Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

10 speed wiel in frame 1984

beco
Forum-lid

beco 08 jun 2018 08:15

Hallo,

Ik probeer tevergeefs een Shimano Ultegra 10 speed WH-6600 in een oude Merckx uit 1984 te gebruiken. De achtervork is 126 mm breed en werd uitgerokken tot 130 mm. Het wiel ‘past’ maar tijdens het rijden zet na het aanzetten het wiel zich scheef en sleept tegen het liggend linker vorkbeen. Een wiel met Shimano 600 en 5-speed uit 1984 blijft wel mooi zitten.

Ligt het aan de WH-6600 naaf en past 10 speed wel in dit frame als ik bvb. een Chris King-naaf gebruik of moet ik het hele idee van deze ‘neo-retro’ maar begraven?

Bert

aloisvonesterhazy
Forum-lid

aloisvonesterhazy 08 jun 2018 11:07

Ik heb ooit een 135 mm achteras in een 130 mm stalen frame uit 1987 gehad, dat was nooit een probleem. Ik had het frame niet eerst laten uitbuigen maar met enige kracht in de handen kreeg ik het wiel er altijd wel in en uit. Is er bij dat uitbuigen misschien iets mis gegaan met de verhoudingen van de achtervork? Achterpad te ver scheef gebogen? Of heb je simpelweg de snelspanner niet strak genoeg aangedraaid?
Ik heb nu trouwens gewoon een 130 mm as in hetzelfde wiel, en dat fietst heerlijk neo-retro, dus vooral proberen het werkend te krijgen.

beco
Forum-lid

beco 08 jun 2018 11:58

De achterpad en de snelspanner werden gecontroleerd. Ook voldoende kracht wordt uitgeoefend om het wiel te sluiten.
Zou het kunnen dat de vorm van de uiteinden van de assen in de naven te afgerond zijn bij de Shimano WH-6600 waardoor het wiel wegglijdt uit de patten?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 08 jun 2018 12:45

Zo'n stalen frame is simpel uit te buigen naar 130 mm , dat is veruit de beste oplossing, anders blijf je je maar ergeren.
Patten moeten ook nagericht worden, dan blijft het wiel ook beter op z'n plek.
Sheldon Brown heeft daar wel wat nuttige aanwijzingen voor om het zelf te doen, anders even naar een fietsenmaker die niet z'n neus ophaalt voor een oud frame.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 08 jun 2018 12:58

beco schreef: 08 jun 2018 08:15 De achtervork is 126 mm breed en werd uitgerokken tot 130 mm.
Keezx schreef: 08 jun 2018 12:45 Zo'n stalen frame is simpel uit te buigen naar 130 mm , dat is veruit de beste oplossing, anders blijf je je maar ergeren.
Patten moeten ook nagericht worden, dan blijft het wiel ook beter op z'n plek.
Sheldon Brown heeft daar wel wat nuttige aanwijzingen voor om het zelf te doen, anders even naar een fietsenmaker die niet z'n neus ophaalt voor een oud frame.
m.a.w. de patten moeten wellicht nog worden nagericht
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 08 jun 2018 13:09

Ik interpreteerde " uitgerokken"als tijdelijk uit elkaar getrokken om het wiel te plaatsten, maar het kan natuurlijk ook uitgebogen betekenen....
Omdat ie vermeldt dat een 30 jaar oud wiel met 5 speed ook past...
Vlaams is niet altijd even duidelijk.
Als men over baan heeft bedoelen ze weg, baan is daar piste.
Hoe noemen ze dan een baanframe?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 08 jun 2018 13:11

Pistekader
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

beco
Forum-lid

beco 08 jun 2018 13:51

Kader/frame is effectief uitgebogen/uitgerokken.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 jun 2018 13:51

Uitgerokken? Heb je het frame georven van je nonkel? Of heb je het soms gerolen? En in welke kleur is het gevorven?

walter-
Forum-lid HC

walter- 08 jun 2018 14:11

Als je wiel nu helemaal naar achter in het frame duwt; staat het dan perfect gecentreerd in je kader?

Bij een ouder frame heb ik dezelfde operatie gedaan (achterbrug verbreden). Omdat de - losse- derailleurpad mee in de uitval voor het wiel zit, kan de naaf rechts minder ver naar achter. Duw ik het wiel links ook helemaal naar achter staat het wiel dus scheef. Dat was ook zo met oorspronkelijk wiel zo; bij het plaatsen moet je centreren. Het oud wiel bleef bij rijden wel op zijn plaats. Met modern wiel/snelspanner en veel kracht trok ik het wiel ook scheef. Door de snelspanner zeer vast te zetten lukte het ook. Maar echt vertrouwen in de fiets geeft dat niet.

Op een ander oud frame heb ik een inzet stukje gevonden om in de uitval links te schuiven. Hierdoor is het wiel bij naar achterduwen wel gecentreerd. Met dat stukje erin kan ik wel volle kracht aanzetten zonder problemen en is de spanning van de snelspanner minder kritisch.

Walter

walter-
Forum-lid HC

walter- 08 jun 2018 14:23

havana schreef: 08 jun 2018 13:51 Uitgerokken? Heb je het frame georven van je nonkel? Of heb je het soms gerolen? En in welke kleur is het gevorven?
https://www.taaltelefoon.be/uitrekken-vervoeging

Als ik de uitleg daar las -en bij andere gelijkaardige voorbeelden - wist ik nooit goed wat ik me moest voorstellen bij mensen die behoren tot "...een niet te verwaarlozen groep taalgebruikers die die sterke vormen afkeurt.'. Tot nu toe dacht ik altijd dat dat soort mensen alleen bestond in de verbeelding van diegene die de taalregels neerpent. Ik kon me niet voorstellen dat er echt mensen zijn die zich bezig houden met afkeuren van taalgebruik Maar bij deze dus iets bijgeleerd. Ze bestaan dus wel. Misschien nog te onderzoeken wat hen daar interessant lijkt.

Walter

bartg
Forum-lid

bartg 08 jun 2018 14:47

O dat sappige Vlaams. "Poepen" bijvoorbeeld betekent hier iets heel anders en veel plezanter dan bij onze overigens zeer gerespecteerde noorderburen ...
Maar zat er eigenlijk niet iemand met een scheeftrekkend wiel en kunnen we de taalpolitie niet beter naar een ander topic / rubriek verwijzen ?
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Plaats reactie