Single Speed Pimp My Bike
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 aug 2017 11:29
Hallo allemaal,
Mijn eerste post op dit forum na al heel wat gelezen te hebben en tientallen youtube filmpjes te hebben bekeken.
Ten eerste: ik ben een absolute newbie wat betreft fietsherstellingen, technische aangelegenheden en handige harry-stuff. Vergeef me dus mijn beginnersvragen .
Ik zou graag wat bijleren over fietsen door een hele oude fiets die ik hier heb staan een beetje te pimpen tot een hippe trendy single speed met retro-achtige minimale look die ik ook voor gewone fietstochtjes kan gebruiken. Die fiets kocht ik ooit tweedehands voor weinig geld en is eigenlijk al single speed. 't is te zeggen: er zit geen achterderailleur aan, maar die moet er volgens mij ooit hebben aan gezeten. Nu zitten er enkel nog de tandwielen achteraan en 1 voorblad. De ketting loopt op een gemiddeld tandwiel dat me wel bevalt. De andere tandwielen zijn dus eigenlijk "spacers".
Concreet had ik gedacht om volgende klusjes uit te voeren, die om te beginnen niet al te technisch zijn en me wel haalbaar lijken:
- witte buitenbanden
- wit zadel en pedalen
- wit bullhorn stuur
- kader geel verven
Ik heb om te beginnen enkele vragen:
1) wat denken jullie van die remmen aan het stuur? Ik zie zo meteen geen schroef om die er af te halen. Er zit zo'n volledige plastic overkapping aan. Enig idee waar het schroefje kan zitten om deze los te maken van het stuur? Of koop ik beter nieuwe remgrepen voor mijn nieuw stuur?
2) In het voorwiel zit nog een oude trommelrem. Ik zou deze wel willen behouden en dus de wielen niet vervangen door trendy dingen. Goed of slecht idee?
3) Die achtertandwielen vind ik maar raar. Zouden jullie die vervangen door spacers, en zoja: is dat makkelijk?
4) Ik heb een lijstje met onderdelen samengesteld uit verschillende winkels. Lijken die ok, of ben ik beter af bij andere winkels?
Verf:
https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-a ... ction.html
10,95
Stuur
https://www.justpedal.nl/nl/floor-scrap ... n-bar.html
25
Zadel
https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... zadel.html#
24,95
Pedalen
https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... dalen.html
9,95
Ketting
https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... tting.html
11,66
Stuurlint en doppen
https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... -tape.html
6,95
Buitenbanden
https://www.santafixie.nl/fixie-wielen- ... d-wit.html
17,9
Totaal: 107 euro.
Ziezo, dat was al een hele lange tekst met vragen om te beginnen, maar ik hoop hier toch af en toe mijn vorderingen te kunnen posten en jullie tips te mogen oppikken. Ik kijk al uit naar jullie advies!
Groetjes,
Herman
Mijn eerste post op dit forum na al heel wat gelezen te hebben en tientallen youtube filmpjes te hebben bekeken.
Ten eerste: ik ben een absolute newbie wat betreft fietsherstellingen, technische aangelegenheden en handige harry-stuff. Vergeef me dus mijn beginnersvragen .
Ik zou graag wat bijleren over fietsen door een hele oude fiets die ik hier heb staan een beetje te pimpen tot een hippe trendy single speed met retro-achtige minimale look die ik ook voor gewone fietstochtjes kan gebruiken. Die fiets kocht ik ooit tweedehands voor weinig geld en is eigenlijk al single speed. 't is te zeggen: er zit geen achterderailleur aan, maar die moet er volgens mij ooit hebben aan gezeten. Nu zitten er enkel nog de tandwielen achteraan en 1 voorblad. De ketting loopt op een gemiddeld tandwiel dat me wel bevalt. De andere tandwielen zijn dus eigenlijk "spacers".
Concreet had ik gedacht om volgende klusjes uit te voeren, die om te beginnen niet al te technisch zijn en me wel haalbaar lijken:
- witte buitenbanden
- wit zadel en pedalen
- wit bullhorn stuur
- kader geel verven
Ik heb om te beginnen enkele vragen:
1) wat denken jullie van die remmen aan het stuur? Ik zie zo meteen geen schroef om die er af te halen. Er zit zo'n volledige plastic overkapping aan. Enig idee waar het schroefje kan zitten om deze los te maken van het stuur? Of koop ik beter nieuwe remgrepen voor mijn nieuw stuur?
2) In het voorwiel zit nog een oude trommelrem. Ik zou deze wel willen behouden en dus de wielen niet vervangen door trendy dingen. Goed of slecht idee?
3) Die achtertandwielen vind ik maar raar. Zouden jullie die vervangen door spacers, en zoja: is dat makkelijk?
4) Ik heb een lijstje met onderdelen samengesteld uit verschillende winkels. Lijken die ok, of ben ik beter af bij andere winkels?
Verf:
https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-a ... ction.html
10,95
Stuur
https://www.justpedal.nl/nl/floor-scrap ... n-bar.html
25
Zadel
https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... zadel.html#
24,95
Pedalen
https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... dalen.html
9,95
Ketting
https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... tting.html
11,66
Stuurlint en doppen
https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... -tape.html
6,95
Buitenbanden
https://www.santafixie.nl/fixie-wielen- ... d-wit.html
17,9
Totaal: 107 euro.
Ziezo, dat was al een hele lange tekst met vragen om te beginnen, maar ik hoop hier toch af en toe mijn vorderingen te kunnen posten en jullie tips te mogen oppikken. Ik kijk al uit naar jullie advies!
Groetjes,
Herman
Je stuur/stuurpen combinatie is een zogenaamd threaded systeem, het stuur dat je voor ogen hebt is voor een oversized stuurpen bedoeld. Er zullen best zulke stuurpennen bestaan, maar ik betwijfel of dat makkelijk te vinden is...
EDIT: Je kan een threaded naar threadless adapter monteren en daarop een Ahead stuurpen, of je kan een losse threaded stuurpen kopen en een stuur met 25.4mm klemming.
Adapter: https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... zwart.html
Threaded stuurpen: https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... urpen.html
Bullhorn stuur met 25.4mm klemming: https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... stuur.html
De huidige remgrepen zijn merendeels van plastic en nieuwe hoeven niet duur te zijn. Als je een bullhorn stuur wil gebruiken kan je het beste kijken naar bijvoorbeeld deze remgrepen: https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... igin8.html
Of de achtertandwielen gemakkelijk te vervangen zijn heeft te maken met het systeem. Bij een cassette: Prima. Bij een opschroefsysteem: Geen ervaring, maar volgens mij een stuk lastiger. Ik denk dat je die 2e hebt.
Een witte ketting is onzin, die wordt alleen maar vuil.
Zadel: Als je die comfortabel vindt. Dat is het belangrijkste.
Denk ook aan nieuwe kabels voor de remmen en eventueel een kettingspanner.
EDIT: Je kan een threaded naar threadless adapter monteren en daarop een Ahead stuurpen, of je kan een losse threaded stuurpen kopen en een stuur met 25.4mm klemming.
Adapter: https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... zwart.html
Threaded stuurpen: https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... urpen.html
Bullhorn stuur met 25.4mm klemming: https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... stuur.html
De huidige remgrepen zijn merendeels van plastic en nieuwe hoeven niet duur te zijn. Als je een bullhorn stuur wil gebruiken kan je het beste kijken naar bijvoorbeeld deze remgrepen: https://www.santafixie.nl/fixie-fiets-o ... igin8.html
Of de achtertandwielen gemakkelijk te vervangen zijn heeft te maken met het systeem. Bij een cassette: Prima. Bij een opschroefsysteem: Geen ervaring, maar volgens mij een stuk lastiger. Ik denk dat je die 2e hebt.
Een witte ketting is onzin, die wordt alleen maar vuil.
Zadel: Als je die comfortabel vindt. Dat is het belangrijkste.
Denk ook aan nieuwe kabels voor de remmen en eventueel een kettingspanner.
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 aug 2017 11:29
Hallo,
Alvast bedankt! Goede tips!!
* Voor de bullhorn: bestaat er geen bullhorn stuur dat ik op mijn huidige stuurpen kan monteren, zonder dat ik mijn stuurpen moet vervangen? Ik zal vanavond eens een detailfoto hiervan nemen.
* Witte ketting: goeie opmerking. Ik vond dat wel mooi, maar vroeg me ook al af waarom ze op die nieuwe hipster fietsen roze en gele kettingen enzo plaatsen. Die worden dan toch ook vuil, of rijden die mensen daar niet mee?
* remgrepen: was ook al aan het overwegen om gewoon nieuwe grepen te kopen, maar wil eerst mijn stuur-dilemma uitklaren .
Groetjes,
Herman
Alvast bedankt! Goede tips!!
* Voor de bullhorn: bestaat er geen bullhorn stuur dat ik op mijn huidige stuurpen kan monteren, zonder dat ik mijn stuurpen moet vervangen? Ik zal vanavond eens een detailfoto hiervan nemen.
* Witte ketting: goeie opmerking. Ik vond dat wel mooi, maar vroeg me ook al af waarom ze op die nieuwe hipster fietsen roze en gele kettingen enzo plaatsen. Die worden dan toch ook vuil, of rijden die mensen daar niet mee?
* remgrepen: was ook al aan het overwegen om gewoon nieuwe grepen te kopen, maar wil eerst mijn stuur-dilemma uitklaren .
Groetjes,
Herman
Er bestaan zeker bullhorns die passen in je huidige stuurpen, maar ik weet niet hoe goed die stuurpen is. De bout die hem dichtklemt ziet er bijvoorbeeld goed verroest uit. De klemming lijkt me gewoon standaard 25,4mm, een oudere standaard weliswaar, maar meestal nog prima leverbaar.
Je kan je ketting proberen mooi te houden, maar als je er gewoon mee fietst is er toch niet tegenop te poetsen. Bovendien zijn 'normale' kettingen een stuk goedkoper en nog minder slijtagegevoelig ook.
Bij een nadere inspectie vind ik de voorvork een beetje raar in het frame staan, zeker dat die 100% goed is?
Je kan je ketting proberen mooi te houden, maar als je er gewoon mee fietst is er toch niet tegenop te poetsen. Bovendien zijn 'normale' kettingen een stuk goedkoper en nog minder slijtagegevoelig ook.
Bij een nadere inspectie vind ik de voorvork een beetje raar in het frame staan, zeker dat die 100% goed is?
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 aug 2017 11:29
Op welke foto zie jij die bout in de stuurpen?
Ik denk dat die voorvork goed is ja.
Ik zal vanavond wat detailfoto's maken en eens posten.
Ik wil het wel low-budget houden, dus die bullhorn van 14 euro die je post is eigenlijk ideaal, thanks!
Wat zijn dan remgrepen die daarop passen die ook nog goedkoop zijn? Want anders zijn de remgrepen die je voorstelde duurder dan het hele stuur .
Van het ketting-idee stap ik dus nu officieel af. Ik ga eerst zorgen dat alle onnodigheden gestript worden en de huidige ketting eens goed kuisen enzo.
Bedankt dat je zo meedenkt!
Ik denk dat die voorvork goed is ja.
Ik zal vanavond wat detailfoto's maken en eens posten.
Ik wil het wel low-budget houden, dus die bullhorn van 14 euro die je post is eigenlijk ideaal, thanks!
Wat zijn dan remgrepen die daarop passen die ook nog goedkoop zijn? Want anders zijn de remgrepen die je voorstelde duurder dan het hele stuur .
Van het ketting-idee stap ik dus nu officieel af. Ik ga eerst zorgen dat alle onnodigheden gestript worden en de huidige ketting eens goed kuisen enzo.
Bedankt dat je zo meedenkt!
Tja, remgrepen... De getoonde grepen zijn speciaal voor bullhorns, maar de meeste 'normale' remgrepen zijn al gauw te groot om goed te passen op zo'n stuur. Degene die ik hier geplaatst heb zijn iig van metaal, daar heb ik meer vertrouwen in dan die van plastic die 5 euro goedkoper zijn. Een beetje een valse economie.
(De foto's die je geplaatst hebt zijn best gigantisch, openen in een nieuw tabblad en inzoomen)
Echt low-budget is lastig, ik heb ooit met 2ehands artikelen enzo voor 250 een soort mtb (en 'een soort' is ook echt de enige mogelijke benaming) gemaakt, maar mtb-onderdelen zijn een stuk makkelijker te verkrijgen.
(De foto's die je geplaatst hebt zijn best gigantisch, openen in een nieuw tabblad en inzoomen)
Echt low-budget is lastig, ik heb ooit met 2ehands artikelen enzo voor 250 een soort mtb (en 'een soort' is ook echt de enige mogelijke benaming) gemaakt, maar mtb-onderdelen zijn een stuk makkelijker te verkrijgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 aug 2017 11:29
Ja, metaal lijkt me ook steviger. Ik had voor de grepen deze opstelling in gedachten:
En als eindproduct zoiets, maar dan in't geel:
En als eindproduct zoiets, maar dan in't geel:
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 aug 2017 11:29
Ok, mijn remprobleem is opgelost, er zat een gaatje onderaan de remgreep helemaal vol vuil. Uitgekuist en toen kwam er een inbus-gaatje tevoorschijn. Na wat prutsen en draaien komt de remgreep los en zou ik hem van het stuur kunnen schuiven:
De bout in de stuurklem is inderdaad aan het roesten, ik ga deze gewoon vervangen of proper maken, de rest is niet aangetast:
Nu nog een newbie vraagje ivm de banden: ik lees op de huidige band 28 x 1 5/8 x 1 3/8.
