Het "back in business" topic: Vaders, Moeders, Ziekte, Blessure, Werk, etc.
Ik weet niet of er al een topic als dit is, maar wellicht goed om een topic te hebben waar fietsers die vader/moeder zijn geworden, fietsers die lang ziek zijn geweest, fietsers die een blessure hebben gehad or die simpleweg wegens werk minder hebben kunnen fietsen hun verhalen, ervaringen, tips, etc. kunnen delen m.b.t. hun "strijd"om weer terug op niveau kunnen komen.
Zelf was ik in mijn beste vorm in 2013-2015 en begin 2015 gezien ik 3-4 keer per week kon rijen, nu is het 1-2 keer per week als ik geluk heb
Nu zijn de kinderen wat zelfstandiger en worden dingen makkelijker, dus is er weer tijd om te rijden, echter zijn er nu "familie dingen" die er gedaan moeten worden.
Mede daarom heb ik geinvesteerd in een goede "pain cave" en dat bleek snel een hele goede en effectieve investering te zijn geweest.
Sinds 1 jaar gebruik ik mijn 1 uur lunch pauze om naar de gym te gaan om zo benen te trainen en daar heb ik een hele vooruitgang gemaakt.
Ik ben begonnen met 40Kg squats (4 x 10 reps) en inmiddels doe ik 85Kg squats (4 x 5 reps) tot 100Kg 1 rep. en verschillende been specifieke trainingen: deadlifts, jump squats, hamstring bends, hack squats, etc.
- 2012 - 5500Km
2013 - 5500Km
2014 - 10500Km
2015 - 7100Km
2016 - 5100Km
2017 - 4000Km
2018 - 4200Km
3-2019 - 5100Km
Nu zijn de kinderen wat zelfstandiger en worden dingen makkelijker, dus is er weer tijd om te rijden, echter zijn er nu "familie dingen" die er gedaan moeten worden.
Mede daarom heb ik geinvesteerd in een goede "pain cave" en dat bleek snel een hele goede en effectieve investering te zijn geweest.
- Ik geraak rustig weer in vorm
Ik kan heel gericht trainen met workouts
Mijn vriendin vind het fijn dan ik kan bijspringen thuis indien nodig
Ik kan rijden in Zwift tijdens het "werken van thuis"
Sinds 1 jaar gebruik ik mijn 1 uur lunch pauze om naar de gym te gaan om zo benen te trainen en daar heb ik een hele vooruitgang gemaakt.
Ik ben begonnen met 40Kg squats (4 x 10 reps) en inmiddels doe ik 85Kg squats (4 x 5 reps) tot 100Kg 1 rep. en verschillende been specifieke trainingen: deadlifts, jump squats, hamstring bends, hack squats, etc.
Ongeveer 3 maanden geleden ben ik de Montserrat op gereden en ik heb toen mijn slechtste tijd ooit gehaald en ik heb die dag behoorlijk afgezien wegens een slechte fiets conditie. Rond die tijd had ik ook al besloten om te investeren in een Zwift pain cave zodat ik thuis kon gaan traininen omdat ik er genoeg van had om een van de laatste te zijn tijdens de groeps ritten terwijl ik in 2014 bij de snelste 5 hoorde.
Na 7 weken op Zwift 550Km te hebben gereden merkte ik al dat mijn vorm langzaam beter werd en ik was mij steeds meer aan het focussen op de Watts. Via mijn LBS (die ook mijn buurman en goede vriend is) kreeg ik een Stages power meter (gen 1) om uit te proberen gezien hij deze over had.
Al snel bleek dat de Stages minder Watts aan gaf dan Zwift/Neo2 en op sommige momenten in Zwift heb ik tot 50-60 Watt verschil gezien tussen de 3sec. av. op mijn Wahoo vs. Zwift/Neo2. Misschien niet helemaal een goede vergelijking gezien ik geen expert ben, maar toch, het zou dichter bij elkaar moeten liggen.
Ik moet nog steeds een pedal efficiency test doen met de Taxc software gezien ik vermoed dat mijn rechterbeen dominant is, en gezien de Stages mijn rechterbeen power waarde niet mee neemt (Stages + linker been power x 2, Neo2 = linker been power + rechter been power = raw power) zal daardoor de waarde iets lager uitvallen.
Dat in mijn achterhoofd plus mijn Zwift FTP waarde van 277 Watt heb ik dit weekend op vrijdag een ritje gereden om te testen gezien het de eerste keer was. Op de eerte klim heb ik geprobeerd om mijn power waarde rond de 220-240 Watts per 3 sec. te houden (Stages waarde, dus zal iets hogen hebben geleden m.b.t. Neo2 data) en dat ging vrij goed al was het wennen. De tweede klim ging het al beter en ik voelde dat tegen het eind ik nog energie over had zoda tik een sprintje kon trekken. Eenmaal bij thuiskomst bleek dat ik op beide klimmetjes een 3e tijd heb gereden!
Afgelopen zondag dus de Montserrat op gereden zonder Strava Live segments op mijn Wahoo, dus heb ik het met een lap timing gedaan en een briefje met tijden op mijn frame met als uitgangspunt 31-32 min. voor de klim. Wederom tijdens het klimmen mijn power data rond de 220-240 Watts per 3 sec. gehouden en halfweg zag ik dat ik al op 15,1Km/u gem. zat, dus nog even doortrappen.
Iets wat mij heel erg opviel met het rijden op power is dat ik enkel naar de Watts aan het kijken was (ook nieuwigheid natuurlijk) en dat mijn hartslap zelfs omlaag ging tot 170Bpm (recentelijk ging ik makkelijk naar de 180-185Bpm toe). Ik reed dus niet in het rode enkel mijn benen gegonnen het te voelen maar dat was vol te houden.
Uiteindelijk het segment afgeklokt op 29:46 en ik ben dus super tevreden bedenkend dat uiteindelijk de klim in de stromende regen was gedaan.
Samenvattend: mijn Zwift setup werkt dus en met meer gericht trainen (FTP, intervalls, sweetspot, etc.) en het blijven gaan naar de gym (leg days) zit er nog veel meer in zodat ik volgend jaar veel beter in vorm zal zijn. Tevens gaat er een duo sided power meter komen voor op de weg gezien ik overtuigd ben dat het werkt voor mij omdat met minimale input ik al maximaal resultaat zie.
Na 7 weken op Zwift 550Km te hebben gereden merkte ik al dat mijn vorm langzaam beter werd en ik was mij steeds meer aan het focussen op de Watts. Via mijn LBS (die ook mijn buurman en goede vriend is) kreeg ik een Stages power meter (gen 1) om uit te proberen gezien hij deze over had.
Al snel bleek dat de Stages minder Watts aan gaf dan Zwift/Neo2 en op sommige momenten in Zwift heb ik tot 50-60 Watt verschil gezien tussen de 3sec. av. op mijn Wahoo vs. Zwift/Neo2. Misschien niet helemaal een goede vergelijking gezien ik geen expert ben, maar toch, het zou dichter bij elkaar moeten liggen.
Ik moet nog steeds een pedal efficiency test doen met de Taxc software gezien ik vermoed dat mijn rechterbeen dominant is, en gezien de Stages mijn rechterbeen power waarde niet mee neemt (Stages + linker been power x 2, Neo2 = linker been power + rechter been power = raw power) zal daardoor de waarde iets lager uitvallen.
Dat in mijn achterhoofd plus mijn Zwift FTP waarde van 277 Watt heb ik dit weekend op vrijdag een ritje gereden om te testen gezien het de eerste keer was. Op de eerte klim heb ik geprobeerd om mijn power waarde rond de 220-240 Watts per 3 sec. te houden (Stages waarde, dus zal iets hogen hebben geleden m.b.t. Neo2 data) en dat ging vrij goed al was het wennen. De tweede klim ging het al beter en ik voelde dat tegen het eind ik nog energie over had zoda tik een sprintje kon trekken. Eenmaal bij thuiskomst bleek dat ik op beide klimmetjes een 3e tijd heb gereden!
Afgelopen zondag dus de Montserrat op gereden zonder Strava Live segments op mijn Wahoo, dus heb ik het met een lap timing gedaan en een briefje met tijden op mijn frame met als uitgangspunt 31-32 min. voor de klim. Wederom tijdens het klimmen mijn power data rond de 220-240 Watts per 3 sec. gehouden en halfweg zag ik dat ik al op 15,1Km/u gem. zat, dus nog even doortrappen.
Iets wat mij heel erg opviel met het rijden op power is dat ik enkel naar de Watts aan het kijken was (ook nieuwigheid natuurlijk) en dat mijn hartslap zelfs omlaag ging tot 170Bpm (recentelijk ging ik makkelijk naar de 180-185Bpm toe). Ik reed dus niet in het rode enkel mijn benen gegonnen het te voelen maar dat was vol te houden.
Uiteindelijk het segment afgeklokt op 29:46 en ik ben dus super tevreden bedenkend dat uiteindelijk de klim in de stromende regen was gedaan.
Samenvattend: mijn Zwift setup werkt dus en met meer gericht trainen (FTP, intervalls, sweetspot, etc.) en het blijven gaan naar de gym (leg days) zit er nog veel meer in zodat ik volgend jaar veel beter in vorm zal zijn. Tevens gaat er een duo sided power meter komen voor op de weg gezien ik overtuigd ben dat het werkt voor mij omdat met minimale input ik al maximaal resultaat zie.
Leuk dat serieus trainen je direct progressie oplevert. Sinds dit jaar rijd ik zelf ook met vermogen en mijn tijdritten waren direct beter (dicht bij mn topjaar 2014). Mijn hartslag werd juist hoger met vermogen, door beter te doseren blaas ik mezelf niet meer op.
Ik heb mijn recordjaar qua kilometers (12k) vorig jaar gemaakt, en dat was mét 2 kinderen. Ze zijn wel al iets ouder (nu 6 en 7).
Ook toen mijn 2 kinderen nog jong waren, heb ik ieder jaar nog ca. 8k gefietst. Het is een kwestie van creatief zijn en doorzetten. Voor Cyclokalender zette ik mijn trucs op een rij
Ook toen mijn 2 kinderen nog jong waren, heb ik ieder jaar nog ca. 8k gefietst. Het is een kwestie van creatief zijn en doorzetten. Voor Cyclokalender zette ik mijn trucs op een rij
"Ik verkoop mijn racefiets omdat ik een gezin heb gesticht". Je leest het vaak in Marktplaats-advertenties. Vreemd naar mijn mening, want een gezin hoeft een fietshobby zeker niet in de weg te staan. Uiteraard vergt het enige creativiteit! Ik ben zelf vader van 2 kinderen (nu 5 en 6 jaar), en toen ze nog klein waren heb ik ieder seizoen de voor mij gebruikelijke 8k-10k kunnen fietsen. Het kán dus wel. Goed nieuws dus voor aankomend vaders en moeders, je kunt gewoon blijven fietsen als je kinderen krijgt!
1. Zet die knop om
Als je nu gewend bent om een vast aantal keer of kilometer per week te fietsen, dan is de eerste stap om dit los te laten. Dat geldt ook voor een minimale lengte van een rit. Er zullen heus weken zijn dat je je 'doel' haalt maar evenzoveel waarin je dat niet haalt. Dat geeft niks. Met een jong gezin moet je beschikbare tijd zo efficiënt mogelijk benutten. 1x fietsen is nog steeds beter dan helemaal niet fietsen. 20 km fietsen is nog altijd beter dan niet fietsen. Acceptatie is hier cruciaal.
2. Lang leve de Tacx
Nee, Tacxen is niet zo leuk als buiten fietsen. Maar voor jonge vaders en moeders die aan huis gekluisterd zijn is een Tacx een wondermiddel. Ben je bang dat je kinderen wakker worden van het lawaai? Neem dan een Direct Drive model. Meer over de hardware in dit artikel. Is het eigenlijk erg mooi weer en ben je toch aan huis gekluisterd? Zet de Tacx dan lekker in de tuin. Succes gegarandeerd.
3. Wees creatief
In een weekend ben al snel een uur of 30 wakker. Het zou toch moeten lukken daar een aantal op de fiets te zitten zou je zeggen? Maar soms is een weekend wel érg vol. Wees dan creatief. Ga je op bezoek bij tante Bep in Breda, laat het gezin per auto gaan en ga zelf op de fiets. Tante Bep heeft vast wel een douche. Op die manier combineer je het nuttige met het aangename.
4. Een fietskar
Zeker als kinderen klein zijn kun je ze ook meenemen op training. Alhoewel het zeker niet ieders cup of tea is, is het wellicht toch het overwegen waard. Zeker als je partner ook fietst.
5. Wees streng voor jezelf
Als je krap in je tijd zit en dan ook nog eens rekening gaat houden met zaken als het weer of allerlei zwakke excuses als "het is druk op het werk" of "ik ben een beetje moe" dan kom je echt niet aan fietsen toe. Wees streng voor jezelf: heb je tijd, ga je. Ja, het vergt zelfdiscipline, maar je wordt er wél een beter mens (en wellicht ook een betere ouder) van om even een uurtje van huis te zijn en niet te hoeven denken aan luiers, voedingen en andere baby-ellende.
Helemaal eens met wat Havana zegt. En de toevoeging van Jsprbcn ook. Ik ken wedstrijd renners met kleine kinderen thuis die nu weer gewoon 12k op de teller hebben, maar ook een vrouw die hun lekker laten fietsen. Dus begrip thuis is echt belangrijk lijkt mij. Die jongens zitten dan op zaterdag ook wel om 7u op de fiets in weer en wind, dus discipline is ook zeker belangrijk!
Het is niet alleen begrip thuis, dat is er op zich wel, maar het is meer mijn eigen gevoel. Ik werk 8,5uur per dag, heb 2,5 uur reistijd, dus door de week zie ik de kinderen al heel weinig. Zelf heb ik er vooral veel problemen mee dat is door de week zoveel weg ben, ik in het weekend ook nog eens een paar uur weg ben, dan wil ik zelf juist graag bij mijn vrouw en kinderen zijn en voel ik me schuldig als ik zou gaan fietsen
Snap ik, maar word je daar op den duur wel gelukkig van? Je wil toch ook weekends lekker kunnen doen waar je zin in hebt?jorisb schreef: ↑04 nov 2019 16:21 Het is niet alleen begrip thuis, dat is er op zich wel, maar het is meer mijn eigen gevoel. Ik werk 8,5uur per dag, heb 2,5 uur reistijd, dus door de week zie ik de kinderen al heel weinig. Zelf heb ik er vooral veel problemen mee dat is door de week zoveel weg ben, ik in het weekend ook nog eens een paar uur weg ben, dan wil ik zelf juist graag bij mijn vrouw en kinderen zijn en voel ik me schuldig als ik zou gaan fietsen
Ik woon gelukkig 30km van mijn werk af, ideaal voor regelmatig woon-werk en evt omweg terug. Ik ben dan 19u thuis en heb mijn kilometers wel gemaakt.
Een vriend van me is uiteindelijk van werk veranderd omdat de reistijd gewoon te veel was. Wellicht is het tijd om hier eens naar te kijken gezien 2,5 uur per dag 12,5 uur per week is en meer dan 40 uur per maand.
Ook al is het niet voor fietsen, maar vrije tijd is gewoon super belangrijk.
Ook al is het niet voor fietsen, maar vrije tijd is gewoon super belangrijk.