Lichte snelle damesfiets
Hallo,
Ik zoek een moderne lichte snelle damesfiets in de stijl van de vintage Peugeot Champagne of de Koga Road Mixed Vintage. Ik ben geen racer, dus een echte koersfiets zie ik niet onmiddellijk zitten en een meer klassieke fiets of e-bike lijkt met veel trager en/of minder elegant.
Ik zie dat Creme Echo interessante modellen zijn. Zijn er nog andere gelijkaardige merken ? Wat is jullie ervaring met deze fietsen ? Met een 8-speed cassette heb je toch al heel wat schakelmogelijkheden. Bovendien zien de fietsen er heel licht uit. Ze lijken me echt vooruit te gaan.
Mvg.
Ik zoek een moderne lichte snelle damesfiets in de stijl van de vintage Peugeot Champagne of de Koga Road Mixed Vintage. Ik ben geen racer, dus een echte koersfiets zie ik niet onmiddellijk zitten en een meer klassieke fiets of e-bike lijkt met veel trager en/of minder elegant.
Ik zie dat Creme Echo interessante modellen zijn. Zijn er nog andere gelijkaardige merken ? Wat is jullie ervaring met deze fietsen ? Met een 8-speed cassette heb je toch al heel wat schakelmogelijkheden. Bovendien zien de fietsen er heel licht uit. Ze lijken me echt vooruit te gaan.
Mvg.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Ik kende Echo cycles niet, maar ze zien er mooi uit, zeker vintage. Of het 'snelle' fietsen zijn hangt toch vooral van je eigen vermogen af
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
... in de stijl van....
De voorbeelden zijn stalen vrouwenfietsen. Die hebben een specifieke stijl maar zijn dus niet licht.
Ze lijken misschien licht omdat ze toeters en bellen als spatbord, bagagedrager, lichten missen... maar in vergelijking met alu of carbon zijn ze zwaar.
Dus je moet kiezen; een minimalistische fiets in staal zoals de oude of een lichte snelle fiets in carbon/alu...
Voor staal ben ik wel fan van de vsf fietsen.
Walter
De voorbeelden zijn stalen vrouwenfietsen. Die hebben een specifieke stijl maar zijn dus niet licht.
Ze lijken misschien licht omdat ze toeters en bellen als spatbord, bagagedrager, lichten missen... maar in vergelijking met alu of carbon zijn ze zwaar.
Dus je moet kiezen; een minimalistische fiets in staal zoals de oude of een lichte snelle fiets in carbon/alu...
Voor staal ben ik wel fan van de vsf fietsen.
Walter
Een paar jaar geleden werd er bij ons in de kringloopwinkel door een hoogbejaarde mevrouw een prachtige vintage Gitane sportieve damesfiets binnengebracht, Helemaal puntgaaf alsof er nooit op gefietst was. Het was wel een echte damesfiets, met laag frame etc, maar wel een sportief stuur. Ik had helaas het bedrag dat ze er voor wilden hebben niet liggen maar ik heb er nog spijt van dat ik hem niet even apart heb laten zetten en deld had geleend van iemand, De fiets heeft er wel geteld 15 minuten gestaan. Ik had hem graag als gewone-boodschappenritjes fiets gehad, Godsamme nog nachtmerries van.
Veni. Vidi. Fietsie.
Alle fietsen gaan goed vooruit. Dat ligt aan jou. Stalen fietsen (vintage of hoe je dat wilt noemen) zijn op zijn minst 2-2,5kg zwaarder dan een moderne alu race (=koers-)fiets, maar die Echo modellen zijn wel 4 kg zwaarder. Zijn ook geen racefietsen. Fietsen uit de jaren '80, dan zit je met schroefpignons. Echt niet aan te raden. Je kunt wel mooie fietsen vinden via Google, maar dat betekent nog niet dat ze te koop zijn. Het gewicht van dergelijke fietsen voel je vooral, wanneer je zelf een lichtgewicht bent. Voor dat geld voor die Echo vind je ook een alu fiets met 2 x 8v. Kijk bij Liv, de Avail 2. Die valt niet uit elkaar. Liv is een merk van Giant.
Ik zou toch eens de reviews lezen......; doffe ellende.
Een 8v cassette, dus net 8 versnellingen, biedt voldoende verzet voor het vlakke deel van Nederland. Wel grote stappen tussen de versnellingen. Houd er ook rekening mee dat de ketting geen geleider heeft, zoals de kooi van een voorderailleur. En het is ook geen narrow-wide blad waar de ketting niet af kan lopen. Dat zal zeker een keer gebeuren. Een body die plaats heeft voor een 8v cassette (geen schroefpignon dus) biedt ook plaats aan 9v en 10v cassettes. Dit is met de buiscommandeur(s), mits op frictie omgezet, te schakelen.
Er zijn ook schroefpignons in 8v. Die moet je echt mijden: de achterassen breken. Ik betwijfel wel of je die nog ergens vindt.
Ook moet je van stalen velgen weg blijven (ze remmen bijna niet en bij nat weer: helemaal niet. Als het even kan : dubbelwandig aluminium.
Ook aanbiedingen op marktplaats, zoals laatst: 45 jaar oude damesfiets met derailleur en dan doodleuk €450,- vragen, negeren. Zeker een fiets met diamanten........
Bij Bikester vind je een alternatief en voor minder geld ook. Het laatste is vaak bij een eerste aanschaf een hindernis. En zonder krom stuur. Vanaf het plaatje en de verstrekte details is nooit een volledige indruk van de kwaliteit te krijgen. Toch maar deze tip: https://www.bikester.nl/marin-fairfax-s ... 13359.html . Of loopt eens bij Decathlon binnen. Neem een deskundige mee.
Een fiets van minder dan €500,- blijft geen 5 jaar zonder probleem. De ketting slijt het eerste, maar dat geldt voor alle fietsen.
Een fiets van minder dan €500,- blijft geen 5 jaar zonder probleem. De ketting slijt het eerste, maar dat geldt voor alle fietsen.
Het belangrijkste van een fiets is dat hij goed past. Voor een groot persoon: deze marktplaats advertentie van een "vintage" fiets die er, ondanks enkele onjuistheden in de tekst, er best goed uitziet. Voor een nette prijs ook nog. Met Shimano Dura Ace 7400 groep (ca. 1995) en met moderne wielen :
https://link.marktplaats.nl/m1504181783
Heel anders, maar ook een passend aanbod: Giant hybride: https://link.marktplaats.nl/m1504148066
https://link.marktplaats.nl/m1504181783
Heel anders, maar ook een passend aanbod: Giant hybride: https://link.marktplaats.nl/m1504148066