Baby in de fietskar
Begin volgend jaar verwachten wij ons eerste kindje. Aangezien we allebei graag fietsen, komt er een een fietskar zodat we ook nog eens samen weg kunnen. Nu lees ik alleen op de site van Thule dat de babyschaal alleen gebruikt mag worden als je de kar als wandelwagen gebruikt... en dat is nou net niet waar we hem voor kopen.
Is dit iets van de fabrikant om zich alleen in te dekken voor aansprakelijkheid en kan de baby in de praktijk ook gewoon fietsend mee? Of is het echt af te raden dat te doen?
Wie heeft hier ervaring mee?
Is dit iets van de fabrikant om zich alleen in te dekken voor aansprakelijkheid en kan de baby in de praktijk ook gewoon fietsend mee? Of is het echt af te raden dat te doen?
Wie heeft hier ervaring mee?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40782
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als eerste gefeliciteerd! Welkom bij Leven 2.0
Heel veel ervaring hier, Thule CX1.
Na 2.5 maand reden we korte ritjes op goede fietspaden. Gewoon rustig toeren, miss75 kon ook nog niet hard.
Na 5mnd 3 weken aan het Gardameer gezeten in september. Leuke ritjes gefietst daar, ze ging al lachen als ze zag dat we de kar open ritsten.
De CX1 is onafhankelijk geveerd en op gewicht af te stellen. Met die schaal hangt de baby weer onafhankelijk in de kar.
Ze is nu ruim 2.5jr, en klimt er nog steeds lachend zelf in.
Heel veel ervaring hier, Thule CX1.
Na 2.5 maand reden we korte ritjes op goede fietspaden. Gewoon rustig toeren, miss75 kon ook nog niet hard.
Na 5mnd 3 weken aan het Gardameer gezeten in september. Leuke ritjes gefietst daar, ze ging al lachen als ze zag dat we de kar open ritsten.
De CX1 is onafhankelijk geveerd en op gewicht af te stellen. Met die schaal hangt de baby weer onafhankelijk in de kar.
Ze is nu ruim 2.5jr, en klimt er nog steeds lachend zelf in.
Less is bore
Bedankt voor de felicitaties! Leven 2.o... ja, zo zal het wel worden. Dat het anders wordt begrijpen we, we weten alleen nog niet hoedaniel1975 schreef: ↑23 nov 2018 20:21 Heel veel ervaring hier, Thule CX1.
Na 2.5 maand reden we korte ritjes op goede fietspaden. Gewoon rustig toeren, miss75 kon ook nog niet hard.
Maar uiteraard wel enorm veel zin in!
We denken aan een Thule Chariot Lite, waar we dan in het begin een babyschaal in willen hangen. Wat jij schrijft is ook de bedoeling. Ook als mijn vrouw fit is, heeft ze altijd wat minder power/conditie dan ik, met de kar achter de fiets zijn we misschien wat gelijkwaardiger. Geen gekke dingen doen, gewoon de regionale fietspaden en focus op samen op pad zijn. Presteren of uitdagingen zoeken is niet het doel.
Goed te lezen dat jullie dat toch ook al vrij snel deden en dat het (nog steeds) goed bevalt! Op de vakantiekiekjes ben ik in ieder geval al jaloers...
-
- Forum-lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49
Ik heb vanaf zo'n twee-drie maanden gewoon gefietst met de babyschaal in de kar. Wij hebben een Winther Dolphin. Niet erg hard trouwens, je moet niet willen racen met een baby achterin maar dat had je zelf ook al wel bedacht.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40782
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat is het verschil tussen de Lite en de Sport (vervanger cx1)?
En Leven2.0 betekend vooral slaaptekort
En Leven2.0 betekend vooral slaaptekort
Less is bore
Lite is zonder vering en schijfrem, Sport met. Prijsverschil is aanzienlijk... Die rem vind ik niet zo interessant (is voor de loop functie geloof ik, tijdens het fietsen snap ik althans niet hoe het zou kunnen werken), de vering misschien wel.daniel1975 schreef: ↑24 nov 2018 07:19 Wat is het verschil tussen de Lite en de Sport (vervanger cx1)?
Overigens zie ik nu net dat er nog een aanbieder is die de CX1 nog op voorraad heeft voor maar iets meer dan de huidige Lite. Interessant.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6240
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik heb dezelfde als daniel75.., en nu de cx2 (2e is op komst).
Idd na een week of 8 a 10, in de babyswing (niet de schaal), korte ritjes aan 15 km/u door de stad. Eigenlijk is het gewicht van het kind dan te laag voor de vering. Dus wat extra spullen meenemen maakt de rit wel echt beter.
Na 4,5 maand in noorwegen een meerdaagse tocht gefietst, dat ging prima (vol bepakt, dus gewicht geen enkel probleem).
Ik zou in alle gevallen echt de CX1 aanraden (of de sport als je nu het nieuwste model wilt.., maar check marktplaats voor d CX1, die is namelijk nog in productie en voor prima prijs te krijgen helemaal nieuw!. zou voor een euro of 600 a 700 moeten kunnen lukken (tegen 1200-isch voor het nieuwe model).
Waarom de sport (of CX) en niet de lite? Die vering heb je gewoon nodig. Als je een keer achter de kart fietst, zie je hoe ontzettende goed die bladveren hun werk doen. En als je dan bedenkt dat je uiteindelijk aan een kruissnelheid van 20 a 22 km/u gaat rijden met je kleine achterin, dan is voor het hoofd, nek en vooral ook rug, van je kleine echt nodig om dat goed te verzorgen.
Zal voor korte ritjes binnen de stad niet al te veel uitmaken. Maar ga je ritjes maken met sportieve fietsen, neem ik aan dat je al snel 1 a 2u onderweg gaat zijn.
Overigens, ook weer voor het niet te lang in die, niet horizontale, ligging van het kind. zou ik niet langer dan 1,5u aan 1 stuk rijden. Neem dan je pauze (voeden), kind eruit. even bewegen etc. voor je nog een blokje doet. Er zijn zelfs richtlijnen dat een jong kind (<9 maanden), niet langer dan 2u per dag totaal in een maxicosi, stoel, zitje, etc zou mogen zitten. Dat heb ik wat al te streng/beperkend gevonden.
Idd na een week of 8 a 10, in de babyswing (niet de schaal), korte ritjes aan 15 km/u door de stad. Eigenlijk is het gewicht van het kind dan te laag voor de vering. Dus wat extra spullen meenemen maakt de rit wel echt beter.
Na 4,5 maand in noorwegen een meerdaagse tocht gefietst, dat ging prima (vol bepakt, dus gewicht geen enkel probleem).
Ik zou in alle gevallen echt de CX1 aanraden (of de sport als je nu het nieuwste model wilt.., maar check marktplaats voor d CX1, die is namelijk nog in productie en voor prima prijs te krijgen helemaal nieuw!. zou voor een euro of 600 a 700 moeten kunnen lukken (tegen 1200-isch voor het nieuwe model).
Waarom de sport (of CX) en niet de lite? Die vering heb je gewoon nodig. Als je een keer achter de kart fietst, zie je hoe ontzettende goed die bladveren hun werk doen. En als je dan bedenkt dat je uiteindelijk aan een kruissnelheid van 20 a 22 km/u gaat rijden met je kleine achterin, dan is voor het hoofd, nek en vooral ook rug, van je kleine echt nodig om dat goed te verzorgen.
Zal voor korte ritjes binnen de stad niet al te veel uitmaken. Maar ga je ritjes maken met sportieve fietsen, neem ik aan dat je al snel 1 a 2u onderweg gaat zijn.
Overigens, ook weer voor het niet te lang in die, niet horizontale, ligging van het kind. zou ik niet langer dan 1,5u aan 1 stuk rijden. Neem dan je pauze (voeden), kind eruit. even bewegen etc. voor je nog een blokje doet. Er zijn zelfs richtlijnen dat een jong kind (<9 maanden), niet langer dan 2u per dag totaal in een maxicosi, stoel, zitje, etc zou mogen zitten. Dat heb ik wat al te streng/beperkend gevonden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ervaring met de chariot 1, erg leuk om thuis of op vakantie samen te kunnen fietsen, in de eerste 9 maanden hadden wij een volle paar 1,5l flessen water in de kar liggen voor het gewicht zodat de vering beter zijn werk deed en gebruikten die babysling. De kleine kon heerlijk slapen of naar buiten kijken
En inderdaad dat extra gewicht trekt je w/kg iets meer gelijk met je vrouw of vriendin als die weer een beetje fitter is. Zelf met een dochter van 1 jaar wat cols gefietst in omgeving barcelonnette en een jaar later hetzelfde ten noorden. van het como meer.
Nu afgelopen jaar (4 jaar)zat zij achterop bij mama op de mtb in een stoeltje en haar broertje van 1,5 achter mijn fiets om lekker te kunnen fietsen rond prato allo stelvio (minder klimmen nu meer ritten door de vallei).
Opzich had zo’n 2 persoons chariot misschien beter geweest omdat het extra gewicht van onze dochter toch aardig effect had op de klimprestaties van mijn vriendin.
Gewoon regelmatig stoppen en wat eten drinken etc, marmotten kijken in de bergen vond onze dochter ook erg leuk, ander wild ook trouwens.
En inderdaad dat extra gewicht trekt je w/kg iets meer gelijk met je vrouw of vriendin als die weer een beetje fitter is. Zelf met een dochter van 1 jaar wat cols gefietst in omgeving barcelonnette en een jaar later hetzelfde ten noorden. van het como meer.
Nu afgelopen jaar (4 jaar)zat zij achterop bij mama op de mtb in een stoeltje en haar broertje van 1,5 achter mijn fiets om lekker te kunnen fietsen rond prato allo stelvio (minder klimmen nu meer ritten door de vallei).
Opzich had zo’n 2 persoons chariot misschien beter geweest omdat het extra gewicht van onze dochter toch aardig effect had op de klimprestaties van mijn vriendin.
Gewoon regelmatig stoppen en wat eten drinken etc, marmotten kijken in de bergen vond onze dochter ook erg leuk, ander wild ook trouwens.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40782
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat Mark zegt: Altijd kar met vering nemen!!! Als je er achter rijd zie je die echt enorm zijn werk dien.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40782
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14