Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Race vs gravel, Cannondale of Giant

nokietje
Forum-lid

nokietje 13 nov 2018 09:24

Na heel wat ingelezen te hebben, zowel hier als op verschillende andere (Engelstalige) websites, wil ik toch graag even jullie advies vragen voor de aankoop van een eerste "koersfiets" (sorry, ben Vlaming). Via het werk kunnen we bij een LBS een mooie korting krijgen, en na een bezoek aan, heb ik er wel vertrouwen in dat dat goed kan komen. Alleen, een "second opinion" lijkt me wel handig. Ze bieden Cannondale en Giant aan.

Wat wil ik ermee doen?
- woonwerk, waarschijnlijk 1x/week (ik werk ook geregeld van thuis, moet ook vaak reizen naar het buitenland), wel graag het hele jaar door. 30km enkele rit, 95% "fietsostrade" en op de dijk, geen hoogteverschil. Ik doe dit nu (enkel) met 27kg Batavus-staal in +- 1u15).
- mijn vader (71) is een gedreven wielertoerist, die zal me in de buurt van het ouderlijk huis (Vlaamse Ardennen) wel eens willen uitdagen.
- op vakantie zal ik die ene berg ook wel eens willen opfietsen

Die laatste 2 zijn exceptioneel. Ik ben verder redelijk sportief (ren 2000+km per jaar, en dat is ook mijn "hoofdsport"). Mijn budget zou ik < 2000€ willen houden, liefst iets lager (maar kan altijd opgerekt worden, als daar echt een goeie reden voor is).

Ah ja, ik ben 1m83, weeg 70kg en mijn binnenbeenlengte is ongeveer (vrouw gemeten) 89cm. De winkel doet een bikefit bij aankoop, dus dat komt goed, denk ik dan.

De man raadde me in eerste instantie 2 modellen aan:
- Caad 12 105 Disc
- Giant TCR Advanced 2 Disc

Ik heb al bijzonder veel over beide gelezen, en eigenlijk weinig negatiefs, dus ik ga ervan uit dat ik vooral op beide eens moet gaan zitten, en desnoods op kleur kiezen (mijn vrouw heeft al haar voorkeur :D ).

In principe zou (dankzij de korting) ook de Ultegra versies binnen budget passen, maar ik twijfel over de meerwaarde. Anderzijds krijg je bij de Caad 12 Ultegra ook iets betere wielen en bij de TCR Advanced andere schijfremmen, als ik het goed begrijp. Maar ik vraag me af of ik die 3-400€ ergens anders dan in mijn portefeuille ga voelen.

Ah ja, ik wil wel graag schijfremmen, geen objectieve reden, gewoon… ik wil het graag...

In mijn zoektocht kwam ik ook 2 nieuwe gravelracers tegen, en ik vraag me af of die toch geen betere keuze zouden zijn om het jaar door mee te rijden?
- Caad Topstone 105
- Giant Revolt Advanced 2

Jammergenoeg hebben ze deze (nog) niet in de winkel, dus ik kan ze niet bekijken of voelen. Is het gek om in de zomer "zomerbanden" op een gravelracer te leggen, of kan dat gewoon?

Wat denken jullie? Maak ik de juiste overwegingen? Wat raden jullie aan/zouden jullie kiezen? Zijn er dingen waar ik beter over na moet denken, zaken die ik mis?

(sorry voor het lange verhaal, en dank bij voorbaat voor jullie advies).

wdfl
Forum-lid

wdfl 13 nov 2018 10:06

gravelbike is leuk, beetje te zien of je die ook op gravel/off road zou gebruiken.

ik heb 3 jaar met een koersfiets (cube agree) overal door gereden, max 25mm banden (ideaal was het wel niet, maar het ging)
nu ook een gravelbike (specialized diverge) erbij, die ziet ook nog heel veel gewone weg, maar ook heel veel bospaden, gravelwegen die ik voorheel links (of rechts) liet liggen.
tis gewoon lueker da je het gewoon kan, hoe slecht het er ook bij ligt gewoon erdoor zonder al te veel zorgen.

banden zijn gewoon vittoria terreno dry (gravel band) op de weg zal die wel rapper slijten.
is een goede allround band voor mij

deze zomer heefy die ook alle 3 de kanten van de ventoux op gereden en niks van last mee gehad, ging best ok (conditie was wa minder dan gehoopt maar daar zat de fiets voor niks tussen)
met de schijfremmen was ik best gelukkig in't afdalen.
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 nov 2018 10:09

Als ik zou kiezen, ging voor de Caad Topstone 105. Ideale commuter, inclisief nokjes voor een achterdrager. En met smalle banden is het eigenlijk net weer een racefiets.
Live fast; die young. mijn blog

HarryuitHilversum
Forum-lid

HarryuitHilversum 13 nov 2018 12:43

Natuurlijk kun je gewoon wegbanden op een gravelracer gooien. Als ik zie wat je ermee gaat doen, zie ook geen reden om niet voor een gravelracer te kiezen. Wat zijn de verschillen tov een racer:
- In een gravelracer is ruimte voor veel dikkere banden. Hierdoor kun je er ook off-road prima op rijden. Ook de MTB routes in de Vlaamse Ardennen kun je er mee rijden. En op de kasseien kun je wat dikkere banden monteren dan op een racer, waardoor je er wat makkelijker overheen rijdt.
- Een gravelracer is wat zwaarder dan een racer, dat is een klein nadeel met klimmen, maar je komt zeker boven
- Op een gravelracer zit je wat korter en hoger dan op een racer. Dat is comfortabel, maar minder aerodynamisch, dus wat minder snel.
Je kunt op een gravelracer, mits er wegbanden onder zitten, prima mee komen met een groepje wielrenners. Alleen als er echt op de limiet wordt gereden, zou een racefiets een betere keuze zijn.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 13 nov 2018 13:13

Heb zelf getwijfeld tussen de topstone en caadx (beide cannondale) voor de caadx gekozen ivm geometrie, kwam hier gewoon een stuk beter op uit. Zou dus zeker ook geometrie mee laten wegen.
Verder moet ik zeggen dat de caadx de leukste fiets is die ik heb. Banden vervangen door 36mm met beperkt profiel en ik heb iedere rit plezier van begin tot eind. heb een meer dan dubbel zo dure gravelracer, waarop ik heel veel minder plezier heb. Niet om het je moeilijk te maken, maar zou zeker even kijken wat je het beste past.
Ach, ik zeg ook maar wat

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 13 nov 2018 14:49

Ik vind mijn gravelbike ook superleuk, maar ik zie eigenlijk weinig in de openingspost staan dat me doet denken dat zo'n ding beter zou voldoen dan een gewone racer. TS heeft het niet over bospaden oid en ook MTB-routes zie ik niet in het lijstje staan. Alleen t.a.v. heel het jaar door fietsen zou een gravelbike wat voordelen kunnen hebben. En dan eigenlijk alleen met het oog op de bredere banden die er in kunnen. Aangezien je een een fiets met schijfremmen zoekt is de kans groot dat je daar ook al aardig dikke banden ik kwijt kunt.

Als het de bedoeling is om ook eens aan het offroad gebeuren te proeven, dan is het natuurlijk een ander verhaal: kopen zo'n gravelbike!

Spykerracing90
Forum-lid

Spykerracing90 13 nov 2018 14:50

nokietje schreef: 13 nov 2018 09:24
Ah ja, ik ben 1m83, weeg 70kg en mijn binnenbeenlengte is ongeveer (vrouw gemeten) 89cm. De winkel doet een bikefit bij aankoop, dus dat komt goed, denk ik dan.

De man raadde me in eerste instantie 2 modellen aan:
- Caad 12 105 Disc
- Giant TCR Advanced 2 Disc
Hey nokietje, hoe heeft de beste man van de LBS dit in gedachten? Dat jij eerst zegt 'doe me die Caad 12 maar' en dat hij daarna gaat kijken of hij dat ding voor jou passend kan afstellen?

Ik zou eerder voorstellen dat hij (of jij ergens anders) een meting doet hoe jouw lichaam in elkaar zit, en op basis daarvan een Cannondale of Giant kiest die qua geometrie bij je lichaam past. Er is meer bij deze merken dan een Caad 12 of TCR.

Dat stoort me overigens wel vaker, dat fietsenmakers zeggen je achteraf te meten. Dat is dus precies verkeerd om, eerst meten, dan de goede fiets kopen, in plaats van eerst fiets kopen en dan kijken wat we er nog van kunnen maken. Spacers en korte stuurpennen gegarandeerd.

nokietje
Forum-lid

nokietje 13 nov 2018 21:58

Dankjewel voor de vele (en snelle!) antwoorden.

Als ik het zo lees:
- Niemand (tot nu toe) lijkt te zeggen "pak een Giant" (het valt gewoon op, ik concludeer daarmee niet dat het een foute keuze zou zijn)
- 'Gravel' lijkt een OK keuze voor het jaar rond, maar hoeft niet. Ik dacht inderdaad niet aan offroad (maar ik ben anderzijds wel een trailrunner, dus eigenlijk…)
- Geometrie! Bij het inlezen vond ik dat een hele complexe/moeilijke, maar de FM gaf me het gevoel "we zorgen wel dat het past" dus ik dacht dat ik het misschien gewoon te ver zocht. Hij was gewoon afgegaan op mijn verhaal: "dit lijkt me wel iets voor je", Ik zag er niets verkeerd in (maar ik ben dan ook een groentje…)

Daar moet ik het met hem dan nog eens over hebben.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 nov 2018 22:47

De geometrie zeker ook meenemen. zowel Giant (Defy) als Cannondale (Synapse) hebben ook modellen waarop je wat minder gestrekt zit. Veel mensen vinden dit prettiger of hebben dit zelfs nodig om zonder klachten te kunnen fietsen. Anderen willen dan weer de sportievere zit van de fietsen die je aangeboden zijn. Op een gravelracer zit je ook wat meer rechtop. Je niks klakkeloos laten aansmeren maar proefrijden dus!

