Hoeveel kilometers heeft jouw band gemaakt?
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Eens kijken hoelang men door rijdt op welke banden. Mijn fiets kwam met Schwalbe Marathon banden. (28mm draad met zijreflectie)
Voorband heeft nu 22293 kilometer gelopen en ziet er nog niet versleten uit. Hij begint nu wel op sommige asfaltwegen wat vreemde schurende geluiden te maken (wel hard opgepompt) alsof ie aan de weg blijft plakken. Hij gaat dan ook met steentjes gooien.
Achterband heb ik na 12778km vervangen. het profiel was weggesleten, wat op zich niet zo erg is, maar ik begon vaker lek te rijden.
Voor gaat dus veel langer mee. Ik weet niet of mensen voor en achter tegelijk vervangen of gewoon alleen de versleten band. Ik heb er achter nu een durano plus (ook 28mm) op liggen die inmiddels 9514km heeft gelopen. Twee verschillende soorten dus. Ik vind dat niet erg, maar wellicht denken sommigen er anders over?
Voorband heeft nu 22293 kilometer gelopen en ziet er nog niet versleten uit. Hij begint nu wel op sommige asfaltwegen wat vreemde schurende geluiden te maken (wel hard opgepompt) alsof ie aan de weg blijft plakken. Hij gaat dan ook met steentjes gooien.
Achterband heb ik na 12778km vervangen. het profiel was weggesleten, wat op zich niet zo erg is, maar ik begon vaker lek te rijden.
Voor gaat dus veel langer mee. Ik weet niet of mensen voor en achter tegelijk vervangen of gewoon alleen de versleten band. Ik heb er achter nu een durano plus (ook 28mm) op liggen die inmiddels 9514km heeft gelopen. Twee verschillende soorten dus. Ik vind dat niet erg, maar wellicht denken sommigen er anders over?
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Komt dat schurende geluid en dat “ pakken van steentjes” niet door de honingdauw die door luizen in esdoorns en lindes wordt afgescheiden?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een versleten band dit veroorzaakt.
Ruim 22000 kilometer is wel lang trouwens. Bij mij gaan de banden er gemiddeld na 8000 wel af. Ik heb ook Continental four seasons, en die liggen er al langer op.
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een versleten band dit veroorzaakt.
Ruim 22000 kilometer is wel lang trouwens. Bij mij gaan de banden er gemiddeld na 8000 wel af. Ik heb ook Continental four seasons, en die liggen er al langer op.
Laatst gewijzigd door robbebopper op 03 aug 2018 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wauw, dat is een serieus aantal kilometers.
Ik rijd de laatste jaren met Continental Grand Prix 4000 S (I en II), haal ik 8.000 - 10.000 km mee. Zelden lek, ze zijn wel heel snel vierkant.
Voor ca November - Maart gebruik ik Continental Grand Prix 4 Season, Die gaan inmiddels al 9000 km mee en zijn nog niet op.
Ik rijd de laatste jaren met Continental Grand Prix 4000 S (I en II), haal ik 8.000 - 10.000 km mee. Zelden lek, ze zijn wel heel snel vierkant.
Voor ca November - Maart gebruik ik Continental Grand Prix 4 Season, Die gaan inmiddels al 9000 km mee en zijn nog niet op.
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Zou kunnen. Nu het zo weinig regent blijft dat natuurlijk liggen.robbebopper schreef: ↑03 aug 2018 14:23 Komt dat schurende geluid en dat “ pakken van steentjes” niet door de honingdauw die door luizen in esdoorns en lindes wordt afgescheiden?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
De Schwalbe Marathon banden zijn dan ook geen échte race banden, maar zoals de naam een beetje doet vermoeden 'Marathon' banden die eerder bedoeld zijn voor stadsfietsen. Ik heb deze op mijn vakantiefiets en na 3.000km zien ze er nog vrijwel nieuw uit.
Schwalbe Durano's zijn de all-season racefiets banden van Schwalbe en ook behoorlijk slijtvast. Toch merk je wel verschil met de 'race' banden zoals de Conti GP4Ks2 of S-Works Turbo banden. Die laatste geniet mijn voorkeur, met name vanwege de oneindige grip die je er mee hebt (ook in het natte). Dat zachte rubber vertaald zich wel in een stuk minder duurzaamheid. Met 5.000km is een achterband wel echt op.
Voorbanden gaan pak hem beet 1.5-2x zo lang mee dan achterbanden. Je kunt dit optimaliseren door bij een versleten achterband de voorband naar achter te schuiven en voor een nieuwe band te monteren. Met een beetje geluk haal ik dan zo'n 6-7 dkm uit mijn banden, maar het gebeurd ook wel eens dat ze door een scherp voorwerp gewoon kapot gaan. Al met al komt dat neer op zo'n 4 banden per jaar voor mij bij 10.000km.
Je levert duidelijk in op duurzaamheid met de pure racebanden. Door een beetje op de prijs te letten en een voorraadje achter de hand te houden (de Specialized 2 for 1 actie!!!) zijn de kosten nog binnen de perken te houden (€40 per band is mij ook te gek). Mijn voorkeur gaat uit naar het zachtere rubber i.v.m. grip, ook in de regen, en de kosten neem ik voor lief.
Lekrijden is een non-issue voor mij, ook al ben ik niet de lichtste. Durano's en Marathon's zijn beter in 'puncture resistance', maar die 2-3 lekke banden per 10.000km en 5 minuten die het kost om een bandje te wisselen neem ik voor lief.
Ps. Conti GP4K's ben ik helemaal klaar mee. Met 2.000km zijn ze al vierkant en dan is voor mij de lol eraf.
Schwalbe Durano's zijn de all-season racefiets banden van Schwalbe en ook behoorlijk slijtvast. Toch merk je wel verschil met de 'race' banden zoals de Conti GP4Ks2 of S-Works Turbo banden. Die laatste geniet mijn voorkeur, met name vanwege de oneindige grip die je er mee hebt (ook in het natte). Dat zachte rubber vertaald zich wel in een stuk minder duurzaamheid. Met 5.000km is een achterband wel echt op.
Voorbanden gaan pak hem beet 1.5-2x zo lang mee dan achterbanden. Je kunt dit optimaliseren door bij een versleten achterband de voorband naar achter te schuiven en voor een nieuwe band te monteren. Met een beetje geluk haal ik dan zo'n 6-7 dkm uit mijn banden, maar het gebeurd ook wel eens dat ze door een scherp voorwerp gewoon kapot gaan. Al met al komt dat neer op zo'n 4 banden per jaar voor mij bij 10.000km.
Je levert duidelijk in op duurzaamheid met de pure racebanden. Door een beetje op de prijs te letten en een voorraadje achter de hand te houden (de Specialized 2 for 1 actie!!!) zijn de kosten nog binnen de perken te houden (€40 per band is mij ook te gek). Mijn voorkeur gaat uit naar het zachtere rubber i.v.m. grip, ook in de regen, en de kosten neem ik voor lief.
Lekrijden is een non-issue voor mij, ook al ben ik niet de lichtste. Durano's en Marathon's zijn beter in 'puncture resistance', maar die 2-3 lekke banden per 10.000km en 5 minuten die het kost om een bandje te wisselen neem ik voor lief.
Ps. Conti GP4K's ben ik helemaal klaar mee. Met 2.000km zijn ze al vierkant en dan is voor mij de lol eraf.
Net een voorband vervangen, GP4000SII, na 7000km (zat een hoop glas is maar was toch al ver op het einde), de vorige voorband (ook GP4000SII) heeft er iets meer dan 8000km op gezeten.
Achterbanden zijn meestal op na 3500-4000km (merkbaar korter dan vroeger op mijn velgrem fiets, daar gingen dezelfde banden toch 500-1000km langer mee)
Ik heb nu de Speci S-works banden eens gemonteerd, ben benieuwd.
Achterbanden zijn meestal op na 3500-4000km (merkbaar korter dan vroeger op mijn velgrem fiets, daar gingen dezelfde banden toch 500-1000km langer mee)
Ik heb nu de Speci S-works banden eens gemonteerd, ben benieuwd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47
Met de Vittoria Rubinho pro grafeen heb ik ca 3000 km (achter) gereden. Toen was hij letterlijk tot op de draad versleten.
De voorband gaat nog steeds mee, staat nu op ca 4000 km. Wel goede grip en nul lekke banden gehad.
De voorband gaat nog steeds mee, staat nu op ca 4000 km. Wel goede grip en nul lekke banden gehad.
- Sweety2008
- Forum-lid
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11
Die had ik toen ook op mijn Bianchi nu op de Ghost heb ik Continental Grand Prix heb er nu 4000 km mee gefietst en ze zijn nog niet vierkant. Bij Vittoria Rubino pro Grafeen waren deze al bij ca. 3500 km al vierkant.Fietser_1971 schreef: ↑03 aug 2018 19:25 Met de Vittoria Rubinho pro grafeen heb ik ca 3000 km (achter) gereden. Toen was hij letterlijk tot op de draad versleten.
De voorband gaat nog steeds mee, staat nu op ca 4000 km. Wel goede grip en nul lekke banden gehad.
Ghost Nivolet 6LC
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16540
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Veloflex Corsa 25 mm.
Voorband zal iets van een 4 - 5000 km zijn en de achterband gaat er na 2500 km af.
Mogelijk dat sommigen er langer mee rijden maar eens er wat sneetjes in zijn gaat de band er bij mij onherroepelijk af.
Winter fiets ik met Continental Grand Prix 4000SII en daar hou ik het niet zo van bij.
Op mijn "klimwielen" steken Panaracer Typa A Evo 3 in 25 mm en daar rij ik te weinig km mee om iets zinnings over te zeggen.
Voorband zal iets van een 4 - 5000 km zijn en de achterband gaat er na 2500 km af.
Mogelijk dat sommigen er langer mee rijden maar eens er wat sneetjes in zijn gaat de band er bij mij onherroepelijk af.
Winter fiets ik met Continental Grand Prix 4000SII en daar hou ik het niet zo van bij.
Op mijn "klimwielen" steken Panaracer Typa A Evo 3 in 25 mm en daar rij ik te weinig km mee om iets zinnings over te zeggen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik rij al enkele jaren met de Rubino Pro Grafeen en haal daar zeker 5000-6000 km uit. Dan begon ik de karkas wel te zien onder het rubber Ik vind ze de perfect mix van duurzaamheid, lekbestendigheid en toch grip. Zeker voor de prijs onklopbaar.Sweety2008 schreef: ↑03 aug 2018 22:17Die had ik toen ook op mijn Bianchi nu op de Ghost heb ik Continental Grand Prix heb er nu 4000 km mee gefietst en ze zijn nog niet vierkant. Bij Vittoria Rubino pro Grafeen waren deze al bij ca. 3500 km al vierkant.Fietser_1971 schreef: ↑03 aug 2018 19:25 Met de Vittoria Rubinho pro grafeen heb ik ca 3000 km (achter) gereden. Toen was hij letterlijk tot op de draad versleten.
De voorband gaat nog steeds mee, staat nu op ca 4000 km. Wel goede grip en nul lekke banden gehad.