Probleem 1:
Het schakelen loopt erg soepel behalve dat het erg veel kracht kost om het voorblad naar het grootste tandwiel te schakelen. Het terugschakelen gaat wel soepel en kost geen kracht. Ligt dit aan de instellingen van de voorderailleur of zijn de shifter kabels aan vervanging toe? Ik heb ook iets gelezen over olie / wd40 e kabelhulzen in laten lopen om het te versoepelen. Zou dit kunnen werken of is dit juist iets wat je niet zou moeten doen?
Probleem 2:
Met mijn 1m63 en kleine handen heb ik een grootste moeite om de remmen te kunnen bereiken vanuit zowel de shifter als beugel positie op de fiets. Ik heb oudere shimano shifters die helaas geen optie hebben om de hendel dichter tot het stuur te positioneren. Dit geeft mij een erg onveilig gevoel op de fiets en ik rem vaak ook veel te laat. De shifters werken op probleem 1 prima dus ik vervang ze liever niet. Ik heb iets gelezen over 'shims', zou dat kunnen werken? Of zou een andere stuurbeugel een oplossing kunnen zijn?
Overige vragen:
Als ik het goed is gelezen is deze fiets gemaakt in 2010 of iets dergelijks. Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten of onderdelen die echt vervangen moeten worden?