Aanvarinkje op de weg
Gister tijdens een ritje op een smal weggetje flikkerde ik bijna van m'n fiets toen pal achter me een automobilist ineens even op z'n claxon ging zitten. Het weggetje was te smal om verkeer te laten passeren zonder echt op de centimeter aan de kant te rijden. Wij reden naast elkaar: dus daar paste het sowieso niet. Achter elkaar hield het ook niet over.
Tegen de wind met een helm op, hoor je vrij weinig achter je en ik kijk daarom met enige regelmaat achter me, maar dat wil je ook niet elke 5 seconden doen.
Toen die kerel dus claxonneerde, ben ik midden de op weg stil gaan staan en gevraagd waarom hij nou echt pal achter m'n oor moest claxoneren. Zijn antwoord: dan moet je maar opletten.
De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar hoe zit dit verkeerstechnisch? Als een auto alleen met moeite kan passeren, mag dat dan überhaupt? En hoe zit het ook alweer met naast elkaar rijden in een groep kleiner dan 14?
Tegen de wind met een helm op, hoor je vrij weinig achter je en ik kijk daarom met enige regelmaat achter me, maar dat wil je ook niet elke 5 seconden doen.
Toen die kerel dus claxonneerde, ben ik midden de op weg stil gaan staan en gevraagd waarom hij nou echt pal achter m'n oor moest claxoneren. Zijn antwoord: dan moet je maar opletten.
De waarheid zal ergens in het midden liggen, maar hoe zit dit verkeerstechnisch? Als een auto alleen met moeite kan passeren, mag dat dan überhaupt? En hoe zit het ook alweer met naast elkaar rijden in een groep kleiner dan 14?
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Kort door de bocht: Je mag met z'n tweeën naast elkaar fietsen als je het overige verkeer niet hindert. Daar dat bijna altijd wel het geval is, is met z'n tweeën naast elkaar nooit verstandig. Uit je verhaal maak ik op dat jullie met twee of neer naast elkaar fietsten, dus waren jullie fout.
Nou ja fout, dat wil ik niet zeggen.
In beginsel mag er alleen worden ingehaald als er geen gevaar voor de overige weggebruikers ontstaat. Met andere woorden op zo'n smalle weg moet de bestuurder van de auto maar wachten totdat zich een mogelijkheid voordoet dat hij/zij zonder gevaar de fietsers dus kan passeren.
Het geven van een attentie signaal door op de claxon te drukken is verboden. Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar. Alleen bij gevaarlijke situaties mag u dus toeteren. Toeteren om de aandacht te trekken mag niet, ook niet als iemand bijvoorbeeld de weg verspert of niet doorheeft dat het verkeerslicht op groen is gegaan.
In beginsel mag er alleen worden ingehaald als er geen gevaar voor de overige weggebruikers ontstaat. Met andere woorden op zo'n smalle weg moet de bestuurder van de auto maar wachten totdat zich een mogelijkheid voordoet dat hij/zij zonder gevaar de fietsers dus kan passeren.
Het geven van een attentie signaal door op de claxon te drukken is verboden. Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar. Alleen bij gevaarlijke situaties mag u dus toeteren. Toeteren om de aandacht te trekken mag niet, ook niet als iemand bijvoorbeeld de weg verspert of niet doorheeft dat het verkeerslicht op groen is gegaan.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Heel simpel, die auto zat fout.
Je mag met zijn twee-en naast elkaar rijden. Er staat in de wet niks over dat je geen anderen er mee mag hinderen. Het mag altijd. Dat anderen niet hinderen heeft ook altijd in mijn hoofd gezeten maar ik heb dat nooit ergens kunnen terug lezen in de verkeersregelementen. Je zou hooguit kunnen zeggen dat de linker van de twee aan het spookrijden was als die inderdaad op de linker weghelft zat. En dat mag uiteraard niet. De automobist mag alleen inhalen als er geen gevaar is. Hij mag domweg artkel 5 niet negeren en kan dus niet op de cm nauwkeurig proberen in te halen. De automobilist mag ook niet claxoneren, dat is om gevaar af te wenden en te waarschuwen. Niet op je gelijk ergens te gaan halen. En hij/zij had ook wel kunnen bedenken dat je anderen ermee aan het schrikken maakt. Volgens mij deed je daar niks fout.
Je mag met zijn twee-en naast elkaar rijden. Er staat in de wet niks over dat je geen anderen er mee mag hinderen. Het mag altijd. Dat anderen niet hinderen heeft ook altijd in mijn hoofd gezeten maar ik heb dat nooit ergens kunnen terug lezen in de verkeersregelementen. Je zou hooguit kunnen zeggen dat de linker van de twee aan het spookrijden was als die inderdaad op de linker weghelft zat. En dat mag uiteraard niet. De automobist mag alleen inhalen als er geen gevaar is. Hij mag domweg artkel 5 niet negeren en kan dus niet op de cm nauwkeurig proberen in te halen. De automobilist mag ook niet claxoneren, dat is om gevaar af te wenden en te waarschuwen. Niet op je gelijk ergens te gaan halen. En hij/zij had ook wel kunnen bedenken dat je anderen ermee aan het schrikken maakt. Volgens mij deed je daar niks fout.
Live fast; die young. mijn blog
Het was een weggetje zonder markering, dus waar de ene weghelft zat, was niet echt duidelijk. Ik maak dat claxonneren toch wel met enige regelmaat mee, ook al let ik er echt op zo weinig mogelijk te hinderen. Goed dat ik nu in ieder geval weet dat claxonneren niet mag.
Punt is, als je daar wel achter elkaar gaat rijden, maak je het mogelijk dat auto's er alsnog met (te grote snelheid) langs proberen te vliegen en dat je alsnog een zetje krijgt.
Dank voor uw analyses!
Punt is, als je daar wel achter elkaar gaat rijden, maak je het mogelijk dat auto's er alsnog met (te grote snelheid) langs proberen te vliegen en dat je alsnog een zetje krijgt.
Dank voor uw analyses!
Auto zat fout. Het is kwestie van gebrek aan inlevingsvermogen van hem. Je ogen zitten aan de voorkant van je hoofd en je oren wijzen ook al naar voren. Je ziet hem dus niet aankomen en je hoort hem ook niet mede door het windgeruis.
Hopelijk heeft de bestuurder je verhaal gehoord en begrepen, hoewel hij net deed of het jouw probleem was.
Hopelijk heeft de bestuurder je verhaal gehoord en begrepen, hoewel hij net deed of het jouw probleem was.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Regels zijn heel helder, je mag (in Nederland) naast elkaar rijden als de situatie het toelaat en je geen ander verkeer hindert, je geeft zelf al aan dat het een krappe weg is en dan is het verre van verstandig/netjes om toch naast elkaar te gaan/blijven rijden. Ben zelf niet de jongste maar tenzij het iets elektrisch was (tesla) hoor ik de gemiddelde auto ook met heel veel wind echt wel rijden.
Dat het meteen toeteren niet netjes is (en zelfs verboden is) lijkt me helder echter echter de volgende keer op de bewuste weg gewoon achter elkaar rijden (want in dit geval lokt het ene gedrag het andere uit),
Dat het meteen toeteren niet netjes is (en zelfs verboden is) lijkt me helder echter echter de volgende keer op de bewuste weg gewoon achter elkaar rijden (want in dit geval lokt het ene gedrag het andere uit),
Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in Belgie mag je buiten de bebouwde kom als fietser niet naast mekaar blijven rijden als er achterliggend verkeer wil passeren.
Anderzijds mag een auto pas voorbijsteken als hij minimum één meter zijdelingse afstand tussen fietser en auto laat. (studenten hebben hier dan ook wel eens aan de linkerkant van hun fiets een reflecterende afstandhouder)
Een automobilist mag alleen claxoneren om een ongeval te voorkomen.
Anderzijds mag een auto pas voorbijsteken als hij minimum één meter zijdelingse afstand tussen fietser en auto laat. (studenten hebben hier dan ook wel eens aan de linkerkant van hun fiets een reflecterende afstandhouder)
Een automobilist mag alleen claxoneren om een ongeval te voorkomen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ik heb liever dat ze even claxoneren als dat ze rakelings langs je rijden (al vermoed ik dat keezx ook dan zijn middelvinger opsteekt 
