Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Racefiets gekocht: en nu?

MartijnJ
Forum-lid

MartijnJ 20 jul 2017 22:24

Hallo allen!
Wellicht een veel gestelde vraag maar ik zag hem niet zo 1,2,3 voorbij komen.

Ik heb deze week mijn eerste racefiets via marktplaats gekocht. Goedkoop ding met een goedkope groep maar leuk ding om mee te beginnen denk ik. Helm erbij gehaald en afgelopen dinsdag voor het eerst gaan fietsen. Voorheen deed ik hardlopen maar dat kan ik al een jaar niet vanwege een blessure dus daarom nu maar fietsen. Maar in tegenstelling tot hardlopen was hier niet echt een duidelijk beginners schema te vinden. De een zei '30 km fietsen' de ander zei 'interval training'... afijn, ik ben gaan fietsen. Heb het op 50 minuten gehouden en heb het onwijs naar mijn zin gehad... maar wat nu? Waar ik bv bij hardlopen een doel had (dam tot dam) heb ik dat hierbij helemaal niet. Wat zijn mooie doelen om te stellen voor bijvoorbeeld volgend jaar? En hoe doen jullie dat met regen/nat wegdek? Ik merkte dat ik het mu al beangstigend vond hoe makkelijk ik heel snel ging (25/30 km/u reed ik zomaar). Ik durfde bv ook niet te drinken onder het fietsen aangezien kleine bewegingen me al in onbelans brachten en ik bang was bepaalde weg oneffenheden niet te kunnen ontwijken tijdens het drinken... is dit een kwestie van vertrouwen? Klik pedalen durf ik voorlopig nog niet, hoe hebben andere dit aangepakt? Ik ben erg benieuwd!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 20 jul 2017 22:41

Ik zie niet 1 vraag , maar wel een stuk of 5.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

drpaul
Forum-lid

drpaul 20 jul 2017 23:05

Aantal dingen:
- Doelen: kijk naar een toertocht die je wil fietsen, in je eigen regio, of een plek waar je graag wil fietsen (of dit nu Zeeland, Zuid-Limburg of waar dan ook is, boeit niet), en een afstand die je realistisch lijkt (bijv 100km vlak of 75km in Zuid-Limburg of Ardennen). Ga dan kilometers maken (bouw het rustig op, prop er wat klimmetjes in wanneer die voor je te bereiken zijn).
- Durf: gaat vanzelf. In het begin moet je aandacht hebben voor het veranderen van positie van je handen (tegengaan van stijfheid, tintelingen) en je rug en nek (af en toe staan op de pedalen, in de beugel op het stuur etc). Dingen als bidon pakken gaat dan vanzelf, net als op een gegeven moment clicks. Dit hoeft niet, wel handig.
- Regen / nat wegdek; altijd tricky, ook voor de ervaren rijder. Pas je snelheid aan in bochten, maak een vloeiende stuurbeweging, ga niet teveel hangen met je lijf, en begin traag en bouw op naar je gevoel. De ene zal uiteindelijk op een nat wegdek bijna fullspeed gaan, de ander traag. Maakt niet uit.

Veel plezier!

bve
Forum-lid

bve 20 jul 2017 23:07

Heel herkenbaar, de eerste paar keer dat ik op een racefiets zat durfde ik niet te staan (want dat zwabberde zo). Mijn eerste doel was 30 km binnen een uur, de lengte van je training uitbouwen is een goed middel om bijvoorbeeld een eerste toertocht te gaan rijden. Op de site van de NTFU staan de toertochten. Een keer 50 km fietsen over de mooiste wegen van NL motiveert zeker en smaakt al snel naar een rit in Limburg.
Ik zou zo snel mogelijk klikpedalen kopen, na een paar keer fietsen voelt het al fijner en het is gewoon veiliger en efficiënter. Drinken oefenen op een rustige weg kan ook geen kwaad.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 21 jul 2017 07:44

Het eerste doel lijkt mij het vertrouwd worden op de fiets. Zorg dat je lekker je rondjes gaat rijden en doe niet te gek. Hard rijden komt vanzelf.

Gewoon genieten op de fiets is het belangrijkste. Ga zeker NIET met intervallen beginnen. Daar heb je nu nog echt niets aan. Zoieso is dat wat overdreven voor een toerfietser.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 21 jul 2017 08:13

Gewoon gaan fietsen en niet zo moeilijk doen ;-)

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 21 jul 2017 10:04

Goed dat je je weg naar het forum hebt gevonden, mocht je tegen dingen aanlopen/fietsen, is dit de uitgelezen plaats om wat kennis op te doen. Bekijk ook vooral eens het youtube kanaal van GCN, daar staan leuke tips op.

Daarnaast zoals hierboven al gezegd, zou ik me de eerste weken niet te druk maken. Gewoon de fiets pakken als het droog is buiten en beginnen met een uurtje (of 2) fietsen en vertrouwd raken met je materiaal. Als dat gelukt is, is het leuk om in jouw omgeving eens te googlen naar een toertochtje of misschien een fietsclubje om eens aan te sluiten en dat ook te ervaren.

In het begin vooral iets gaan doen waar je je comfortable bij voelt. Geen onnodige risico's nemen en dan komt het hardrijden vanzelf wel!

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 21 jul 2017 14:28

Wat Japie en RVV zeggen: begin gewoon met fietsen en gun je zelf het plezier van dingen gaandeweg ontdekken. Velen zijn u reeds voorgegaan. Bijna iedereen is weer gewoon thuisgekomen. Maak fouten. Daar leer je van.

MartijnJ
Forum-lid

MartijnJ 23 jul 2017 11:25

Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik ga inderdaad maar gewoon fietsen en probeer met iedere rit 2 km meer te fietsen ofzo :)
Nog absolute do's or dont's om vallen te voorkomen?

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 23 jul 2017 11:38

Uitklikken en niet alle bochten kun je door trappen.
Auto's ontwijken helpt ook.
Maak joe woar

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 23 jul 2017 13:16

Doelen stellen komt later wel, eerst vertrouwd raken met de racefiets en lekker km's maken is het devies.
Veel plezier!

cimecaron
Forum-lid

cimecaron 23 jul 2017 17:11

Gewoon lekker de omgeving verkennen op de fiets en steeds iets langere afstand doen. Een keer een klimmetje meepakken als dat kan. Zeker niet elke rit als een gek elke keer in het rood gaan rijden om het gemiddelde maar omhoog te krijgen. Met rustig fietsen waarbij een normaal gesprek mogelijk is bouw je trainingstechnisch veel meer op.

Plaats reactie