Alleen al het feit dat je in de Vlaamse Ardennen gaat fietsen zou een goede reden kunnen zijn om voor een gravelracer te gaan. Ik vind kasseien een stuk leuker met 40mm banden :oops: .

Je kunt het ook omdraaien: Waarom zou je een racefiets met schijfremmen kopen terwijl je ook een gravelraver kunt kopen die met dezelfde banden hooguit een paar ons zwaarder is maar wel multi-inzetbaar is. Zeker als je geen criteriums gaat rijden met scherpe bochten of niet de ambitie hebt om de alpencols als eerste boven te komen wegen de nadelen van een gravelracer imho niet op tegen de voordelen.

Die goedkopere remmen van Giant zouden voor mij wel een deal breaker zijn.
Campagnolo Ultra Dork

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 13 nov 2018 23:34

Ernie C. schreef: 13 nov 2018 22:47 Je kunt het ook omdraaien: Waarom zou je een racefiets met schijfremmen kopen terwijl je ook een gravelraver kunt kopen die met dezelfde banden hooguit een paar ons zwaarder is maar wel multi-inzetbaar is.
Legitieme vraag, maar tegelijkertijd het soort vraag waarmee je ook iedereen een stationwagen kunt aanraden... ;)

Ik ben er op zich wel een voorstander van om een fiets te kopen die het beste past bij wat je er ook daadwerkelijk mee gaat doen. Als offroad dan slechts een fictieve optie is zou ik niet direct voor een gravelbike kiezen. Zeker niet omdat (over het algemeen) een gravelbike met vergelijkbare specs vaak duurder is dan een 'normale' racer. Zeker als je de kosten meeneemt die je moet maken om de fiets geschikt te maken voor dat waarvoor je hem het meeste gebruikt. Als je b.v. de Topstone neemt dan heeft die standaard banden die ook voor 's winters op de weg behoorlijk overkill zijn imo. Natuurlijk, die kun je verpatsen of eventueel door de fm al laten wijzigen, maar het lijkt me goed het te benoemen.

Daarnaast lijkt het me goed om mee te geven dat je voor €2000 fietsen kunt kopen die ontzettend van elkaar verschillen. Voor dat geld koop je i.p.v. een alu gravelbike (Topstone) ook een racer van net wat meer dan 8kg. Die 2 zullen echt wel behoorlijk anders aanvoelen. Het lastige is dat je dat pas op waarde kunt schatten als je ervaring met beide hebt. Op basis van een blokje om kun je niet bepalen of je kickt op de offroad paadjes die je mee kunt pikken of juist op de pit van de snelle reactie op sturen en aanzetten voor een sprintje.

Waar ik het iig wel volkomen mee eens ben is dat ik de remmen op de de TCR wel behoorlijk misplaatst vind (ervan uitgaande dat we het over het Conduct systeem hebben).

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 nov 2018 00:43

Mijn gravelracer voelt met 28mm bandjes echt aan als een racefiets, wel wat anders dan de Tommasini maar zeker niet als een omgebouwde mountainbike o.i.d.
Juist omdat het beoogde gebruik vooral woon-werk en een rondje samen met pa is, geloof ik niet dat een iets scherper sturende fiets veel voordeel gaat opleveren. Ben je een racefiets gewend, dan kan ik mij voorstellen dat je het wat minder vindt maar zolang het niet langzamer gaat is dat meer een kwestie van hoe je gewend bent wielrennertje te spelen.
Campagnolo Ultra Dork

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 nov 2018 09:42

Ik zeg gravelracer :).
Woon werk, dus beetje comfort mag wel. incl makkelijke montage spatbordjes en eventueel een drager (dan kan de rugzak naar de drager toe voor meer comfort).
TS doet ook trailrunnen. Dus in het weekend met Pa een rondje door bosrijk gebied, is er niets op tegen om de schelpenpaden of zandpaden naast het smalle asfaltstrookje mee te pakken voor de fun.

Vraag er banden op die niet teveel profiel hebben. 98% van de tijd zit je op de weg (gezien de doelen), dus heb je eigenlijk geen profiel nodig (ook niet in de winter). maar als er 28 of 32mm banden op komen, kan je die incidentele makkelijke offroadpaadjes prima tackelen, terwijl je op de weg met weinig rolweerstand lekker mee komt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie