tijdritfiets te dienen en de Aerium is nog een stukje meer een tijdritfiets, overigens.

Remco83
Forum-lid

Remco83 13 dec 2016 10:10

Klopt Marxten, maar die kleine meerprijs op de GiuilAero is wel 499 euro - ook al zijn ze wel erg tof! Ik neem aan dat je die wielen dan alleen voor de wedstrijden gebruikt? Dus moet er ook nog een setje trainingswielen bij en dan is het samen net zo duur als de Giant propel advanced 0!

Er staat overigens ook nog een BMC teammachine in mijn maat voor die prijs:
https://www.mantel.com/teammachine-slr0 ... N0YXJ0MTM=

Vind ik ook wel erg mooi, maar nog steeds beiden erg duur. Nadeel van dure onderdelen, zijn ook dure reparaties, vandaar dat ik ook liever ultegra dan di2 heb

Marxten
Forum-lid

Marxten 13 dec 2016 10:59

@Remco83
Trainingswielen hoef je niet zo veel geld aan uit te geven, een setje Mavic Aksium ofzo is niet duurder dan 150,- en voldoet.
Dan kom ik op 2773,- voor fiets en wielen, 150 voor trainingswielen en eventueel nog een opzetstuurtje (Ik kan die van de Decathlon aanbevelen, lekker licht en best prettig, maar misschien is het handig om een opzetstuur ook bij dezelfde winkel te halen als de fiets).
3073,- als je met het opzetstuur echt wild gaat. (De duurdere afmontage van de Sensa is carbon, en carbon + opzetstuur is geen goede combo heb ik me laten vertellen)

Remco83
Forum-lid

Remco83 13 dec 2016 14:10

Dat klopt! Hoe zit dat eigenlijk met trainingswielen? Moet je daar dan ook een cassette bijkopen of hoe werkt dat?! Opzet stuurtje zou idd op elke fiets moeten, dus die prijs laat ik buiten beschouwing.

Jouw voorkeur zou dus de Sensa met wielen boven de Giant Propel Advanced 0, Merida 7000 en BMC team machine zijn?

Het is in ieder geval goed voor de Nederlandse economie!

Marxten
Forum-lid

Marxten 13 dec 2016 14:19

Mijn voorkeur zou vermoedelijk uitgaan naar de Cube Aerium, met de steile zithoek kan je beter in een aerodynamische positie zitten :P (en het is ook gewoon een stuk goedkoper)
Maar vanwege die steilere zithoek ook de nadelen van een tijdritfiets: Minder wendbaar, minder comfort etc.

In principe kan je de cassette (en bijvoorbeeld ook de banden) wisselen, maar dat kost veel tijd. Een aparte cassette en ketting zou dan het gemak vergroten. Als je geen carbon remrand hebt, kan je de remblokjes gewoon laten zitten, anders wordt dat ook veranderen.

Plaats reactie