E-bike gezonder dan normale fiets?
Paywall kun je omzeilen (net als bij andere nieuwssites) door het op een incognito tabblad te openen.Sulla schreef: ↑17 aug 2019 23:50 Chocolade kop uit telegraaf:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1303133 ... wone-fiets
Helaas achter de betaalmuur, maar heeft iemand gelezen wat de strekking van het verhaal is?
Strekking is dat mensen met ebike verder en vaker fietsen, ook als alternatief voor de auto. Hierdoor verbruiken ze per week meer energie door lichaamsbeweging dan mensen met een normale fiets.
Conclusie is dus lekker kort door de bocht, de ebike zelf is niet gezonder, het lokt alleen gezonder gedrag uit.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4
Gazelle XR4
Gezonder misschien, maar uit hetzelfde artikel;
"Tegenover het gezondheidsvoordeel gebeuren er echter wel meer dodelijke ongevallen met de elektrische fietsers. Vooral onder senioren. In 2017 kwamen 57 65-plussers om het leven bij een ongeval. Het is opvallend dat snelheid geen belangrijke oorzaak is, in slechts 4% van de gevallen is dat het geval. Dat terwijl er gemiddeld toch 18,7 km/u gereden wordt. De meeste incidenten hebben te maken met het op- en afstappen en het maken van een noodstop."
"Tegenover het gezondheidsvoordeel gebeuren er echter wel meer dodelijke ongevallen met de elektrische fietsers. Vooral onder senioren. In 2017 kwamen 57 65-plussers om het leven bij een ongeval. Het is opvallend dat snelheid geen belangrijke oorzaak is, in slechts 4% van de gevallen is dat het geval. Dat terwijl er gemiddeld toch 18,7 km/u gereden wordt. De meeste incidenten hebben te maken met het op- en afstappen en het maken van een noodstop."
Time is on my site.
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
De Telegraaf heeft het artikel ook niet zelf bedacht, het wordt gewoon overgenomen van een nieuwsbron. Hier stond een zelfde soort artikel https://www.verkeerinbeeld.nl/nieuws/16 ... on-fietsen
Wat mij opvalt is dat e-bikers vaak een te hoge snelheid voor hun reactievermogen en vaardigheden hebben. Ze fietsen naast elkaar over het fietspad en als je nadert schikken ze hooguit wat in met die brede sturen, meer doen ze meestal niet. Afzakken en achter elkaar rijden is vaak te moeilijk voor ze, zo lijkt het. Met een relatief zware en voor hen een beetje "onhandelbare fiets" in het verkeer, verbazen mij meer incidenten en ongelukken niet. Voor ons huis is een fietspad en daar stond tot voor kort een verkeerspaaltje rood wit gestreept, daar zijn overdags heel wat (vooral oudere) mensen tegenaan gefietst .
Wat mij opvalt is dat e-bikers vaak een te hoge snelheid voor hun reactievermogen en vaardigheden hebben. Ze fietsen naast elkaar over het fietspad en als je nadert schikken ze hooguit wat in met die brede sturen, meer doen ze meestal niet. Afzakken en achter elkaar rijden is vaak te moeilijk voor ze, zo lijkt het. Met een relatief zware en voor hen een beetje "onhandelbare fiets" in het verkeer, verbazen mij meer incidenten en ongelukken niet. Voor ons huis is een fietspad en daar stond tot voor kort een verkeerspaaltje rood wit gestreept, daar zijn overdags heel wat (vooral oudere) mensen tegenaan gefietst .
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
Precies.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Dat begrijp ik niet want ook op een 'elektrische fiets' zal je moeten trappen anders werkt de ondersteuning niet tenzij je met je 'elektrische fiets' een fiets bedoelt die louter alleen door een accubatterij wordt aangedreven, Maar anders bewegen doe je zeker ook op een E-bike, weliswaar met minder kracht.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless