Welke disc wielen
Ik heb sinds kort de bmc slr02. Maar de standaard wielen wegen 1900gr. Nu wil ik een lichter en hoger setje wielen.
Ik heb het volgende op het oog:
1) dt swiss 1100 dicut 48mm
2) dt swiss 1400 spline 47mm
3) roval cl 50
3) duke baccara sl 45 met dt swiss 240 naven en cx ray spaken bij wheeltec
Iemand ervaringen met bovenstaande wielen of beter/lichtere/goedkopere ideeën?
Ik heb het volgende op het oog:
1) dt swiss 1100 dicut 48mm
2) dt swiss 1400 spline 47mm
3) roval cl 50
3) duke baccara sl 45 met dt swiss 240 naven en cx ray spaken bij wheeltec
Iemand ervaringen met bovenstaande wielen of beter/lichtere/goedkopere ideeën?
Ik zou liefst een setje rond de 1500gr hebben.
Mijn fiets weegt met pedalen, garmin mount, drinkenbushouder 8,3kg, wat ik vrij veel vind voor een maat 51. Ik zou de bmc graag op 7,5kg krijgen, maar dat is missschien wishfull thinkin...
De assaults wegen blijkbaar 1515gr wat zeer goed is, maar misschien iets te lage velg en de strikes zijn te zwaar
Mijn fiets weegt met pedalen, garmin mount, drinkenbushouder 8,3kg, wat ik vrij veel vind voor een maat 51. Ik zou de bmc graag op 7,5kg krijgen, maar dat is missschien wishfull thinkin...
De assaults wegen blijkbaar 1515gr wat zeer goed is, maar misschien iets te lage velg en de strikes zijn te zwaar
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14444
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb zelf bij andless cycling wielen laten bouwen met Yishun velgen. en newmen naven
Setje 33mm weegt 1295 gram
Setje 55mm weeg 1485 gram
Mooie asd velg, wat mij betreft een must, spaakspanning is daardoor achter 55%/45%
Brede velg 21mm intern voor de 33 en 22 mm voor de 55.
25mm schwalbe pro one valt op 29mm.
Het 33mm setje rijd het lekkerst, maar dat is altijd met lage velgen. De 55 voor de mooi.
Setje 33mm weegt 1295 gram
Setje 55mm weeg 1485 gram
Mooie asd velg, wat mij betreft een must, spaakspanning is daardoor achter 55%/45%
Brede velg 21mm intern voor de 33 en 22 mm voor de 55.
25mm schwalbe pro one valt op 29mm.
Het 33mm setje rijd het lekkerst, maar dat is altijd met lage velgen. De 55 voor de mooi.
Liefst heb ik natuurlijk iets tussen de 40mm en 55mm qua hoogte, en waarom zou gewicht geen rol mogen spelen met discs?? De canyon weegt maar 7,3kg...
Tubular vind ik niet echt prachtisch voor als ik lek rij en campy in bmc past ook niet in mijn hoofd
.
Mavic ben ik niet zoon fan van, of zijn deze wielen verbeterd tegenover vroeger??
Wel zijn deze nog steeds naar de smalle kant...
@wasbeer, heb je soms richtprijzen van jou wielen, en hebben ze ook iets tussen de 40mm en 50mm?
Tubular vind ik niet echt prachtisch voor als ik lek rij en campy in bmc past ook niet in mijn hoofd

Mavic ben ik niet zoon fan van, of zijn deze wielen verbeterd tegenover vroeger??
Wel zijn deze nog steeds naar de smalle kant...
@wasbeer, heb je soms richtprijzen van jou wielen, en hebben ze ook iets tussen de 40mm en 50mm?
Ik ben geen weight weenie, ik vind 1900 gr voor een paar wielen vrij veel.
Ik wist ook dat de bmc zwaarder ging zijn dan de canyon, maar 1kg verschil minstens vind ik toch veel voor mijn small en mijn broer zijn medium... frame en vork canyon is 1245gr en bmc is 1450 gr. vandaar dat ik rond de 7,5kg wil zitten ongeveer :-}
De wielen van fulcrum zijn volgens mij gewicht voor tubular anders wegen ze juist onder 1500gr. Maar de prijs vind ik nergens terug enkel voor de velgrem.
Setje dat ik bij wheeltec mss zou laten maken komt op 1450gr voor iets minder dan €1500
Ik wist ook dat de bmc zwaarder ging zijn dan de canyon, maar 1kg verschil minstens vind ik toch veel voor mijn small en mijn broer zijn medium... frame en vork canyon is 1245gr en bmc is 1450 gr. vandaar dat ik rond de 7,5kg wil zitten ongeveer :-}
De wielen van fulcrum zijn volgens mij gewicht voor tubular anders wegen ze juist onder 1500gr. Maar de prijs vind ik nergens terug enkel voor de velgrem.
Setje dat ik bij wheeltec mss zou laten maken komt op 1450gr voor iets minder dan €1500
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14444
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Hi,
http://www.yishunbike.com/700c-asd-road ... m_p61.html
33, 38, 44, 50 en 55.
De 55 staan goed op mij foil, maar voor het mooie voor te hoog reed nu nav de hele harde wind zondag met een 33 voor, das de fijnste combo, maar geen gezicht vind ik zelf. Tot windkracht 4 prima, 5 gaat ook wel maar een 33 rijd gewoon lekkerder.
als ik weer zou moeten kiezen denk ik een 55 achter en bv 44 voor.
Ik heb ook een 38mm setje gehad, daar staan de foto,s van in het scott topic van begin/half april.
mijn wielen waren 1180 per set dacht ik, maar met 36T ratchet dus ik denk standaard 1140.
Mijn foil weegt met de 33mm 7.35 KG en dan heb ik echt alles wat los en vast zit onder handen genomen, tita bouten, lichte expander, overal lichte onderdelen. Geen exotisch spul van smolke oid. maar wel licht. en etap en een quarq, dus met een DA di2 en lichte crank kan er 300 gram af, HMX frame 150 gram, dus mocht je er zin in hebben 6.8 is echt wel mogelijk.
Goed de prof disc aero fietsen wegen vaak 7.6 tot 7.8 dus ik doe het nog netjes en het foil HMF frame is echt zwaar 1200 gram, vork 400 en je zit vast aan de loden synchos pen van 180gram! Maargoed is het met afstand de beste racer waar ik mee gereden heb, dat zullen andere disc aero fietsen ook zijn. Maar het totaal is wel zo goed, door oa de steekassen krijg je zo,n stijf geheel en zo goed in balans dat je met de banden alles kan regale, comfort tot knalhard (op de foil kan je 28mm die op 31mm vallen prima kwijt).
http://www.yishunbike.com/700c-asd-road ... m_p61.html
33, 38, 44, 50 en 55.
De 55 staan goed op mij foil, maar voor het mooie voor te hoog reed nu nav de hele harde wind zondag met een 33 voor, das de fijnste combo, maar geen gezicht vind ik zelf. Tot windkracht 4 prima, 5 gaat ook wel maar een 33 rijd gewoon lekkerder.
als ik weer zou moeten kiezen denk ik een 55 achter en bv 44 voor.
Ik heb ook een 38mm setje gehad, daar staan de foto,s van in het scott topic van begin/half april.
mijn wielen waren 1180 per set dacht ik, maar met 36T ratchet dus ik denk standaard 1140.
Mijn foil weegt met de 33mm 7.35 KG en dan heb ik echt alles wat los en vast zit onder handen genomen, tita bouten, lichte expander, overal lichte onderdelen. Geen exotisch spul van smolke oid. maar wel licht. en etap en een quarq, dus met een DA di2 en lichte crank kan er 300 gram af, HMX frame 150 gram, dus mocht je er zin in hebben 6.8 is echt wel mogelijk.
Goed de prof disc aero fietsen wegen vaak 7.6 tot 7.8 dus ik doe het nog netjes en het foil HMF frame is echt zwaar 1200 gram, vork 400 en je zit vast aan de loden synchos pen van 180gram! Maargoed is het met afstand de beste racer waar ik mee gereden heb, dat zullen andere disc aero fietsen ook zijn. Maar het totaal is wel zo goed, door oa de steekassen krijg je zo,n stijf geheel en zo goed in balans dat je met de banden alles kan regale, comfort tot knalhard (op de foil kan je 28mm die op 31mm vallen prima kwijt).
Al eens gekeken naar Hunt?
https://www.huntbikewheels.com/collecti ... sc%20Brake
Al
Veel positiefs over gehoord
https://www.huntbikewheels.com/collecti ... sc%20Brake
Al
Veel positiefs over gehoord

Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021
Kona Rove LTD 2021
-
- Forum-lid
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25
Ik heb zelf Hunt Carbon Gravel Disc...28 spaaks zelfs en 1489 gram en gelijk tubeless gemaakt. Reken er nog wel 200 gram bij voor de rotors..Den Deze schreef: ↑05 aug 2018 20:56 Al eens gekeken naar Hunt?
https://www.huntbikewheels.com/collecti ... sc%20Brake
Al
Veel positiefs over gehoord![]()
Misschien is dit wat voor jou:
https://www.huntbikewheels.com/collecti ... 27wide-949
valt ruim binnen het budget, en binnen de gestelde eisen qua gewicht.
Hou er rekening mee dat je bij elke set nog een cassette, banden en 2 rotors moet aanschaffen.
Graag haal ik dit topic van onder het stof. Ik ben momenteel aan het kijken naar een nieuw setje carbon DISC wielen (38mm hoog), 25mm external width, en vroeg mij af hoe licht ik deze nu kan maken en waar ongeveer de aanvaardbare grens ligt. Ik heb het hier niet over tubular wielen maar over clinchers (voor tubeless gebruik).
Momenteel op het oog voor eigen opbouw:
- setje light bicycle velgen (405gr stuk = 810 gr voor paar)
- TI carbon naven (90 + 180gr = 270gr)
- Sapin XC spaken (+/- 200gr)
Dat brengt het totaal voor deze disc, clincher set op 1.280gr voor een kleine 1200 EUR.
Momenteel op het oog voor eigen opbouw:
- setje light bicycle velgen (405gr stuk = 810 gr voor paar)
- TI carbon naven (90 + 180gr = 270gr)
- Sapin XC spaken (+/- 200gr)
Dat brengt het totaal voor deze disc, clincher set op 1.280gr voor een kleine 1200 EUR.
It's just a hill - Get over it