Wat wil ik ermee doen?
- woonwerk, waarschijnlijk 1x/week (ik werk ook geregeld van thuis, moet ook vaak reizen naar het buitenland), wel graag het hele jaar door. 30km enkele rit, 95% "fietsostrade" en op de dijk, geen hoogteverschil. Ik doe dit nu (enkel) met 27kg Batavus-staal in +- 1u15).
- mijn vader (71) is een gedreven wielertoerist, die zal me in de buurt van het ouderlijk huis (Vlaamse Ardennen) wel eens willen uitdagen.
- op vakantie zal ik die ene berg ook wel eens willen opfietsen
Die laatste 2 zijn exceptioneel. Ik ben verder redelijk sportief (ren 2000+km per jaar, en dat is ook mijn "hoofdsport"). Mijn budget zou ik < 2000€ willen houden, liefst iets lager (maar kan altijd opgerekt worden, als daar echt een goeie reden voor is).
Ah ja, ik ben 1m83, weeg 70kg en mijn binnenbeenlengte is ongeveer (vrouw gemeten) 89cm. De winkel doet een bikefit bij aankoop, dus dat komt goed, denk ik dan.
De man raadde me in eerste instantie 2 modellen aan:
- Caad 12 105 Disc
- Giant TCR Advanced 2 Disc
Ik heb al bijzonder veel over beide gelezen, en eigenlijk weinig negatiefs, dus ik ga ervan uit dat ik vooral op beide eens moet gaan zitten, en desnoods op kleur kiezen (mijn vrouw heeft al haar voorkeur

In principe zou (dankzij de korting) ook de Ultegra versies binnen budget passen, maar ik twijfel over de meerwaarde. Anderzijds krijg je bij de Caad 12 Ultegra ook iets betere wielen en bij de TCR Advanced andere schijfremmen, als ik het goed begrijp. Maar ik vraag me af of ik die 3-400€ ergens anders dan in mijn portefeuille ga voelen.
Ah ja, ik wil wel graag schijfremmen, geen objectieve reden, gewoon… ik wil het graag...
In mijn zoektocht kwam ik ook 2 nieuwe gravelracers tegen, en ik vraag me af of die toch geen betere keuze zouden zijn om het jaar door mee te rijden?
- Caad Topstone 105
- Giant Revolt Advanced 2
Jammergenoeg hebben ze deze (nog) niet in de winkel, dus ik kan ze niet bekijken of voelen. Is het gek om in de zomer "zomerbanden" op een gravelracer te leggen, of kan dat gewoon?
Wat denken jullie? Maak ik de juiste overwegingen? Wat raden jullie aan/zouden jullie kiezen? Zijn er dingen waar ik beter over na moet denken, zaken die ik mis?
(sorry voor het lange verhaal, en dank bij voorbaat voor jullie advies).