Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Rose Pro SL vs Canyon Endurace 7.0 vs Merida Scultura 4000

Stefan81
Forum-lid

Stefan81 22 mei 2018 15:30

Ongeveer 2 jaar geleden ben ik begonnen met fietsen. De start was moeizaam maar inmiddels heb ik het virus flink te pakken. Ik rijd meestal 2x per week en probeer elke week minimaal 100km te fietsen.

Momenteel rijd ik op een Giant TCR2 met Tiagra afmontage. Nu is de fiets verder nog prima maar toch beginnen er inmiddels kleine stemmetjes in mijn hoofd te roepen dat het tijd is voor iets nieuws. Is het echt nodig? niet echt... Maar soms wil je gewoon iets anders en heb je daar je zinnen op gezet. :)

Waar ben ik naar op zoek? Ik wil een fiets hebben die een iets meer comfortabele geometrie heeft dan de TCR. Ik heb een bikefitting gedaan en na weken zoeken en vergelijken ben ik op 3 modellen gestuit. Mijn budget is max €1800,-

De modellen waar mijn interesse momenteel naar uit gaat:

Rose PRO SL met SRAM force afmontage €1422,--
https://www.rosebikes.nl/rose-pro-sl-fo ... ow-2651821

Canyon Endurance CF met 105 afmontage €1399,-
https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... f-7-0.html

Merida Scultura 4000 met 105 afmontage €1699,-
https://www.merida.nl/racefiets/fitness ... rida/2018/

Het is voor mij geen probleem dat de eerste twee fietsen van internet aanbieders zijn. Het onderhouden van de fiets is voor mij een onderdeel van de hobby. Tevens heb ik bij Rose en Canyon wat extra ruimte om iets betere wielen te kopen.

Er is voor mij geen fiets waar mijn absolute voorkeur naar uitgaat. Waar ik wel over twijfel is of ik beter kan kiezen voor een betere afmontage (Rose met SRAM Force) of toch beter kan kiezen voor een carbon frame van Canyon of Merida.

Graag ontvang ik advies zodat ik mijn keuze wat gemakkelijker en met meer vertrouwen kan maken.

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 22 mei 2018 18:05

Koop diegene die je het mooist vind.

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 22 mei 2018 23:18

Waarom de Rose met een Sram Force groep? Die groep wordt hoger ingezet dan de 105 van Shimano, zeg maar de ultegra-evenknie. De Pro SL is er ook in een variant met 105, zit je op 1117 euro.
Verder schrijf je eventueel te willen kijken naar een Carbonframe van Canyon of Merida. Rose heeft ook de Pro CFG 105 die binnen je budget valt. Misschien interessant?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 23 mei 2018 07:50

Alu met Force en betere wielen (Aksium Elite) vs carbon met 105 is toch niet zo'n gekke vraag?

Qua advies is er echter weinig zinnigs over te zeggen.

De Merida koop je als je hem mooier vindt, fan bent van Nibali en/of de service van een fietsenmaker wenst. Voor de merkbeleving hoef je het imho niet te doen.

Die twee Duitsers zijn fietsen die veel waar voor je geld bieden, imho een beetje saai ogen maar dus wel heel verschillend. Wil je nog veel gaan upgraden dan heb je met een carbon frame wellicht de betere basis, alhoewel het verschil in gewicht niet heel groot is. Koop je een fiets en laat je hem zoals hij is dan heeft de Rose misschien net een streepje voor.
Campagnolo Ultra Dork

Stefan81
Forum-lid

Stefan81 23 mei 2018 08:15

Ik ben me er van bewust dat de Sram Force een betere groep is maar in combinatie met de aluminium fiets past hij binnen mijn budget. Plus dat er dan net als bij de Canyon nog wat geld over is om te investeren in een betere set wielen. Zoals Ernie aangeeft twijfel ik dus tussen een "basis" aluminium fiets met betere afmontage of een carbon fiets met een meer basic afmontage.

Ik twijfel nog of ik in de toekomst wil gaan investeren in beter materiaal. Mijzelf kennende zal een betere groep altijd wel blijven lonken maar ik moet mijzelf ook wel eens de halt toe roepen met goed is goed.

Lennart95
Forum-lid

Lennart95 23 mei 2018 08:46

Stefan81 schreef: 23 mei 2018 08:15 Ik ben me er van bewust dat de Sram Force een betere groep is maar in combinatie met de aluminium fiets past hij binnen mijn budget. Plus dat er dan net als bij de Canyon nog wat geld over is om te investeren in een betere set wielen. Zoals Ernie aangeeft twijfel ik dus tussen een "basis" aluminium fiets met betere afmontage of een carbon fiets met een meer basic afmontage.

Ik twijfel nog of ik in de toekomst wil gaan investeren in beter materiaal. Mijzelf kennende zal een betere groep altijd wel blijven lonken maar ik moet mijzelf ook wel eens de halt toe roepen met goed is goed.
Maar dat zul je hoogstwaarschijnlijk ook hebben als je een alu fiets hebt, dat het blijft lonken om over te stappen naar een carbon fiets. Ik zou eerder carbon fiets kopen zodat je later kunt overstappen op een duurdere groep, dan alu met duurdere groep.
Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 23 mei 2018 09:01

Als je een groep kunt vervangen kun je ook een frame vervangen. Het voordeel is vooral dat met het vervangen van de groep ook meteen alle slijtagedelen vervangen zijn.

Zet je dat af tegen het feit dat de Rose op het moment het iets betere totaalplaatje geeft (iets lichter, fijnere groep, betere wielen) dan zou ik niet kunnen zeggen wat beter is maar ik denk dat ik voor de Rose zou gaan.
Campagnolo Ultra Dork

Stefan81
Forum-lid

Stefan81 23 mei 2018 11:51

Lennart95 schreef: 23 mei 2018 08:46
Stefan81 schreef: 23 mei 2018 08:15 Ik ben me er van bewust dat de Sram Force een betere groep is maar in combinatie met de aluminium fiets past hij binnen mijn budget. Plus dat er dan net als bij de Canyon nog wat geld over is om te investeren in een betere set wielen. Zoals Ernie aangeeft twijfel ik dus tussen een "basis" aluminium fiets met betere afmontage of een carbon fiets met een meer basic afmontage.

Maar dat zul je hoogstwaarschijnlijk ook hebben als je een alu fiets hebt, dat het blijft lonken om over te stappen naar een carbon fiets. Ik zou eerder carbon fiets kopen zodat je later kunt overstappen op een duurdere groep, dan alu met duurdere groep.
Daar heb je wel een punt te pakken! Momenteel neig ik iets meer naar de Canyon. Klopt het dat wanneer je de 105 groep vervangt door Ultegra dat je dit in kleinere stapjes kunt doen om zo de uitgave wat meer te spreiden?

gene
Forum-lid

gene 23 mei 2018 13:05

Je kunt dit idd in kleine stapjes doen. Bedenk wel dat afzonderlijk de onderdelen kopen vrij prijzig is.
Een nieuwe fiets kopen, met in het achterhoofd, deze op te waarderen met een andere groep vind ik geen goed idee. Ik heb een Pro SL gehad (vorig jaar gestolen) en kan je deze aanbevelen. Merk weinig verschil met mijn carbon fiets.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 23 mei 2018 15:47

Een groep in losse onderdelen is ook weer prijziger dan een complete groep.
Campagnolo Ultra Dork

Stefan81
Forum-lid

Stefan81 24 mei 2018 14:03

Bedankt voor alle adviezen! De Merida is inmiddels afgevallen en concentreer me nu enkel nog op de Rose en Canyon. Ik ga van het weekend het een en ander op een rijtje zetten en hak daarna de knoop door.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 24 mei 2018 14:10

Misschien handig om ook de levertijd mee te nemen in de overweging. Die wil nog weleens tegenvallen bij Canyon.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie