Meningen en ervaringen gevraagd over mijn nieuwe fiets. Uitgangspunt: een snelle allrounder met racestuur.
Mijn ritten: vooral woonwerk 25km per dag, verhard, door weer en wind in normale kleding. Soms kinderzitje achterop.
Als optie 1 zie ik een nieuwe lichting gravel bikes. Bijv. de Cube Nuroad Exc is een bijna perfecte match. Voor stadsritjes met kind zou ik dan mijn huidige fiets ernaast moeten houden denk ik.
Optie 2 is zelfbouw. Overjarige groep op een licht maar stevig werkpaardframe zetten en verder opbouwen. En die fiets dan 100% van de tijd inzetten. Ik zie als voordeel dat ik dan op cruciale onderdelen niet hoef te bezuinigen.
Derailleur (105 minimaal) gaat het sowieso worden. Spatborden en bagagedrager achter ook. Vaste verlichting valt over te twisten. Banden zou ik aan snelle 35mm touring denken want lekbestendigheid is een must.
Vragen waar ik graag meer van te weten kom:
Ik ben handig (heb net simpele derailleur vervangen en afgesteld) maar tijd is geld. Is zelfbouw uberhaupt een optie? Eventueel de moeilijke zaken aan FM overlaten?
Ik wil graag goede remmen maar simpele techniek is ook belangrijk (zelf onderhouden). Hydraulische schijfremmen voel ik veel voor maar ik begrijp best dat zeer goede velgremmen ook voldoende kunnen zijn. Maar: mijn huidige fiets heeft goedkope v-brakes en vooral de zompigheid, slecht remmen bij regen en enorme vervuiling op de banden ben ik wel echt goed klaar mee.
Het totaalbeeld (prijs/kwaliteit) bij zelfbouw moet wel kloppend blijven.
Ik heb andere topics met aandacht gevolgd maar de nieuw vs zelfbouw kan ik nog weinig over vinden. Dank voor alle inzichten vast.
Allrounder - gravel of zelfbouw?
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Als je een klein beetje onderdelen kan vervangen, waarom geen zelfbouw proberen. Neem er de tijd voor in de zin van iedere keer een beetje tijd besteden. Het geeft veel meer voldoening dan een kant en klare kopen.
Een snelle allrounder is imho meer vergelijkbaar met een endurance road geometrie.
Ik heb een snelle en een trage allrounder (Specialized Diverge en Cotic Escapade (daarvoor Kona Rove)) en het is een erg duidelijk verschil. In de winter pak ik de trage met spatborden, dynamolamp en zware lekbestendige banden. Voor woonwerk rij ik een vergelijkbare afstand als jij.
Wbt type fiets. Heb je al een racefiets oid?
Zo niet, huidige fiets houden en een snelle lichte allround fiets.
Zo ja, allround fiets met alle opties, kan je huidige fiets weg.
Ik ben sowieso voor dynamolicht. Geen gezeik met accuduur. Ook al let je er op, er komt een moment dat het heel slecht uit komt dat je geen verlichting hebt.
Een snelle allrounder is imho meer vergelijkbaar met een endurance road geometrie.
Ik heb een snelle en een trage allrounder (Specialized Diverge en Cotic Escapade (daarvoor Kona Rove)) en het is een erg duidelijk verschil. In de winter pak ik de trage met spatborden, dynamolamp en zware lekbestendige banden. Voor woonwerk rij ik een vergelijkbare afstand als jij.
Wbt type fiets. Heb je al een racefiets oid?
Zo niet, huidige fiets houden en een snelle lichte allround fiets.
Zo ja, allround fiets met alle opties, kan je huidige fiets weg.
Ik ben sowieso voor dynamolicht. Geen gezeik met accuduur. Ook al let je er op, er komt een moment dat het heel slecht uit komt dat je geen verlichting hebt.
Waarom persé een racestuur?
Ik heb een fiets voor redelijk vergelijkbare doeleinden en die heeft geen racestuur, maar fietst toch redelijk rap. Een fitness bike met een recht stuur geen voorvork vering en smalle bandjes. Een beetje de zit dieper maken en het is een rappe woon-werk fiets. Eventueel met ligstuurtje om nog wat extra snelheid te winnen.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.radon-bikes.de/urban-fitnes ... /skill-90/
of:
https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/road/ ... nred-2018/
Nog een voorbeeldje van mijn eigen fiets, Hier in dienst als vakantie fiets in Zuid-Korea:
Ik heb een fiets voor redelijk vergelijkbare doeleinden en die heeft geen racestuur, maar fietst toch redelijk rap. Een fitness bike met een recht stuur geen voorvork vering en smalle bandjes. Een beetje de zit dieper maken en het is een rappe woon-werk fiets. Eventueel met ligstuurtje om nog wat extra snelheid te winnen.
Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.radon-bikes.de/urban-fitnes ... /skill-90/
of:
https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/road/ ... nred-2018/
Nog een voorbeeldje van mijn eigen fiets, Hier in dienst als vakantie fiets in Zuid-Korea:
Live fast; die young. mijn blog
Ik zou me niet teveel vastpinnen op dat kinderzitje. Voor je het weet fietsen ze zelf en met een kinderzitje moet je toch vrij rechtop gaan zitten omdat de kleine anders recht met zijn/haar gezicht in de wind komt te zitten. Dan ga je vrijwel niks winnen t.o.v. een stadsfiets.
Op zich is zo'n Cube een prima allrounder maar dan moeten wel alle onderdelen aan jouw eisen voldoen. Is die bagagedrager wel stevig genoeg? Zijn die wielen wel degelijk genoeg en de lagers voldoende afgedicht voor winter/herfst gebruik in Nederland? Geven die lampen wel voldoende licht? Heb je niet liever een crank met vierkante as vanwege de mindere slijtage? Kun je leven met dat zadel?
Als je binnen een jaar de halve fiets hebt moeten vervangen omdat het toch allemaal net onder bemeten is voor jouw gebruik dan kun je het beter in één keer goed doen. Er zijn genoeg opties van gravel frames die als los frame los verkrijgbaar zijn. Zeker als je in Engeland gaat kijken bij Planet X, Evans e.d. dan is de er genoeg tee kiezen en het scheelt een hoop frustratie als allen meteen goed is.
Op zich is zo'n Cube een prima allrounder maar dan moeten wel alle onderdelen aan jouw eisen voldoen. Is die bagagedrager wel stevig genoeg? Zijn die wielen wel degelijk genoeg en de lagers voldoende afgedicht voor winter/herfst gebruik in Nederland? Geven die lampen wel voldoende licht? Heb je niet liever een crank met vierkante as vanwege de mindere slijtage? Kun je leven met dat zadel?
Als je binnen een jaar de halve fiets hebt moeten vervangen omdat het toch allemaal net onder bemeten is voor jouw gebruik dan kun je het beter in één keer goed doen. Er zijn genoeg opties van gravel frames die als los frame los verkrijgbaar zijn. Zeker als je in Engeland gaat kijken bij Planet X, Evans e.d. dan is de er genoeg tee kiezen en het scheelt een hoop frustratie als allen meteen goed is.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
Er staat in het te koop forum een nieuwe specialized seguoia maat 56 voor 800
Als de maat klopt kun je deze makkelijk voorzien van spatborden oogjes zijn al op frame gelast
Heb een zelfde exemplaar gebruik hem heel veel werk vakantie in plaatsvan race fiets zeer alround te gebruiken
Als de maat klopt kun je deze makkelijk voorzien van spatborden oogjes zijn al op frame gelast
Heb een zelfde exemplaar gebruik hem heel veel werk vakantie in plaatsvan race fiets zeer alround te gebruiken
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
Voor wat betreft remmen: stond voor dezelfde keuze voor mijn commuter zelfbouw (Planet X Kaffenback, stalen bakbeest).
Wilde graag schijfremmen, maar geen geklooi met kabels inkorten/bleeden etc. Ben toen voor mechanische Avid BB7 gegaan en deze bevallen uitstekend.
Wilde graag schijfremmen, maar geen geklooi met kabels inkorten/bleeden etc. Ben toen voor mechanische Avid BB7 gegaan en deze bevallen uitstekend.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Dank allen voor de nuttige reacties! Ik ga toch nog even verder zoeken naar goed passende kant-en-klaar fiets. Dus eerst maar eens de (voor mij) juiste geometrie echt goed begrijpen en selecteren. Daar staat dit forum gelukkig goed vol mee!