Wat zijn de goedkoopste witte buitenbanden die ik kan vinden? Want ik raak niet wijs uit die conversie naar franse of ETRTO-maten.
Is dit goed bvb?
https://www.santafixie.nl/fixie-wielen- ... -band.html
Grtz,
Herman
De bout in de stuurklem is inderdaad aan het roesten, ik ga deze gewoon vervangen of proper maken, de rest is niet aangetast:
Nu nog een newbie vraagje ivm de banden: ik lees op de huidige band 28 x 1 5/8 x 1 3/8.
Wat zijn de goedkoopste witte buitenbanden die ik kan vinden? Want ik raak niet wijs uit die conversie naar franse of ETRTO-maten.
Is dit goed bvb?
https://www.santafixie.nl/fixie-wielen- ... -band.html
Grtz,
Herman
Vlak naast de cijfers die je zelf noemt staat ook 37-622. Dat is de ETRTO maat.
In je andere topic zie ik dat je op zoek bent naar andere wielen, dan kan je beter afwachten wat de velg daarvan is dan gelijk een buitenband bestellen. Afwerken kan altijd nog.
(Kan je frame achter wel remmen hebben? Daar zit ook nog wel het een en ander qua compatibiliteit. En als je voor een ander wiel steekt, ben je wel je trommelrem kwijt. Kan je daar een andere rem monteren?)
In je andere topic zie ik dat je op zoek bent naar andere wielen, dan kan je beter afwachten wat de velg daarvan is dan gelijk een buitenband bestellen. Afwerken kan altijd nog.
(Kan je frame achter wel remmen hebben? Daar zit ook nog wel het een en ander qua compatibiliteit. En als je voor een ander wiel steekt, ben je wel je trommelrem kwijt. Kan je daar een andere rem monteren?)
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 aug 2017 11:29
Allemaal goede vragen
Ik vrees dat ik het bij die wielen ga houden als ik er geen geen supergoedkope vind tweedehands, ook al zijn ze niet zo mooi. Omdat ik een nieuw stuur wou was ik zoals je aangaf beginnen zoeken naar remmen, en dan kwam ik al gauw bij mijn trommelrem-probleem terecht. Als ik nieuwe wielen, nieuwe achterrem en nieuw stuur plaats, zit ik al gauw boven een groter totaalbedrag dat ik niet in gedachten had... Ik vrees dat ik dan beter gewoon een nieuwe fiets koop, kant en klaar en veel mooier dan ik zelf zou kunnen maken.
Dit weekend begin ik eraan. Eerst alle overbodige onderdelen eraf gooien en mijn ketting/tandwielen kuisen.
Als me dat lukt ben ik al goed bezig
Groetjes,
Herman
Ik vrees dat ik het bij die wielen ga houden als ik er geen geen supergoedkope vind tweedehands, ook al zijn ze niet zo mooi. Omdat ik een nieuw stuur wou was ik zoals je aangaf beginnen zoeken naar remmen, en dan kwam ik al gauw bij mijn trommelrem-probleem terecht. Als ik nieuwe wielen, nieuwe achterrem en nieuw stuur plaats, zit ik al gauw boven een groter totaalbedrag dat ik niet in gedachten had... Ik vrees dat ik dan beter gewoon een nieuwe fiets koop, kant en klaar en veel mooier dan ik zelf zou kunnen maken.
Dit weekend begin ik eraan. Eerst alle overbodige onderdelen eraf gooien en mijn ketting/tandwielen kuisen.
Als me dat lukt ben ik al goed bezig
Groetjes,
Herman
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 17 aug 2017 11:29
Hallo,
Mijn fiets is ondertussen "gepimpt". Ik ben heel minimal gegaan: geen remgrepen meer en een achterwiel met terugtraprem. Fiets geverfd en gelakt met spray.bike verf, en onderdelen gekocht op santafixie, 2dehands en bikepartsaddiction.be
Hieronder enkele foto's van the making of alsook van het eindresultaat:
Mijn fiets is ondertussen "gepimpt". Ik ben heel minimal gegaan: geen remgrepen meer en een achterwiel met terugtraprem. Fiets geverfd en gelakt met spray.bike verf, en onderdelen gekocht op santafixie, 2dehands en bikepartsaddiction.be
Hieronder enkele foto's van the making of alsook van het eindresultaat: