Bepaalde geometrie bij langere rug?
-
- Forum-lid
Hey! Ik heb ontzettende klachten linksboven mijn rug / schouder. Ik ben er achter gekomen dat mijn huidige Bianchi Impulso 2012 maat 63 te groot is. Afstand van stuur en zadel zouden bijvoorbeeld te ver uit elkaar staan en in het algemeen is de fiets te groot. Omdat ik echt bij iedere rit de pijn enorm vererger (en haast niet meer linksom kan kijken) ga ik dan toch maar mijn fiets vervangen.
Ik zal op zoek moeten naar een fiets met een meer endurance houding want nu doe ik een beetje superman na .
De reden dat ik dit hier wil bespreken is omdat ik zelf vind dat mn verhaal een beetje tegenstrijdig overkomt; stuur/zadel moeten dichter naar elkaar toe / ik moet meer endurance ipv te gestrekt gaan zitten vs. ik heb een relatief lange rug en ben 194. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Daarbij, zijn er bepaalde fietsmerken die qua geometrie beter bij mij zouden passen? Ik hoop een full carbon fiets met ultegra te vinden voor zo dicht mogelijk tegen 2000 euro aan. Heb nu wat Trek's op het oog maar Struijk Amsterdam, zeeeer sympathiek en met veel kunde, wilde alleen maar Trek adviseren.
Ik loop al lang fysio. Als iemand nog tips heeft voor mijn klachten óók welkom!
Ik zal op zoek moeten naar een fiets met een meer endurance houding want nu doe ik een beetje superman na .
De reden dat ik dit hier wil bespreken is omdat ik zelf vind dat mn verhaal een beetje tegenstrijdig overkomt; stuur/zadel moeten dichter naar elkaar toe / ik moet meer endurance ipv te gestrekt gaan zitten vs. ik heb een relatief lange rug en ben 194. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Daarbij, zijn er bepaalde fietsmerken die qua geometrie beter bij mij zouden passen? Ik hoop een full carbon fiets met ultegra te vinden voor zo dicht mogelijk tegen 2000 euro aan. Heb nu wat Trek's op het oog maar Struijk Amsterdam, zeeeer sympathiek en met veel kunde, wilde alleen maar Trek adviseren.
Ik loop al lang fysio. Als iemand nog tips heeft voor mijn klachten óók welkom!
Inderdaad een Endurance fiets, maar ook daar verschillen de geometrie nog al. Je zoekt iig een fiets met een lagere/kleinere "reach", maar voor een goede geo bepaling kan je toch beter eens naar een bike fitter.
Hier een stukje over stack en reach: http://www.retul.nl/stack-en-reach/
Een lange rug wil niet betekenen dat je rug flexibel bent en je rug de reach van je fiets aan kan. Tijdens een bike fitting kijken ze wat jouw ideale maat zou moeten zijn en daarmee kan je vervolgens een passende fiets zoeken. Als je een bike fitting kan regelen waar je later de fiets koopt, dan krijg je meestal korting of de bike fitting volledig als korting.
Hier een stukje over stack en reach: http://www.retul.nl/stack-en-reach/
Een lange rug wil niet betekenen dat je rug flexibel bent en je rug de reach van je fiets aan kan. Tijdens een bike fitting kijken ze wat jouw ideale maat zou moeten zijn en daarmee kan je vervolgens een passende fiets zoeken. Als je een bike fitting kan regelen waar je later de fiets koopt, dan krijg je meestal korting of de bike fitting volledig als korting.
Het simpelste antwoord is altijd: Doe een professionele bikefitting, bij voorkeur een onafhankelijke. Niet goedkoop, maar je hebt klachten die een dergelijke aanpak vragen. Nog los van je eigen gedachte dat je fiets te groot is, kan het zijn dat je lichaam anders dan anderen is en een standaard fietsmeting je niet in de goede houding brengt. Zoek dus een bikefitter die ook oog heeft voor de beperkingen van jouw lichaam, dus wat mij betreft niet elke willekeurige fietsenmaker die een Shimano Bikefit cursus gedaan heeft en wat nummers in de computer invoert.
Eens met bovenstaande post, hoewel het voor mij nog geen uitgemaakte zaak is dat je een nieuwe fiets moet. Hoe lang is je stuurpen? Mijn advies zou zijn eerst je oide fiets op maat te maken na de bikefit (kan een rare stuurpenlengte of hoek geven) en dan eerst te kijken of dat bevalt voordat je een nieuwe fiets koopt.
Ik heb zelf goede ervaring met body2bike, een echtpaar. Zij is fysio, hij mechanicien en ze kijken eerst naar je probleem/beperkingen en passen dan je fiets aan.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik heb zelf goede ervaring met body2bike, een echtpaar. Zij is fysio, hij mechanicien en ze kijken eerst naar je probleem/beperkingen en passen dan je fiets aan.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Zij zijn in juni 2016 gestopt met bikefitting.loos schreef:..........
Ik heb zelf goede ervaring met body2bike, .............
Staat toch zo op hun website
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Moeilijk van afstand te zeggen of je werkelijk een andere fiets moet hebben. Hoelang fiets je nu? Misschien zit je gewoon te verkrampt op de fiets. Met opgetrokken schouders fietsen is een veel gemaakte fout. Core stability oefeningen kunnen soms ook helpen om niet te veel op de handen te steunen. Tijdens het fietsen regelmatig rondkijken kan ook helpen. Net als over pakken naar het middendeel van het stuur. Dan zit je al iets meer rechtop en korter. Wissel dit af.
Een lange rug en een endurance model zijn tegenstrijdig. Een endurance frame is juist relevatie kort. Dus dat lijkt niet logisch te passen bij een lange rug. Daarnaast zijn je klachten aan één kant, links. Dat kan aan je fietsafstelling liggen maar kan ook een lichamelijke oorzaak hebben.
De eerste vraag is natuurlijk, heb je recentelijk iets veranderd? Dat lijkt in ieder geval de eerste stap. Tenzij je vanaf het beging problemen hebt gehad bij deze fiets.
Heb er zelf regelmatig klachten. Mijn linkerschouder is hypermobiel. Dt is met wat gerichte oefeningen wel in de hand te houden. Verder heb ik mijn remgrepen relatief hoog staan. Dat maakt de zit wat korter en maakt het makkelijker met gebogen armen te fietsen.
En onderweg even de schouders losmaken. Even met losse handen, schouders draaien, helpt enorm. Kan natuurlijk ook met een hand aan het stuur als je dat veiliger vindt.
Logische eerste aanpassingen zijn kortere stuurpen, die wellicht iets meer omhoog staat. En dan remgerepen iets omhoog. En welllicht een iets smaller stuur.
De eerste vraag is natuurlijk, heb je recentelijk iets veranderd? Dat lijkt in ieder geval de eerste stap. Tenzij je vanaf het beging problemen hebt gehad bij deze fiets.
Heb er zelf regelmatig klachten. Mijn linkerschouder is hypermobiel. Dt is met wat gerichte oefeningen wel in de hand te houden. Verder heb ik mijn remgrepen relatief hoog staan. Dat maakt de zit wat korter en maakt het makkelijker met gebogen armen te fietsen.
En onderweg even de schouders losmaken. Even met losse handen, schouders draaien, helpt enorm. Kan natuurlijk ook met een hand aan het stuur als je dat veiliger vindt.
Logische eerste aanpassingen zijn kortere stuurpen, die wellicht iets meer omhoog staat. En dan remgerepen iets omhoog. En welllicht een iets smaller stuur.
Wat is zijn bbl dan?Makkelijk schreef:Je kunt beter van je BBL uit gaan. In jouw geval zal ik voor een fiets met een hoog balhoofd in een niet te grote maat.Denk aan Specialized Roubaix, wat niet echt binnen je budget past. Qua prijs denk ik al snel aan Canyon.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Allemaal goede toevoegingen. Met de kanttekening dat Pythagoras ons leert dat als je een lange rug combineert met een niet al te diepe en/of gestrekte zit, dat je dan alsnog geen lange reach nodig zal hebben.eonderde schreef:Een lange rug en een endurance model zijn tegenstrijdig. Een endurance frame is juist relevatie kort. Dus dat lijkt niet logisch te passen bij een lange rug. Daarnaast zijn je klachten aan één kant, links. Dat kan aan je fietsafstelling liggen maar kan ook een lichamelijke oorzaak hebben. (...)
Het kenmerk 'lange rug' lijkt mij dan ook minder bepalend voor deze fietser dan de topictitel doet vermoeden.
Ik ben nu wel benieuwd naar een reactie van Sjoerd eigenlijk
En waarom dan?Makkelijk schreef:Je kunt beter van je BBL uit gaan. In jouw geval zal ik voor een fiets met een hoog balhoofd in een niet te grote maat.Denk aan Specialized Roubaix, wat niet echt binnen je budget past. Qua prijs denk ik al snel aan Canyon.
De bbl is m.i. nu juist de minst relevante maat bij het uitzoeken van een fiets.
De zadelhoogte kun je immers het makkelijkst aanpassen.
+1EmPeHa schreef:Moeilijk van afstand te zeggen of je werkelijk een andere fiets moet hebben. Hoelang fiets je nu? Misschien zit je gewoon te verkrampt op de fiets. Met opgetrokken schouders fietsen is een veel gemaakte fout. Core stability oefeningen kunnen soms ook helpen om niet te veel op de handen te steunen. Tijdens het fietsen regelmatig rondkijken kan ook helpen. Net als over pakken naar het middendeel van het stuur. Dan zit je al iets meer rechtop en korter. Wissel dit af.
Ik zou ook eens naar mijn nekspieren laten kijken, als je bijna niet meer om kunt kijken. Misschien zit alles wel vast.
prj